Alkoholu nahrává nižší citlivost na cenu   

Alkoholické nápoje nesmějí chybět v žádném obchodu čerpací stanice. Jde totiž o místo, kde je lze snadno a rychle zakoupit nejen pro členy posádky automobilu, ale i jako vhodný dárek pro návštěvu nebo obchodního partnera, za nimiž řidič vyráží. Velká příležitost je také pro speciály či regionální produkty.

V loňském roce bylo podle šetření společnosti NielsenIQ v České republice 2 296 čerpacích stanic s obchodem. A právě v nich spotřebitelé spoléhají na to, že pořídí i alkoholické nápoje. Pro pumpaře potom tato kategorie znamená jistý příjem, protože po energetických nápojích je pivo tím nejprodávanějším nápojem na benzinkách. O nic hůře si přitom nevedou ani vína a tvrdý alkohol. V tržbách v roce 2020 v obchodech na čerpacích stanicích rostl přitom pouze alkohol (pivo o 3 %, lihoviny o 11 % a víno se sekty a šumivými víny dokonce o 20 %). A to už je pádný důvod, proč se této kategorii věnovat.

Prodeje alkoholu rostou

Alespoň jednou za rok 2020 nakoupilo nějaké tiché víno zhruba 70 % českých domácností, většina z nich opakovaně. Nejvýraznějším rozdílem oproti roku 2019 v nákupním chování bylo to, že domácnosti tuto kategorii nakupovaly výrazně více – oproti zhruba 29 litrům na domácnost v roce 2019 nakupovaly v roce 2020 v průměru celých 33 litrů. Vyplývá to z dat společnosti GfK Czech Republic za období 1/2020 až 12/2020. V rámci sledované periody domácnosti také zvýšily frekvenci nákupů, víno nakoupily jednou za dvacet dní. Celkově během roku 2020 typická kupující domácnost za tichá vína utratila téměř 2 500 korun. Pokud srovnáme výdaje domácností za vína v uvedených obdobích, zjistíme, že celkové útraty se zvýšily. Nejvíce z nárůstu výdajů profitovala bílá vína. Výdaje na červená vína poměrně stagnovaly.

Pivo pro spotřebu doma nakupuje přes 90 % českých domácností. Jedna domácnost v průměru uskuteční 42 nákupů do roka a utratí za kategorii 3 900 Kč. Při nákupu piva dávají spotřebitelé přednost značkovým výrobkům. K nejoblíbenějším typům piva patří ležáky, které nakoupily v roce 2020 tři čtvrtiny českých domácností. Následují výčepní piva, která si do svého nákupního košíku vložily dvě třetiny domácností. Jen s malým odstupem z hlediska počtu kupujících následují radlery. Cider si v průběhu minulého roku koupily 4 z 10 domácností.

Jde především o impulzní nákup

Údaje za celý trh naznačují, že alkoholu se především v aktuální pandemické době daří v Česku více než dobře. Čerpací stanice spotřebitelům nabízejí příležitost nejen pro posádku a řidiče při jízdě domů pořídit si ho, ale také ho koupit jako dar, případně si pro něj v blízkém okolí dojít kdykoliv. „V případě vína se prodej odehrává zejména v městských aglomeracích, jako náhrada večerky, případně u těch, které jsou na odlehlejších místech, respektive na dálnicích si ho zakoupí posádka v autě. V tomto případě jde většinou o šumivé nebo jako dárek na poslední chvíli,“ upřesňuje Milan Fifka, sales manager společnosti Vinselekt Michlovský. Z portfolia tohoto vinařství je také zajímavou alternativou nealkoholické perlivé víno Revine, které je vhodné i pro řidiče. Ne vždy je zvykem nabízet šumivé víno i v chladicím úseku – vzhledem k uvedenému to může být zajímavá příležitost.

Pokud vycházíme z potřeb pro nákup lihovin v tomto formátu maloobchodu, jsou čerpací stanice vždy o impulzu – a to včetně nákupního úkonu: jinde už mají zavřeno; než přejedu hranice hlavně v období letního a zimního cestování a takzvané poslední záchrany na večerní konzumaci či jako dárek. „Na čerpacích stanicích jsou u tohoto druhu zboží kupující méně citliví na cenu, tedy je zde potenciál pro práci s marží,“ vysvětluje Petr Polák, marketing manager společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka.

Na čerpacích stanicích sítě Tank Ono spotřebitelé najdou jak piva, tak vína i tvrdší alkohol. „Prodejnost se liší podle umístění benzinky. Ty ve městech využívají spotřebitelé nejen k čerpání pohonných hmot, ale i k nákupu tohoto zboží. Jelikož jsme národ pivařů, v této kategorii prodáváme nejvíce pivo. V některých benzinkách spolupracujeme s několika regionálními pivovary. Tato spolupráce funguje perfektně a jsme rádi, že prodejem jejich piv podporujeme podnikatele z oblastí, kde provozujeme čerpačky,“ sděluje provozní vedoucí Jan Šimek. Podle něj nejsou zanedbatelné ani prodeje dárkových balení tvrdého alkoholu a prémiových vín. Zde spotřebitelé využívají obchod na čerpací stanici ke koupi rychlého dárku.


