logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Po devítileté zkušenosti ve společnosti MOL Česká republika odešel Ivo Velíšek, který v...
  • Cena benzinu v tuzemsku už čtvrtý týden v řadě roste.  Natural 95 od minulé středy (11. 5.)...
  • V Česku loni přibyl rekordní počet nových vozidel na LPG. Dle statistik za první čtvrtletí...
  • Ruská agrese na Ukrajině vyhnala ceny pohonných hmot do rekordních úrovní. Protože je nafta...

Ivan Indráček: E10 povinná nebude, přijímaná opatření mají být smysluplná a nezatěžovat zákazníky

14. července 2021
Zpravodajství 0
281
Ivan Indráček: E10 povinná nebude, přijímaná opatření mají být smysluplná a nezatěžovat zákazníky

Poslanecká sněmovna ve třetím čtení projednala novelu zákona o podporovaných zdrojích energie. Její součástí byla i implementace evropské direktivy o obnovitelných zdrojích energie (RED2) do českého práva. K předloženému návrhu měla SČS – Unie nezávislých petrolejářů od počátku výhrady. Návrh implementace byl sněmovně doručen v podobě poslaneckého návrhu.

To znamená bez řádného projednání se zainteresovanými subjekty, bez jinak povinného vyčíslení nákladů na podnikatelské subjekty, spotřebitele, stát a jak dodává předseda představenstva a šéf kanceláře SČS – Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček: „Šlo navíc o dokument o velikosti 45 stran, který v prvých fázích projednávání „proplouval“ sněmovnou v podstatě bez povšimnutí, protože ta trávila veškerý vyhrazený čas diskusím o vnitřních výnosových procentech.“

Přečtěte si také
Eliška Vyhnánková: Díky sociálním sítím můžete efektivně oslovit zákazníky ze svého okolí

Návrh nevytvářel proinvestiční prostředí

Návrh obsahoval řadu systémových a věcných chyb, Ivan Indráček zmiňuje například to, že navrhovaným modelem nemohlo být dosaženo požadovaných úspor (nehledě na to, že shodou okolností právě dnes EK představila v rámci balíčku Fit for 55 směrnici RED3, která požadavky dále zpřísňuje). Návrh také podle něj naprosto bezdůvodně zvýhodňoval dodavatele zemního plynu do dopravy a vybrané distributory, kteří s těmito dodavateli mají podepsány dohody o společném vykazování emisí. „Návrh také nevytvářel proinvestiční prostředí, které potřebujeme k tomu, abychom v dohledné době dostali na tuzemský trh nová nízkoemisní kapalná paliva, bez těch se v budoucnu prostě neobejdeme,“ vysvětluje Indráček. Namísto toho, aby návrh nastavil jasné cíle, kterých mají distributoři motorových paliv dosáhnout, stanovoval cesty, jakými má být cílů dosaženo (například se předpokládalo zvýšení povinného podílu biolihu v benzínu). Tím se ale omezovala možnost distributorů hledat ty nejefektivnější cesty k plnění emisních a bio cílů. „Pokus o navýšení biosložky v benzínu se v návrhu objevil opakovaně, sněmovnou byl odmítnut již počátkem prosince 2020,“ připomíná Ivan Indráček a dodává, že návrh byl dokonce s vysokou pravděpodobností v rozporu s právem EU z důvodu dvojité podpory biometanu.

Je třeba zachovat technologickou neutralitu. Povinné subjekty mají znát cíl, logicky vázaný na emise, ale má být na nich, aby si našli tu nejefektivnější, tedy nejlevnější s nejvyššími úsporami cestu k jeho plnění. Diktuje-li cestu stát, deklarovaný princip technologické neutrality tak sám popírá a zároveň demotivuje subjekty v hledání lepších řešení. (Ivan Indráček)

