logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Po devítileté zkušenosti ve společnosti MOL Česká republika odešel Ivo Velíšek, který v...
  • Cena benzinu v tuzemsku už čtvrtý týden v řadě roste.  Natural 95 od minulé středy (11. 5.)...
  • V Česku loni přibyl rekordní počet nových vozidel na LPG. Dle statistik za první čtvrtletí...
  • Ruská agrese na Ukrajině vyhnala ceny pohonných hmot do rekordních úrovní. Protože je nafta...

Studie PwC: Do konce roku bude světem jezdit 21 milionů hybridních a elektrických aut

21. února 2022
Zpravodajství 0
156
Studie PwC: Do konce roku bude světem jezdit 21 milionů hybridních a elektrických aut

Na nejvyspělejších světových trzích se loni prodalo téměř 10,5 milionu aut s elektrickým nebo hybridním motorem, téměř polovinu z nich už tvoří čistě elektrická auta. Hlavním tahounem růstu elektrických aut je Čína. Trh poroste slušným tempem i letos, rychlost růstu ale ovlivní řada negativních faktorů, jako je přetrvávající nedostatek polovodičů nebo omezení státních dotací na některých klíčových trzích, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.

Prudký nárůst prodejů elektromobilů a hybridních aut pokračoval i loni. Na nejvyspělejších trzích se prodalo 10,45 milionu aut, meziročně o 78 % více. Na celkových prodejích se tak loni elektrická a hybridní vozidla podílela 19 % ,  téměř každé páté prodané auto má hybridní nebo čistě elektrický pohon. Nejrychleji přitom rostl segment čistě elektrických aut, kterých se prodalo 4,5 milionu, meziročně o 121 % víc.

Přečtěte si také
Eliška Vyhnánková: Díky sociálním sítím můžete efektivně oslovit zákazníky ze svého okolí

Největším tahounem je Čína

„Největším tahounem zájmu o elektroauta zůstává Čína, kde se prodají téměř dvě třetiny všech čistě elektrických aut. Právě čínské automobilky se do elektromobility pustily ve velkém a už jasně deklarovaly, že se vydají dobýt i evropský trh,“ komentoval loňské výsledky expert PwC
na automobilový průmysl Pavel Štefek. V Evropě i USA vládnou modely Tesly. Ta je populární i v Číně, žádná jiná zahraniční značka se ale v Top10 mezi čínské automobilky neprosadila.

Budoucnost je nejistá, velké země omezují dotace

Poměrně pozitivní je i výhled na letošek, byť se objevuje řada otazníků. „Trh rozhodně dále poroste a překoná nové rekordy. Otázkou zůstává tempo růstu. Na jedné straně budou pokračovat regulatorní tlaky, díky kterým je elektromobilita pro automobilky klíčová. Poroste také spontánní zájem spotřebitelů. Na druhé straně ale i letos přetrvá problém s nedostatkem čipů. A uvidíme, jak poptávku v některých zemích omezí snížení nebo omezení státních dotací,“ dodal Pavel Štefek.

Přečtěte si také
Kongres Čerpačka 2021: Není důvod panikařit, říká Radek Špicar

První velké země se totiž rozhodly dotace na elektromobilitu omezit. Ve Velké Británii nově dosahuje maximální podpora 1500 liber, zatímco před rokem to byl dvojnásobek. Švýcarský kanton Valais zcela zastavil dotace na nákup plug-in hybridů, podle tamních úředníků není efekt snižování emisí u tohoto typu vozů dostatečný. Německo zatím pokračuje ve stávající podpoře, ale už oznámilo, že se zpřísní podmínky jejího poskytnutí a že zároveň omezí dotace na budování domácích dobíjecích stanic.

Na podporu v tuzemsku míří miliarda korun

Naopak v České republice chce vláda nově elektromobilitu podpořit, zatím pouze ve firemním sektoru a pro živnostníky. Stát na podporu pro letošní rok zatím vyčlenil necelou miliardu korun, kterou by se podpořilo asi 4500 nově prodaných elektroaut. „Český trh stále výrazně zaostává. Loni se zde prodalo jen 2600 čistě elektrických aut, to je zhruba jednoprocentní podíl na všech prodejích. Meziročně dokonce došlo k pětinovému poklesu. Dotace by tedy mohly k nárůstu prodejů výrazně přispět, stále však budeme jen na zlomku prodejů nejvyspělejších trhů,“ dodal Pavel Štefek.

