logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Síť čerpacích stanic OMV a obchodní řetězec Billa zahájily nový formát spolupráce – obchody VIVA...
  • Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí stanici pro...
  • Společnost Čepro slavnostně položila základní kámen pro výstavbu šesti nadzemních...
  • Zdražování pohonných hmot v tuzemsku neskončilo, litr benzinu už stojí přes 40 korun. Natural 95...

NielsenIQ: Čerpací stanice se stávají večerkami

30. prosince 2021
Trendy 0
892
NielsenIQ: Čerpací stanice se stávají večerkami

Rychloobrátkové zboží na čerpacích stanicích tvoří podstatnou část celkově prodávaného sortimentu. O tom, které kategorie spotřebitelé vyhledávají, jaké segmenty jsou zárukou úspěchu a jak se letos změnilo nákupní chování spotřebitelů, přišel po roce pohovořit na kongres Čerpačka Pavol Zajac, client business partner společnosti NielsenIQ, společně se svým kolegou Danielem Plecháčem, client consultantem.

V březnu roku 2020 došlo nástupem pandemie k velkému útlumu provozu nákladní i osobní dopravy. Jakmile přišla první uzávěra, spotřebitelé zůstávali doma. V létě, i když se vše otevřelo, Češi preferovali dovolené v tuzemsku, proto došlo k navýšení prodejů na čerpačkách,
ale předchozí nízké tržby se dohnat nepodařilo. Na podzim následovalo další uzavírání, naštěstí toto benzinky tolik nepostihlo, ale uzavření okresů už ano. „Covid-19 neměl na počet obchodů v Česku žádný velký vliv. Na co už ano, byly tržby. V letošním roce oproti tomu loňskému
výrazně rostly. Porovnáme-li rok 2019 a 2021, vidíme dokonce pětiprocentní růst. Velikost nákupního koše narostla, ale spotřebitelé do obchodů mířili méně často. Čerpací stanice byly postižené tím, že z důvodu omezení cestování byly omezené i návštěvy čerpacích stanic,“ specifikuje
Daniel Plecháč.

Podíváme-li se na jednotlivé formáty, v době před covidem se obchodům na čerpacích stanicích výrazně dařilo. Naopak tradiční trh a hypermarkety zaostávaly. S příchodem pandemie se situace výrazně změnila. Během první vlny obraty obchodů na benzinkách výrazně poklesly, naopak
narostly v hyper- a supermarketech. Razantní nástup byl zaznamenán v prosinci, kdy oproti roku 2019 tržby rostly o 18 %. Dalo by se říci, že v letošním roce se celá situace stabilizovala. Zaměříme-li se na trendy, tedy to, jaké zboží spotřebitelé v obchodech na čerpačkách před pandemií
očekávali, tak vítali širokou nabídku potravin a slevy. „S covidem se to změnilo, jelikož pro zákazníky bylo důležité, aby byl personál kvalifikovaný a dodržoval bezpečnostní opatření. Hledali také dobře dostupné benzinky, kde mohli strávit co nejméně času,“ dokládá Daniel Plecháč.

Nejvíce se prodává pivo, energetické nápoje, cukrovinky a slané pochutiny

Už od samého přerodu čerpacích stanic, respektive jejich doplnění o obchod, se polemizuje o tom, zda se staly také večerkami. A skutečně tomu tak je. Trend v posledních letech toto ještě umocnil. Vidět je to na stále se rozšiřujícím sortimentu zboží či třeba na tom, že obchodní
řetězec Billa je činný na pumpách Shell. Pavol Zajac se rozhodl jít více do hloubky, a proto porovnal tradiční obchody do 400 m² s obchody na benzinkách. „Tento typ obchodů je svým charakterem velmi podobný čerpačkám. Z dat je jasné, že oba formáty jsou využívané pro impulzní
nákupy. Mezi nejprodávanější typy zboží tak patří pivo, energetické nápoje, ale i typické zboží pro pokladní zónu, tedy cukrovinky či slané,“ odhaluje.

Tržby za alkoholické nápoje různého druhu na čerpačkách rostou. Lihoviny o 36 % a pivo o 23 %. Vodka vystoupala v posledním roce o 50 % a dobře se daří i whiskám. Evidentně fungují různá vystavení, protože tento druh dražšího alkoholu zažívá boom. A to i přesto, že je dražší
než v klasickém obchodě. Energetické nápoje, které dominují nápojům, jsou z pohledu tržeb nejsilnější. Kategorie je však silná i mimo čerpací stanice a rok od roku roste. Naopak jak na tradičním trhu, tak na čerpačkách klesl prodej žvýkaček. V případě nealko nápojů rostou všechny
kategorie s výjimkou toniku. Perličkou je, že nápoje z kategorie ostatních limonád (kromě kolových, pomerančových a citronových příchutí) s přívlastkem bez cukru rostou o 80 %.

V tržbách pumpy prodají čtvrtinu tabákových výrobků

Podle dat společnosti NielsenIQ rostou čerpacím stanicím nacházejícím se ve městech a obcích tržby vyšším tempem než těm na dálnicích. To jen potvrzuje trend, že obchody v nich berou spotřebitelé jako večerky, a mohou si nakoupit téměř kdykoliv. „Nemůžeme zapomenout
ani kategorii, která tvoří na benzinkách až tři čtvrtiny tržeb. Jde o tabákové výrobky. Na čerpačkách za toto zboží za prvních sedm měsíců spotřebitelé utratili přes jedenáct miliard korun. Dominují stále klasické cigarety, ale v koláči tržeb ubírají a získávají na důležitosti zahřívané
cigarety a sypaný tabák,“ poodkrývá Daniel Plecháč. Co se týče podílu tržeb na tabákových výrobcích, prodávají pumpy zhruba 25 % z celkových tržeb.

Na Slovensku je situace velmi podobná jako v tuzemsku. V této zemi je v provozu 838 čerpacích stanic s obchodem. Trh je zde pomalu saturovaný, i když nějaký prostor pro nové subjekty stále je. Vývoj tržeb na Slovensku je však jiný, přesně opačný. „Je to z důvodu, že v loňském roce v době uzávěr byly klasické obchody více postiženy restrikcemi, kdy byl například delší lockdown, a to včetně nedělí. Nefungoval horeca segment a spotřebitelé si nahrazovali socializaci právě na benzinkách. Navíc Slovensko je méně tranzitní, což bylo důvodem, proč tržby tolik neklesly. Z kategorií se mimo jiné dařilo i zmrzlinám.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.9k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.8k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.6k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.2k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.8k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Panelová diskuse Fit for 55: Bude na každé čerpačce povinná dobíječka?

Pusťte si zvukový záznam panelové diskuse, která zazněla na 11. kongresu Čerpačka. Odborníci hovořili o direktivě Fit for 55 a jejím dopadu na automobilový průmysl a zákazníky. Co vás v diskusi čeká: Co nám říká direktiva Fit for 55 aneb jaké jsou evropské požadavky na auta a pohonné hmoty? Dočkáme se nové generace spalovacích motorů? […]

Video: Na Šafránce „načerpáte“ palivo i zdravé a regionální potraviny

Čerpací stanice Šafránka Rudná vsadila ve svém obchodě na domácí dobroty a regionální produkty. 

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required