
Sociální sítě prostoupily náš soukromý, ale i firemní život a patří i na čerpací stanice. Vyplatí se řešit sociální sítě pro malé čerpačky? Je jejich správa drahá? Existuje obecný recept, jak být v této oblasti úspěšný? Eliška Vyhnánková je dlouholetou konzultantkou v oboru sociálních sítí a učí firmy i jednotlivce, jak se v sítích neztratit a jak z nich získat pro své každodenní podnikání maximum. Je spoluautorkou populární knihy Jak na sítě a 8. září 2021 naučí účastníky kongresu Čerpačka cestu, která na sociálních sítích funguje.
Velké sítě si na správu sociálních sítí obvykle volí profesionální agentury. Mají vůbec z Vašeho pohledu smysl sociální sítě pro ty menší? Třeba pro majitele jedné či dvou čerpaček?
O to víc. Velké sítě mají úplně jiné rozpočty na propagaci a mohou si dovolit nejen agentury, ale i jiné způsoby propagace než sociální sítě. Z pohledu zákazníka můžu upřímně říct, že nesleduju sociální sítě čerpacích stanic ve svém okolí a jezdím samozřejmě tam, kde to mám po cestě a ráda. Na druhou stranu ale dlouhé roky pečlivě sleduji na sociálních sítích Starého Mrzouta a jeho čerpačku v Neplachovicích a těším se, až pojedu okolo a budu moct tohle poutní místo navštívit. Mrzout nepotřeboval profesionály a dokázal vlastními silami i osobitým přístupem na sociálních sítích něco, co lze dávat za zajímavý příklad. Nejenom u čerpacích stanic, ale i v mnoha jiných oborech je těžké promyslet, jak sociální sítě využívat tak, aby to přinášelo smysluplné výsledky. A mnohdy musí přijít někdo jako Mrzout, aby ukázal, že dobrou směsicí osobního charakteru, zajímavých témat a přístupu to jde.
Takže ano, není to snadné, ale jde to. A nemusí vás to zruinovat. Vašim cílem není mít tisíce fanoušků a sledujících. Ale zařídit, abyste s rozumným rozpočtem dokázali oslovit lidi v okolí a dát jim vědět, co se u vás zajímavého děje.
Pokud majitelé čerpací stanice nemají prakticky vůbec žádné zkušenosti se správnou sociálních sítí, co byste jim doporučila? Jak moc je taková správa sociálních sítí náročná – personálně, ale i finančně?
Už jsem to trochu nakousla v první odpovědi. Vykašlete se na profesionály, vykašlete se na lov fanoušků. Většina lidí z vaší cílové skupiny je v současné sobě na Facebooku nebo na Instagramu. Je pravděpodobné, že jednu nebo obě máte i vy samotní. Zkuste ji objevit novýma očima. Místo brumlání o tom, jak jsou sociální sítě ztráta času a jak tam dávají ostatní jen samé blbosti (s čímž musím často souhlasit), najděte firemní stránky a podívejte se, jak fungují. Porozhlédněte se po známých značkách, velkých značkách, vašich oblíbených firmách nebo výrobcích. Podívejte se, jaké stránky vy sami sledujete a zamyslete se nad tím proč. Hledejte inspiraci nejenom ve vašem oboru.

Vašim cílem není mít tisíce fanoušků a sledujících. Ale zařídit, abyste s rozumným rozpočtem dokázali oslovit lidi v okolí a dát jim vědět, co se u vás zajímavého děje.
Existuje nějaký obecný recept, jak být na sociálních sítích úspěšný?
Úspěšné profily na sociálních sítích jsou většinou kombinací některých z následujících faktorů – určitě otevřenosti a autenticity, užitečnosti, zábavy, zajímavých textů, dobrých fotografií či videí nebo originality. Někdo umí dobře fotit, někdo skrze svůj profil edukuje publikum, někdo ukazuje zajímavým způsobem zákulisí. Každý úspěšný osobně spravovaný profil si najde svůj styl, který mimochodem agentury nejsou mnohdy vůbec schopné napodobit. Vy sami totiž rozumíte svému řemeslu nejvíc, jste na místě téměř každý den a znáte své zákazníky. Máte tedy lepší předpoklady k tomu, abyste věděli co říct a co ukázat. Zaměstnanci agentur umí dobře fotit, dobře psát a ví kam kliknout. To se můžete naučit také. Vaše zkušenosti jsou naopak nepřenosné.
Do sociálních sítí dávejte přesně tolik energie, lidí a financí, kolik to dává smysl. Můžete tomu věnovat „zadarmo” sami hodinku, dvě týdně nebo na to mít několik lidí. I klidně onu agenturu. A mezi tím je neuvěřitelné množství variant. Třeba že se tomu budete věnovat sami, ale párkrát do roka vám k tomu někdo nafotí hezké fotky. Nebo vám někdo pomůže s kontrolou textů. Nebo s placenými reklamami. A kdybyste přemýšleli, kde začít, můžete si třeba pořídit naši knížku Jak na sítě.
8. září budete jedním ze speakerů na kongresu Čerpačka. Na co se ve své prezentaci zaměříte?
Během přednášky vám ukážu, jak vypadají a jak se vytvářejí placené reklamy na Facebooku a Instagramu. Že to není žádná složitá magie a můžete je dělat i vy za pár korun denně. Že můžete oslovit lidi v okolí jednoho či dvou kilometrů a říct jim, že máte zrovna nějakou akci. Že můžete každý den mezi 10 a 13 hodinou nalákat lidi na oběd. Že to zkrátka může být mnohem efektivnější, než mít desítky, stovky, tisíce fanoušků, kteří ale vaše příspěvky nevidí. Doufám, že vás nadchnu.

Do sociálních sítí dávejte přesně tolik energie, lidí a financí, kolik to dává smysl.