logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Síť čerpacích stanic OMV a obchodní řetězec Billa zahájily nový formát spolupráce – obchody VIVA...
  • Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí stanici pro...
  • Společnost Čepro slavnostně položila základní kámen pro výstavbu šesti nadzemních...
  • Zdražování pohonných hmot v tuzemsku neskončilo, litr benzinu už stojí přes 40 korun. Natural 95...

Ivan Indráček: E10 povinná nebude, přijímaná opatření mají být smysluplná a nezatěžovat zákazníky

14. července 2021
Zpravodajství 0
514
Ivan Indráček: E10 povinná nebude, přijímaná opatření mají být smysluplná a nezatěžovat zákazníky

Poslanecká sněmovna ve třetím čtení projednala novelu zákona o podporovaných zdrojích energie. Její součástí byla i implementace evropské direktivy o obnovitelných zdrojích energie (RED2) do českého práva. K předloženému návrhu měla SČS – Unie nezávislých petrolejářů od počátku výhrady. Návrh implementace byl sněmovně doručen v podobě poslaneckého návrhu.

To znamená bez řádného projednání se zainteresovanými subjekty, bez jinak povinného vyčíslení nákladů na podnikatelské subjekty, spotřebitele, stát a jak dodává předseda představenstva a šéf kanceláře SČS – Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček: „Šlo navíc o dokument o velikosti 45 stran, který v prvých fázích projednávání „proplouval“ sněmovnou v podstatě bez povšimnutí, protože ta trávila veškerý vyhrazený čas diskusím o vnitřních výnosových procentech.“

Návrh nevytvářel proinvestiční prostředí

Návrh obsahoval řadu systémových a věcných chyb, Ivan Indráček zmiňuje například to, že navrhovaným modelem nemohlo být dosaženo požadovaných úspor (nehledě na to, že shodou okolností právě dnes EK představila v rámci balíčku Fit for 55 směrnici RED3, která požadavky dále zpřísňuje). Návrh také podle něj naprosto bezdůvodně zvýhodňoval dodavatele zemního plynu do dopravy a vybrané distributory, kteří s těmito dodavateli mají podepsány dohody o společném vykazování emisí. „Návrh také nevytvářel proinvestiční prostředí, které potřebujeme k tomu, abychom v dohledné době dostali na tuzemský trh nová nízkoemisní kapalná paliva, bez těch se v budoucnu prostě neobejdeme,“ vysvětluje Indráček. Namísto toho, aby návrh nastavil jasné cíle, kterých mají distributoři motorových paliv dosáhnout, stanovoval cesty, jakými má být cílů dosaženo (například se předpokládalo zvýšení povinného podílu biolihu v benzínu). Tím se ale omezovala možnost distributorů hledat ty nejefektivnější cesty k plnění emisních a bio cílů. „Pokus o navýšení biosložky v benzínu se v návrhu objevil opakovaně, sněmovnou byl odmítnut již počátkem prosince 2020,“ připomíná Ivan Indráček a dodává, že návrh byl dokonce s vysokou pravděpodobností v rozporu s právem EU z důvodu dvojité podpory biometanu.

Je třeba zachovat technologickou neutralitu. Povinné subjekty mají znát cíl, logicky vázaný na emise, ale má být na nich, aby si našli tu nejefektivnější, tedy nejlevnější s nejvyššími úsporami cestu k jeho plnění. Diktuje-li cestu stát, deklarovaný princip technologické neutrality tak sám popírá a zároveň demotivuje subjekty v hledání lepších řešení. (Ivan Indráček)

Návrhy musí být smysluplné

„Tím, že poslanecká sněmovna nepřijala řadu pozměňovacích návrhů, vyhověla z větší části výše uvedené kritice, naší vysvětlující kampani mezi poslanci, a SČS – Unie nezávislých petrolejářů je tak s výsledkem velmi spokojena,“ uvádí Ivan Indráček. Dodává, že SČS nevystupuje proti samotné snaze snižovat emise skleníkových plynů a škodlivých látek z dopravy. Požaduje ale, aby přijímaná opatření, která vedou a nutně vždy povedou ke zvyšování nároků na distributory a zvyšování ceny pro konečného spotřebitele, byla smysluplná a přinášela efekt. Toho lze podle něj dosáhnout naplněním těchto požadavků:

  • Zachováním technologické neutrality (povinné subjekty mají znát cíl, logicky vázaný na emise,  ale má být na nich, aby si našli tu nejefektivnější, tedy nejlevnější s nejvyššími úsporami cestu k jeho plnění). Diktuje-li cestu stát, deklarovaný princip technologické neutrality tak sám popírá a zároveň demotivuje subjekty v hledání lepších řešení.
  • Odbouráním dotací (dotace pouze pokřivují prostředí, zvýhodňují některá paliva a některé subjekty před jinými). Mimo jiné se jimi boří i princip technologické neutrality (nelze říci, že subjektům je ponechána volnost v hledání cest ke splnění požadavků a přitom některá paliva dotovat).
  • Nastavením jasných dlouhodobých cílů a mantinelů, ve kterých se musí distributoři pohybovat (to je nezbytný krok pro vytváření proinvestičního prostředí).
  • Otevřenou diskusí se všemi zainteresovanými stranami (bez toho nelze zajistit pro jakýkoli návrh dostatečně silnou podporu a vychytat jeho případné slabiny).

E10 se na trhu zřejmě objeví, nenařídí ji ale zákon

Jaké dopady bude mít neschválení implementace RED2 sněmovnou? „Vlastně žádné,“ říká Indráček.  Navržená implementace byla podle něj ve skutečnosti slepou cestou a je jen dobře, že zůstal otevřený prostor pro rychlou přípravu nového řešení, které již může pracovat s prvky  zveřejněného návrhu RED3. „Je možné a dokonce pravděpodobné, že se na trhu objeví benzín E10. Nebude to však proto, že to nařídí zákon, ale proto, že povinné subjekty nebudou mít aktuálně k dispozici jiné efektivnější řešení ke splnění svých emisních povinností.,“ doplňuje Indráček. Zároveň ale budou firmy motivovány nová řešení hledat. Taková motivace by ale povinným zavedením E10 odpadla.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.9k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.8k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.6k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.2k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.8k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Panelová diskuse Fit for 55: Bude na každé čerpačce povinná dobíječka?

Pusťte si zvukový záznam panelové diskuse, která zazněla na 11. kongresu Čerpačka. Odborníci hovořili o direktivě Fit for 55 a jejím dopadu na automobilový průmysl a zákazníky. Co vás v diskusi čeká: Co nám říká direktiva Fit for 55 aneb jaké jsou evropské požadavky na auta a pohonné hmoty? Dočkáme se nové generace spalovacích motorů? […]

Video: Na Šafránce „načerpáte“ palivo i zdravé a regionální potraviny

Čerpací stanice Šafránka Rudná vsadila ve svém obchodě na domácí dobroty a regionální produkty. 

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required