Nealkoholické nápoje vždy patřily mezi produkty, které si do nákupních košíků na čerpací stanici dal téměř každý. Dařilo se tu menším a také inovátorským formátům, které splňují charakteristiky impulzního nákupu. V posledním roce ovlivněném pandemií si ale zákazníci při nákupu na čerpačkách oblíbili i větší formáty.
Prodej nealkoholických nápojů na čerpacích stanicích po zrušení mnoha proti covidových omezení vzrostl. „Ke zvýšenému zájmu přispělo i období školních prázdnin a tím i vyšší mobilita,“ uvádí Veronika Jakubcová, výkonná ředitelka Svazu výrobků nealkoholických nápojů. Protože přetrvává do určité míry omezení v rámci přeshraničního cestování, jsou nejčastějšími návštěvníky čerpacích stanic obyvatelé tuzemska a další významnou skupinou jsou řidiči dálkové dopravy.
Restart prodejů zásadně ovlivňuje mobilita i sezóna
„Doplňkový sortiment čerpacích stanic, včetně nabídky nealkoholických nápojů, je bez ohledu naproti covidová opatření, stále stejný. Rozdíl je pouze ve výši zájmu o tyto produkty, s vyšší mobilitou samozřejmě roste,“ uvádí Veronika Jakubcová a dodává, že řidiči osobní, ale i dálkové dopravy oceňují možnost občerstvit se nápoji na čerpacích stanicích i díky tomu, že je řada z nich provozována non-stop, čímž se výrazně odlišuje od běžných obchodů. Nápoje na čerpačkách přispívají k lepšímu dodržování pitného režimu a to se nejen na cestách hodí. „Velmi žádaným nealko nápojem na čerpacích stanicích jsou energetické nápoje, všeobecně lze konstatovat, že objem prodeje nealko nápojů na čerpacích stanicích do určité míry kopíruje jak možnosti cestování, tak i ročního období,“ dodává Veronika Jakubcová.
Zájem byl o větší balení
Pavel Beroušek, national shopper manager společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko uvádí, že během covidových měsíců se změnila role čerpacích stanic a výrazně rostl prodej větších balení. Roli čerpacích stanic jako „večerek“ také potvrzují závěry výzkumné agentury NielsenIQ. Platí to především pro čerpací stanice v menších městech. Funkci večerky a také obchodu s potravinami ale hrály během loňského roku také čerpačky ve větších městech. Růst obratu v prodejnách způsobily hlavně vládní zásahy spojené s pandemií covidu, respektive s opatřením, jež uzavřelo zákazníkům možnost realizovat nedělní nákup v klasickém maloobchodu. To, jak se které čerpací stanici během loňského roku dařilo, a to i v nealkoholických nápojích, tedy výrazně záviselo na její poloze a skladbě sortimentu.
Taylor made promo akce zvyšují prodeje
„Vývoj prodejů nealko nápojů v kanále čerpacích stanic byl pozitivní,“ říká optimisticky Pavel Beroušek Tento kanál podle něj patří letos dokonce k nejrychleji rostoucím na českém retailovém trhu. Daří se zejména kategorii energetických nápojů, která zaznamenává nárůst přes 20 procent v hodnotovém vyjádření (srovnání červenec 2020 a 2021). „Tahounem byla v našem portfoliu značka Monster, která rostla o 1,6 procent a to hlavně díky atraktivní národní kampani #ComeWithUS, kde se soutěžilo o čtyři balíčky zážitků s extrémními sporty,“ přibližuje úspěšný rok Pavel Beroušek.
„Během covidu na čerpačkách netradičně rostl odbyt velkých balení.“
Role čerpacích stanic se během covidu proměnila a výrazně rostly v prodejích velká balení, která částečně kompenzovala propad malých, impulzních balení. Stála za tím změna spotřebitelského chování, kdy se okamžitá spotřeba změnila na spotřebu domácí. Tento efekt se pozvolna vytrácí a vše se vrací do starých kolejí.
Pavel Beroušek, national shopper manager, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko
Colové nápoje patří k české „klasice“
V souvislosti s 50 lety výročí značky Coca-Cola v tuzemsku si firma nechala u agentury Datank zpracovat výzkum „Colové nápoje“, který se uskutečnil na vzorku 1609 respondentů na přelomu roku 2020/2021.
Vyplynulo z něj, že 90,4 % Čechů pije colové nápoje, z toho 73,1 % si je dává pravidelně. A 72,4 % z 1609 dotazovaných uvedlo, že pije především Coca-Colu. 75 % dotázaných považuje colové nápoje za běžnou součást nápojové nabídky při rodinných oslavách. Téměř
Téměř tři čtvrtiny respondentů (71,5 %) preferují při konzumaci colového nápoje klasickou slazenou variantu. 23,9 % dotazovaných uvedlo, že naopak raději volí variantu bez cukru. Zájem o zdraví samozřejmě roste a cukr coby medializovaný zabiják vstupuje stále více do rozhodování zákazníků o tom, jaký nápoj si i v impulzní zóně na čerpací stanici dopřeje.
