Do budoucí podoby vozového parku měli možnost nahlédnout všichni účastníci kongresu. Stalo se tak díky prezentaci Radka Špicara, viceprezidenta pro hospodářskou politiku a export Svazu průmyslu a dopravy v ČR. Věnoval se dopadům technologických změn na automobilový průmysl, dále elektromobilitě a autonomnímu řízení, stejně tak i tomu, jak by čerpací stanice na tyto změny měly reagovat.
Na začátku přednášky zaznělo, že reálná ekonomika v několika ohledech předbíhá možnou budoucí regulaci a politický tlak na zavádění elektromobility, jemuž jsme všichni vystaveni.
Bavíme se o poměrně dlouhém horizontu
Kdo na snižování uhlíkové stopy vyvíjí největší tlak? Jsou to finanční trh a banky. To znamená, že jakákoliv firma, která se v budoucnosti bude snažit získat úvěr, bude pod velmi tvrdým tlakem, aby ukázala svůj CO2 audit. Například společnost Tesla je z pohledu reálné ekonomiky větší než devět největších automobilek světa dohromady. Na tom je jasně vidět, čemu finanční trhy, včetně investičních fondů, věří. „Lze tedy nařizovat, bojovat proti restrikcím, ale podívejme se na to, jak vypadá současná podoba ekonomiky. Co s tím? Je to reálná hrozba pro české automobilky, občany? Může se zdát, že se řítíme do nějaké apokalypsy, která z mediálního masírování nastane už velmi brzy. Já bych však chtěl zdůraznit, že se nebavíme o následujících letech, ale poměrně dlouhém horizontu,“ deklaruje Radek Špicar. Ve všech plánech totiž figuruje zákaz prodeje, ale ne zákaz výroby. To jsou dvě odlišné věci.
Spalovací automobily po roce 2035 „nevymřou“
Změna znamená příležitost
Změna ale přece jen nastane. Už teď je dobré se zamyslet nad tím, jaký postoj k této revoluci kdo zvolí. Jako první nastupující trend zaznamenávají dealeři automobilů. Ti jsou totiž už nyní nuceni pod tlakem prodávat především elektromobily, které jsou drahé, mají omezený dojezd a infrastrukturu. A v České republice to není úplně atraktivní nabídka pro zákazníky. „Například proti Německu máme třetinovou kupní sílu a také třetinové platy, což znamená, že málokdo si může dovolit elektromobil za cenu jednoho milionu a více. Dealeři se s tím snaží popasovat a už nyní to berou jako obrovskou příležitost do budoucna,“ konkretizuje Radek Špicar.
„Je to panoptikum.“ Je zajímavé, že se změnou, respektive snižováním CO2 se začalo u automobilů. Přitom například nákladní lodě by se v tomto ohledu nabízely jako první, protože jimi produkované emise jsou obří. Tohle nechápu, považuji to za chybu. Proč k tomu došlo? Protože automobil vidí každý, každý den. Proto je z pohledu změny vnímání spotřebitelů bohužel vhodnější začít tímto způsobem.
Čerpadláři mají dostatek času
Panika tak není na místě, ale je důležité začít se na budoucnost pomalu, ale jistě připravovat co možná nejdříve. Nečekat na to, až to nastane, ale právě v době, kdy na to je čas, s tím začít. Změna totiž bude znamenat možnost přijít s větší nabídkou než jen s naftou a benzinem. Připravit se na vodík, na nabíjení elektromobilu. „Když se mě někdo zeptá, zda čerpací stanice budou v budoucnu zapotřebí, odpovídám, že ano. Je ovšem pravda, že v budoucnu nebude zapotřebí tolik čerpacích stanic. Proto kdo začne dříve a připraví se na to, bude mít velkou výhodu a bude existovat i nadále,“ shrnuje Radek Špicar.
GP