Přečtěte si také
Kongres Čerpačka 2021: Loajalitu nelze stavět na slevách

Návrhy musí být smysluplné

„Tím, že poslanecká sněmovna nepřijala řadu pozměňovacích návrhů, vyhověla z větší části výše uvedené kritice, naší vysvětlující kampani mezi poslanci, a SČS – Unie nezávislých petrolejářů je tak s výsledkem velmi spokojena,“ uvádí Ivan Indráček. Dodává, že SČS nevystupuje proti samotné snaze snižovat emise skleníkových plynů a škodlivých látek z dopravy. Požaduje ale, aby přijímaná opatření, která vedou a nutně vždy povedou ke zvyšování nároků na distributory a zvyšování ceny pro konečného spotřebitele, byla smysluplná a přinášela efekt. Toho lze podle něj dosáhnout naplněním těchto požadavků:

  • Zachováním technologické neutrality (povinné subjekty mají znát cíl, logicky vázaný na emise,  ale má být na nich, aby si našli tu nejefektivnější, tedy nejlevnější s nejvyššími úsporami cestu k jeho plnění). Diktuje-li cestu stát, deklarovaný princip technologické neutrality tak sám popírá a zároveň demotivuje subjekty v hledání lepších řešení.
  • Odbouráním dotací (dotace pouze pokřivují prostředí, zvýhodňují některá paliva a některé subjekty před jinými). Mimo jiné se jimi boří i princip technologické neutrality (nelze říci, že subjektům je ponechána volnost v hledání cest ke splnění požadavků a přitom některá paliva dotovat).
  • Nastavením jasných dlouhodobých cílů a mantinelů, ve kterých se musí distributoři pohybovat (to je nezbytný krok pro vytváření proinvestičního prostředí).
  • Otevřenou diskusí se všemi zainteresovanými stranami (bez toho nelze zajistit pro jakýkoli návrh dostatečně silnou podporu a vychytat jeho případné slabiny).

E10 se na trhu zřejmě objeví, nenařídí ji ale zákon

Jaké dopady bude mít neschválení implementace RED2 sněmovnou? „Vlastně žádné,“ říká Indráček.  Navržená implementace byla podle něj ve skutečnosti slepou cestou a je jen dobře, že zůstal otevřený prostor pro rychlou přípravu nového řešení, které již může pracovat s prvky  zveřejněného návrhu RED3. „Je možné a dokonce pravděpodobné, že se na trhu objeví benzín E10. Nebude to však proto, že to nařídí zákon, ale proto, že povinné subjekty nebudou mít aktuálně k dispozici jiné efektivnější řešení ke splnění svých emisních povinností.,“ doplňuje Indráček. Zároveň ale budou firmy motivovány nová řešení hledat. Taková motivace by ale povinným zavedením E10 odpadla.

Související články:

Eliška Vyhnánková: Díky sociálním sítím můžete efektivně oslovit zákazníky ze svého okolí Kongres Čerpačka 2021: Loajalitu nelze stavět na slevách Kongres Čerpačka 2021: Není důvod panikařit, říká Radek Špicar Radek Hrachovec: Pozor na smrtelné hříchy při tvorbě věrnostního programu

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

Čtěte on-line

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.7k views | posted on 31. ledna 2020
  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 6.4k views | posted on 9. dubna 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 5.7k views | posted on 29. října 2018
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 5.1k views | posted on 3. května 2018
  • Nové značení pohonných hmot platí v ČR už od konce září 3.7k views | posted on 27. června 2018

Komerční sdělení

Milan Loidl, PPL CZ: Výdejní místa zažívají v Česku velký boom

PPL CZ se na trhu pohybuje již 27 let. Od roku 2006 patří do divize DHL eCommerce Solutions. V České republice je špičkou v doručování balíků řidičem až ke dveřím. Také ale nezahálí s rozšiřováním svého portfolia a nabízí produkt Parcel Smart a s ním i rozsáhlou síť výdejních a podacích míst, která neustále roste. V České republice se […]

Erebos Sport je nový král iso drinků

Na trh sportovních nápojů dorazila velmi zajímavá novinka tuzemské výroby. Erebos Sport je nová produktová řada, která rozšiřuje stávající produktové portfolio bylinných energetických nápojů značky Erebos. Novou produktovou řadou Sport se tak Erebos rozšiřuje do nového segmentu sportovních nápojů. A to ve velkém stylu. Po více než dvou letech vývoje totiž na trh přichází s […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required