Zpomalení tempa růstu se výrazně projevilo v Evropě už v posledním čtvrtletí loňského roku. V Evropě se za poslední tři měsíce roku prodalo přes milion elektrických a hybridní aut, meziročně to bylo jen o 6 % více, zájem o hybridy dokonce meziročně poklesl. „Komponentová krize zasáhla automobilový trh na výrazně delší dobu, než jsme si dokázali představit. A určitě trh ještě není z tohoto zásahu venku, i proto jsou očekávání pro letošní rok s řadou otazníků. Dlouhodobě ale bude elektromobilita dále posilovat svou pozici,“ uzavřel Pavel Štefek.

V Evropě jsou nejoblíbenější hybridní vozy

Hlavním světovým tahounem prodejů čistě elektrických aut je opět Čína. Ta loni na silnice uvedla tři miliony čistě elektrických aut, to je meziročně téměř třikrát více než o rok dříve. Na 10 nejvyspělejších evropských trzích se přitom ve stejném období prodalo 1,1 milionu čistě elektrických aut, to je o 63 % více než předloni. V Evropě přitom zůstávají nejoblíbenější hybridní vozy, kterých se loni prodalo přes dva miliony.

Zatímco ještě před dvěma lety tvořila plně elektrická nebo hybridní auta jen osm procent z celkových prodejů v Evropě, nyní je to 42 %. Přes přetrvávající problémy s nedostatkem polovodičů i vysokou inflací tak elektrická a hybridní auta budou i nadále navyšovat svůj tržní podíl. „Nebude to trvat dlouho a v Evropě již každé druhé nově prodané auto bude mít elektrický nebo hybridní pohon,“ domnívá se Pavel Štefek.

Podle studie PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 21 milionů hybridních a elektrických aut. Růst bude rychle pokračovat a na konci roku 2027 by těchto aut mělo být už 57 milionů. Nejrychleji se bude zvyšovat počet čistě elektrických aut, kterých by letos mohlo být přes šest milionů a na konci roku 2027 čtyřikrát více. Téměř tak doženou hybridy, které se za pět let posunou z letošních 12 na 30 milionů za pět let.

Nejvýznamnější evropské trhy

Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).

Související články:

Eliška Vyhnánková: Díky sociálním sítím můžete efektivně oslovit zákazníky ze svého okolí Kongres Čerpačka 2021: Není důvod panikařit, říká Radek Špicar Radek Hrachovec: Pozor na smrtelné hříchy při tvorbě věrnostního programu Budoucnost elektromobility v Česku? Konference přiblížila detaily.

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

Čtěte on-line

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.7k views | posted on 31. ledna 2020
  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 6.4k views | posted on 9. dubna 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 5.7k views | posted on 29. října 2018
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 5.1k views | posted on 3. května 2018
  • Nové značení pohonných hmot platí v ČR už od konce září 3.7k views | posted on 27. června 2018

Komerční sdělení

Milan Loidl, PPL CZ: Výdejní místa zažívají v Česku velký boom

PPL CZ se na trhu pohybuje již 27 let. Od roku 2006 patří do divize DHL eCommerce Solutions. V České republice je špičkou v doručování balíků řidičem až ke dveřím. Také ale nezahálí s rozšiřováním svého portfolia a nabízí produkt Parcel Smart a s ním i rozsáhlou síť výdejních a podacích míst, která neustále roste. V České republice se […]

Erebos Sport je nový král iso drinků

Na trh sportovních nápojů dorazila velmi zajímavá novinka tuzemské výroby. Erebos Sport je nová produktová řada, která rozšiřuje stávající produktové portfolio bylinných energetických nápojů značky Erebos. Novou produktovou řadou Sport se tak Erebos rozšiřuje do nového segmentu sportovních nápojů. A to ve velkém stylu. Po více než dvou letech vývoje totiž na trh přichází s […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required