Počet nabíjecích stanic pro elektromobily se za poslední dva roky více než ztrojnásobil. Prudký růst nastal rovněž u vozidel na elektřinu. Ať už jde o bateriové elektromobily (BEV) nebo plug-in hybridy (PHEV), počet nově registrovaných vozů se v obou segmentech celkem za letošní tři kvartály meziročně zvedl bezmála o 70 %.
Jejich majitelé už nemusí disponovat několika různými čipy pro odběr energie v různých sítích dobíjecích stanic. Největší provozovatelé s více než dvěma třetinami stanic akceptují univerzální Energokartu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) eviduje ke konci září už 799 dobíjecích stanic s 1525 nabíjecími body pro elektromobily. Na konci loňského roku bylo stanic 734, přičemž o rok dříve – přesněji ke konci října 2019 – MPO evidovalo pouhých 237 stanic.
Elektro i plug-in hybridů přibývá
Obdobným tempem rostou počty nově registrovaných vozidel poháněných elektřinou. Na konci loňského roku to bylo meziročně řádově o stovky procent více. Letos za první tři čtvrtletí pak bylo podle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) nově registrováno celkem téměř 5 tisíc osobních elektromobilů a plug-in hybridů. Oproti loňským necelým 3 tisícům jde o nárůst o více než dvě třetiny. Výrazně více si přitom letos lidé na rozdíl od loňska pořizovali plug-in hybridní vozy (PHEV), u kterých vzrostl počet nových registrací za prvních 9 měsíců o 163 %.
Energokarta pokrývá více než 2/3 trhu
Pro dobíjení vozidla poháněného elektřinou u nabíjecích stanic různých provozovatelů bylo donedávna nutné disponovat několika různými bezkontaktními čipy. Univerzální řešení pro dobíjení vozidel na elektřinu již ale existuje. „Ve třech největších sítích dobíjecích stanic provozovaných Skupinou ČEZ, Pražskou energetikou a společností E.ON Energie je od letošního dubna akceptována naše Energokarta. Celkem tedy pokrývá 540 dobíjecích stanic, což představuje více než dvě třetiny tuzemské sítě,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje rovněž tankovací a CNG karty.