
Rychloobrátkové zboží na čerpacích stanicích tvoří podstatnou část celkově prodávaného sortimentu. O tom, které kategorie spotřebitelé vyhledávají, jaké segmenty jsou zárukou úspěchu a jak se letos změnilo nákupní chování spotřebitelů, přišel po roce pohovořit na kongres Čerpačka Pavol Zajac, client business partner společnosti NielsenIQ, společně se svým kolegou Danielem Plecháčem, client consultantem.
V březnu roku 2020 došlo nástupem pandemie k velkému útlumu provozu nákladní i osobní dopravy. Jakmile přišla první uzávěra, spotřebitelé zůstávali doma. V létě, i když se vše otevřelo, Češi preferovali dovolené v tuzemsku, proto došlo k navýšení prodejů na čerpačkách,
ale předchozí nízké tržby se dohnat nepodařilo. Na podzim následovalo další uzavírání, naštěstí toto benzinky tolik nepostihlo, ale uzavření okresů už ano. „Covid-19 neměl na počet obchodů v Česku žádný velký vliv. Na co už ano, byly tržby. V letošním roce oproti tomu loňskému
výrazně rostly. Porovnáme-li rok 2019 a 2021, vidíme dokonce pětiprocentní růst. Velikost nákupního koše narostla, ale spotřebitelé do obchodů mířili méně často. Čerpací stanice byly postižené tím, že z důvodu omezení cestování byly omezené i návštěvy čerpacích stanic,“ specifikuje
Daniel Plecháč.
Podíváme-li se na jednotlivé formáty, v době před covidem se obchodům na čerpacích stanicích výrazně dařilo. Naopak tradiční trh a hypermarkety zaostávaly. S příchodem pandemie se situace výrazně změnila. Během první vlny obraty obchodů na benzinkách výrazně poklesly, naopak
narostly v hyper- a supermarketech. Razantní nástup byl zaznamenán v prosinci, kdy oproti roku 2019 tržby rostly o 18 %. Dalo by se říci, že v letošním roce se celá situace stabilizovala. Zaměříme-li se na trendy, tedy to, jaké zboží spotřebitelé v obchodech na čerpačkách před pandemií
očekávali, tak vítali širokou nabídku potravin a slevy. „S covidem se to změnilo, jelikož pro zákazníky bylo důležité, aby byl personál kvalifikovaný a dodržoval bezpečnostní opatření. Hledali také dobře dostupné benzinky, kde mohli strávit co nejméně času,“ dokládá Daniel Plecháč.
Nejvíce se prodává pivo, energetické nápoje, cukrovinky a slané pochutiny
Už od samého přerodu čerpacích stanic, respektive jejich doplnění o obchod, se polemizuje o tom, zda se staly také večerkami. A skutečně tomu tak je. Trend v posledních letech toto ještě umocnil. Vidět je to na stále se rozšiřujícím sortimentu zboží či třeba na tom, že obchodní
řetězec Billa je činný na pumpách Shell. Pavol Zajac se rozhodl jít více do hloubky, a proto porovnal tradiční obchody do 400 m² s obchody na benzinkách. „Tento typ obchodů je svým charakterem velmi podobný čerpačkám. Z dat je jasné, že oba formáty jsou využívané pro impulzní
nákupy. Mezi nejprodávanější typy zboží tak patří pivo, energetické nápoje, ale i typické zboží pro pokladní zónu, tedy cukrovinky či slané,“ odhaluje.
Tržby za alkoholické nápoje různého druhu na čerpačkách rostou. Lihoviny o 36 % a pivo o 23 %. Vodka vystoupala v posledním roce o 50 % a dobře se daří i whiskám. Evidentně fungují různá vystavení, protože tento druh dražšího alkoholu zažívá boom. A to i přesto, že je dražší
než v klasickém obchodě. Energetické nápoje, které dominují nápojům, jsou z pohledu tržeb nejsilnější. Kategorie je však silná i mimo čerpací stanice a rok od roku roste. Naopak jak na tradičním trhu, tak na čerpačkách klesl prodej žvýkaček. V případě nealko nápojů rostou všechny
kategorie s výjimkou toniku. Perličkou je, že nápoje z kategorie ostatních limonád (kromě kolových, pomerančových a citronových příchutí) s přívlastkem bez cukru rostou o 80 %.
V tržbách pumpy prodají čtvrtinu tabákových výrobků
Podle dat společnosti NielsenIQ rostou čerpacím stanicím nacházejícím se ve městech a obcích tržby vyšším tempem než těm na dálnicích. To jen potvrzuje trend, že obchody v nich berou spotřebitelé jako večerky, a mohou si nakoupit téměř kdykoliv. „Nemůžeme zapomenout
ani kategorii, která tvoří na benzinkách až tři čtvrtiny tržeb. Jde o tabákové výrobky. Na čerpačkách za toto zboží za prvních sedm měsíců spotřebitelé utratili přes jedenáct miliard korun. Dominují stále klasické cigarety, ale v koláči tržeb ubírají a získávají na důležitosti zahřívané
cigarety a sypaný tabák,“ poodkrývá Daniel Plecháč. Co se týče podílu tržeb na tabákových výrobcích, prodávají pumpy zhruba 25 % z celkových tržeb.
Na Slovensku je situace velmi podobná jako v tuzemsku. V této zemi je v provozu 838 čerpacích stanic s obchodem. Trh je zde pomalu saturovaný, i když nějaký prostor pro nové subjekty stále je. Vývoj tržeb na Slovensku je však jiný, přesně opačný. „Je to z důvodu, že v loňském roce v době uzávěr byly klasické obchody více postiženy restrikcemi, kdy byl například delší lockdown, a to včetně nedělí. Nefungoval horeca segment a spotřebitelé si nahrazovali socializaci právě na benzinkách. Navíc Slovensko je méně tranzitní, což bylo důvodem, proč tržby tolik neklesly. Z kategorií se mimo jiné dařilo i zmrzlinám.