Ve dnech 27. až 29. 8. 2021 se bude v areálu výstaviště PVA EXPO PRAHA v pražských Letňanech konat 24. ročník automobilové výstavy Autoshow Praha. Akce se tradičně účastní i Česká asociace LPG (ČALPG), která bude na svém stánku prezentovat nové modely vozů s tovární úpravou na LPG i vozy dodatečně přestavěné. Mezi nimi i zcela novou Octavii 4. generace 1,5 TSi.
LPG neboli autoplyn je stále nejrozšířenějším alternativním pohonem. V provozu je více než 8 milionů vozidel v rámci Evropy a přes 170 tisíc v Česku. Ve srovnání s ostatními dle Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) „čistými“ pohony si LPG stále drží čelní pozici i ve statistikách vozů nově uvedených do provozu. „Nových vozidel na LPG již bylo letos na konci července registrováno víc než za celý loňský rok. Pokud započítáme i přestavby, v prvním pololetí letošního roku přibylo asi 2 900 vozů na LPG, což je více než u plug-in hybridů, elektromobilů i vozů na CNG,“ komentuje statistiky Ivan Indráček, předseda ČALPG.
Dodatečné přestavby činí dominantní podíl „nových“ vozidel na LPG. V posledních letech však podíl vozů s tovární LPG zástavbou roste, a to především díky modelům značek Dacia a Renault. Na veletrhu bude na stánku ČALPG z továrních vozů na LPG vystavena Dacia Logan a Dacia Sandero.
Nejlevnější jsou stále přestavby
I když stále platí, že nejjednodušší i nejlevnější je přestavět na LPG klasický motor s nepřímým vstřikováním benzínu do sacího potrubí, výrobci LPG přestavbových sad drží krok s nabídkou automobilek. Realizovat přestavbu nejmodernějších motorů s přímým nebo kombinovaným duálním vstřikováním paliva tak již není ničím výjimečným. Na stánku asociace budou k vidění zástupci obou táborů.
„Společnost Autogas-Centrum pro naši expozici zapůjčila dvě letošní novinky českého trhu. Vozy s nepřímým vstřikováním reprezentuje nový model Lada Niva Luxe Off-road s atmosférickou sedmnáctistovkou. Z kategorie přímovstřikových motorů bude k vidění LPG přestavba nové Škody Octavia čtvrté generace 1,5 TSi,“ říká Ivan Indráček.
LPG má velký potenciál ve snižování emisí
Cílem expozice ČALPG na letenském výstavišti je kromě ukázky konkrétních modelů LPG vozidel také srozumitelná informovanost o výhodách tohoto alternativního paliva a jeho potenciálu v oblasti snižování emisí. Autoplyn již dnes díky plně rozvinuté stávající infrastruktuře a vysokému počtu vozů v provozu pomáhá znatelně snižovat produkci skleníkových plynů a může výrazně přispět ke splnění emisních cílů.
Na českém trhu se navíc loni objevilo bioLPG, které je z hlediska uhlíkové stopy obecně až o 70 % šetrnější než klasické fosilní LPG. Jeho dodávky na český trh již letos překonaly celý loňský objem. „Podle nedávno publikované studie ‚BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050‘ by mohla být budoucí poptávka po LPG v roce 2050 zcela uspokojena právě produkcí bioLPG,“ doplňuje Ivan Indráček.