Zákazníci se ohlížení i po bio variantách
Velmi dobře se na českém trhu v posledních letech vede biopotravinám, které zákazníci aktivně vyhledávali i během pandemie covidu. A bio patří přirozeně i do kategorie nealkoholických nápojů. Přírodní bio suroviny nabízí ve svých novinkách třeba společnost Kofola ČeskoSlovensko, která představila dvě varianty ochucené pramenité vody Rajec Bio. Obsahuje bylinky, ovocné šťávy a cukr v bio kvalitě. Zákazníci ocení hlavně atraktivní chutě Malina – Ostružina a Máta – Bezový květ a 0,75l balení, které je ideální na cesty.
Motorka na prodejní ploše přilákala zákazníky
Značka Coca-Cola letos v tuzemsku slaví 50leté výročí a napříč celým trhem je její reklamní kampaň opravdu znát. „Připravili jsme poměrně masivní kampaň, která skvěle zafungovala. Podařilo se nám zapojit čistě lokální téma a nakupující na ní reagovali velmi pozitivně, i v kanále čerpacích stanic,“ přibližuje detaily Pavel Beroušek. I díky aktivaci se oživil prodej 0,5l PET balení Coca-Coly jako klíčového produktu pro rychlou on the go spotřební příležitost. V rámci aktivit spojených s oslavou 50 let fungovaly velmi dobře taylor made promo na čerpacích stanicích Benzina a MOL o tankovací karty s 50 litry benzinu. „Další aktivitou byla nabídka kombinující Coca-Colu s hot dogem za padesát korun,“ vypočítává další úspěšnou akci Pavel Beroušek.
Fungující spojení: nápoj a občerstvení
Tisková mluvčí společnosti Mattoni 1873 Andrea Brožová říká, že letošní rok prodej na čerpacích stanicích ovlivnila jarní covidová vlna, pokračoval loňský trend nižší mobility obyvatel a i přes současné výrazné zlepšení situace se ale všichni zákazníci na čerpačky nevrátili. „Část zákazníkům v tomto segmentu stále chybí. Je patrné, že stále část lidí pracuje z domova a do práce tedy nedojíždí. Vidíme také nižší vytížení na dovolenkových trasách,“ vysvětluje a dodává, že se společnost Mattoni 1873 snaží segment čerpacích stanic co nejvíce podpořit.
Ať už jde o různá kombinovaná menu, kde se vhodně spojí nápoj s hot dogem či sendvičem, promoce na čelech regálů nebo promoce s dárkem. „Soustředili jsme se také na podporu naší novinky, první Mattoni v plechovce, kterou jsme promovali prakticky napříč trhem čerpacích stanic,“ uvádí Andrea Brožová. Tři oblíbené příchutě minerální vody Mattoni – Cedrata, Black a Multi společnost uvedla na trh v 0,5l plechovkách, které podpořila silnou televizní kampaní. Trend obliby nápojů v plechu na českém trhu pokračuje a Mattoni 1873 tak reaguje na trendy se svojí silnou značkou.
Do konce roku má firma pro čerpací stanice připraven silný marketingový plán. Na konci letní sezony se bude soustředit na segment balených přírodních a ochucených vod, na období Vánoc se zase chystají aktivity s dárkem.
Řadu oblíbených příchutí Pepsi Limetka a Pepsi Mango letos obohatila další příchuť Pepsi Vanilla. „Premiéru měla také nová Mirinda Mix It s příchutí Borůvky a Pomeranče a v neposlední řadě také v Mattoni 1873 věříme v úspěch nového balení pro prémiový tonic Schweppes, který nově nabízíme v plechovce,“ přibližuje novinky Andrea Brožová. A druhá polovina roku bude patřit promo akcím v kategorii energetických drinků. Mattoni 1873 totiž uvede na trhu limitovanou edici energy drinkuk Rockstar, která bude spojena se světem e-sportu, konkrétně s gamingem.
V privátkách se daří energy i funkčním vodám
Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro sítě čerpacích stanic Benzina Orlen uvádí, že koronavirová pandemie ovlivnila nákupní chování, to se ale pomalu vrací tam, kde bylo před covidem. „Bestsellerem mezi našimi produkty s privátními značkami jsou energetické nápoje Verva. Kromě tradiční příchutě nabízíme příchuť mojito a také verzi bez přidaného cukru. Velmi dobrá čísla sledujeme rovněž u funkční vody Verva Magnesium,“ uvádí.
Produkty privátní značky jsou podle něj oblíbené hlavně díky kvalitě a příznivé ceně, i proto jej společnost neustále rozšiřuje. „Například v kategorii džusů nabízíme stoprocentní ovocné a zeleninové šťávy Stop Cafe v balení po 330 ml. Novinkou letošního léta byl Stop Cafe nápoj s chia semínky s příchutěmi jablko s citronem a malina s mátou,“ dodává Filip Balcárek.
„Část zákazníků stále chybí.“
Je patrné, že část lidí pracuje z domova a do práce nedojíždí. Vidíme také nižší vytížení na dovolenkových trasách. I když se situace tedy zlepšila, stále to není jako před pandemií. Naším cílem je aktivně segment čerpacích stanic podpořit, ať už formou kombinovaného menu, promoakcích na čelech regálů nebo promocí s dárkem.
Andrea Brožová, tisková mluvčí, Mattoni 1873
(JH)