„Zákazníci ocení exkluzivní zboží.“

Obecně platí, že nabízíme především rychloobrátkové výrobky a produkty vyzkoušené na trhu. Tedy v klasickém retailu. Oproti naší konkurenci prodáváme exkluzivně jako jediná čerpací stanice Staropramen Nealko Cool v impulzní 0,33litrové plechovce, která skvěle zapadá do

stylu nákupu na čerpací stanici. Zákazník ocení i nákup v kombinaci s určitým dárkem v rámci promočních akcí.

 

Ivo Velíšek, retail offer manager, MOL Česká republika


 

Šíře sortimentu a prezentace je důležitá

Čerpací stanice by se měly orientovat a dále rozvíjet především nejsilnější kategorie, jako jsou chlazená piva v plechu a v neposlední řadě i rostoucí kategorie nealko piv, radlerů a jiných pivních mixů. Především v letních měsících zákazníci například cestou na grilování nakupují stále více i pivní multipacky. „Z oblasti tvrdého alkoholu má největší podíl na prodejích dlouhodobě vodka. V sortimentu máme širokou škálu domácích i zahraničních značek. V poslední době jsou populární i dárková balení typu tuby a podobně, protože zákazníci stále více kupují tvrdý alkohol na stanicích jako dárek,“ prozrazuje Ivo Velíšek, retail offer manager společnosti MOL Česká republika. A znovu opakuje, že zákazníci stanice často vnímají jako poslední možností k nákupu například před návštěvou oslavy, večírku a podobně.

Na čerpacích stanicích Benzina Orlen je zákazníkům k dispozici široký sortiment alkoholických nápojů. „Velmi oblíbené jsou ty v miniaturním balení o objemu 0,04 a 0,1 litru. V posledních letech přitom výrazně roste poptávka po vínech. Češi si potrpí na ta kvalitní a tomu přizpůsobujeme naši nabídku. Soustředíme se na nabídku kvalitních moravských vín a sektů od malých dodavatelů, která jsou běžně dostupná pouze ve vinotékách,“ uvádí Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro sítě společnosti Benzina, Unipetrol RPA. Lahve prezentují na vyhrazených místech v moderních volně stojících boxech s popisem jednotlivých odrůd.

Alespoň jeden produkt z každé kategorie

Vinselekt Michlovský aktuálně neprodává do žádné sítě čerpacích stanic. „Regionálně dodáváme na několik benzinek šumivá, nealko a částečně i tichá vína. Z našeho sortimentu bych určitě doporučil prodávat šumivá vína Charmat a Muflon, perlivé Terrasso, které je dostupné i v malém balení 0,25 litru, a hlavně již zmíněné Revine, tedy nealkoholické perlivé víno,“ informuje Milan Fifka. Dodává, že uvedené značky jsou na čerpacích stanicích jejich stálicemi. Nutno podotknout, že nejen u vína není na škodu se zamyslet i nad zařazením menších velikostí lahví. „Velmi dobrou zkušenost máme s 0,5litrovým formátem u Jamesonu, Ballantines i Becherovky. A velký nárůst v oblibě jsme zaznamenali v prodeji ready-to-drink plechovek Beefeater & Tonic, a to jak pro variantu základního Beefeater dry, tak i pro Pink a Blood orange. Tyto premixy napříč kategoriemi budou horkým zbožím i pro nadcházející sezonu,“ predikuje Milan Fifka.

Jak již prezentoval výzkum společnosti NielsenIQ, nejsilnější kategorií v rámci alkoholu je sortiment piva. „Trendem je růst popularity chlazených plechovek. Sortiment radlerů a pivních mixů v posledních letech roste rapidním tempem,“ reaguje Ivo Velíšek. V případě lihovin je vždy vhodné mít v nabídce pro uspokojení nákupních potřeb silnou značku z každé velké kategorie. „V našem případě tedy benzinkám doporučujeme v bylinných likérech prodávat Becherovku, u třtinových rumů Havana Club, z vodek Absolutku, v případě ginu Beefeater a z whisek Jameson,“ specifikuje Petr Polák. Jiný přístup si zaslouží formát premixovaných alkoholických nápojů, který zažívá velký boom. „Spotřebitelé rádi koupí plechovku gintoniku či rumu s kolou, ať už na okamžitou konzumaci spolujezdců či ihned po dojezdu. To znamená udělat místo pro tento segment nápojů i v lednicích. Zkušenost z Billy potvrzuje, že čerpací stanice nebudou této změny litovat,“ upozorňuje Petr Polák.

GP