Jak vidí budoucnost koexistence standardních a alternativních paliv a jak důležitá je pro čerpací stanici káva, prozrazuje v rozhovoru Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell v České a Slovenské republice.
Podíváme-li se na standardní a alternativní paliva, jak vy osobně vidíte jejich mix do budoucna?
Jak to bude, dnes nikdo nedokáže říct. Ale je jasné, že pokud chcete dělat byznys seriózně, je třeba se dívat kolem a být krok před tím, kde bude v budoucnu zákazník. Vlastně mnoho kroků dopředu. A o to se snažíme. Kdybychom to teď v tuto chvíli brali podle podílu automobilů na trhu, tak aktivity, jako jsou třeba nabíječky pro elektromobily, teď vůbec nedávají smysl. Ale my chceme být jeden krok dopředu, proto je instalujeme. Tady je plán jasný. Elektropohon v bateriích se teď jeví jako ten, který má náskok, minimálně pokud se bavíme o osobních autech.
A co plynná paliva?
Plynná paliva jsou přechodovou variantou. A také tu ještě dlouho budou, zejména LPG je velmi populární. Dokud bude nabízet nákladové výhody, tak jej budou zákazníci volit. Rozhodně je to palivo, se kterým na další léta počítáme. CNG je složitější, protože nikdy nedosáhlo výraznějšího rozšíření. A je velmi navázané na to, jaké automobily výrobci uvádějí na trh, protože CNG se nedá, na rozdíl od LPG, doinstalovat. Takže to je spíš otázka na automobilky. Pokud rozhodnou, že budou nabízet nové modely s CNG, my se vždycky přizpůsobíme. Ale nevypadá to, že by chtěly touto cestou jít.
Nabízí se také LNG. Jak tuhle oblast vnímáte?
To je záležitost zejména pro nákladní dopravu a jde určitě o jednu z cest, do které investujeme. Uvidíme, zda to bude také přechodová varianta, ale věřím, že LNG tu bude déle. Také proto, že může být i ve variantě bio a když se podíváme na výrobní proces, CO₂ bilance takového paliva je dokonce negativní. A trh je na LNG rovněž připraven. Jsme v kontaktu s klíčovými hráči na trhu, kteří jsou připraveni investovat do kamionové přepravy na LNG. Stanici LNG v Česku připravujeme.
A nakonec nám zbývá ještě vodík.
Můj osobní pohled na vodík je, že je univerzální. Tím pádem se bude prosazovat i v jiných oblastech energetické transformace. Z tohoto pohledu je logické, aby se výrazně prosadil i v dopravě. Troufám si říct, že to nebude jen doprava nákladní, ale i osobní. Stejně jako dnes osobní auta jezdí na naftu, byť by nemusela, protože by jim benzin stačil, stejně tak vodík se do budoucna může ukázat jako vhodnější. Uvidíme, hodně bude záležet také na tom, jak se budou vyvíjet bateriové technologie. Pokud by tam došlo k výraznému skoku, pak by se vodíková řešení zřejmě tak nerozvinula.
Vodíkovou stanici tedy v tuzemsku neplánujete?
Vodík v tuto chvíli tady neplánujeme, ale v Německu vodíkové stanice máme. Je třeba se na to dívat tak, že Česká republika výrazně zaostává za západem Evropy v rozvoji alternativních paliv, takže by nebylo logické vodíková řešení rozvíjet zrovna v tuzemsku.
A co standardní paliva, budou tu s námi další desítky let?
To nikdo nedokáže přesně říct. Ale je jasné, že klasická paliva tu budou opravdu ještě dlouho. Aut, která jezdí na benzin a naftu, je ohromné množství a nahradit je elektromobily či něčím jiným, představuje běh na dlouhou trať. V tuto chvíli chybí kompletní infrastruktura, je třeba vyrábět elektřinu. To platí i pro vodík. A je dobré dodat, že vodík není novým zdrojem energie, ale je jejím nosičem. V momentě, kdy budeme schopni vyrábět nebo dovážet energii z obnovitelných zdrojů, potom má smysl výrazněji šlápnout na plyn v podpoře elektromobility, vodíku nebo dalších čistých forem dopravy.
Na nově otevřené, modernizované stanici v Dobříši zákazníkům nabízíte rozšířený gastro sortiment. Jak se v jeho rámci vyvíjí zákaznické preference?
Gastro hraje daleko důležitější roli než kdy v minulosti a novému konceptu Shell Café, který jsme odpilotovali v České republice, se daří. Čerpačku v Dobříši jsme vlastně celou přestavěli. Z původních 55 metrů teď nabízí plochu 125 metrů čtverečních, rozšířenou nabídku teplého i studeného občerstvení a také unikátní designové posezení. Samozřejmě nesmí chybět káva, kterou připravujeme i pomocí pákových kávovarů.
Když jsme u kávy, opravdu platí to, co uvádí řada průzkumů, že zákazník se často rozhoduje o tom, kde bude nakupovat pohonné hmoty podle kávy, kterou čerpací stanice nabízí?
Káva je opravdu velmi důležitá položka, která rozhoduje o tom, kam zákazník pojede tankovat. Proto máme na našich stanicích nejpestřejší nabídku kávy a každý zákazník si tak může zvolit tu svou nejoblíbenější. V rámci kávového občerstvení Shell Café nabízíme dvě zrnkové kávy, které mají specifickou chuťovou odlišnost, a lze z nich připravit širokou škálu kávových nápojů. Každý si tedy v nabídce najde to své.
Jak moc řeší zákazníci kromě kvality kávy také kvalitu paliv?
Jde o jednu z našich misí – vysvětlit zákazníkům, že není jedno, kam jedou natankovat, že nejde jen o cenu, kterou vidí na totemu. Káva představuje jistou analogii. Instantní káva je opravdu něco jiného než zrnková čerstvě mletá, i když jsou to obě stále kávy. Stejné je to u paliv.
A jak se daří prémiovým palivům? Dávají jim zákazníci přednost?
Ano. A je to dlouhodobý trend. Zákazníci sahají po kvalitním palivu z mnoha důvodů. Chtějí si své auto hýčkat, ale jde také o výkon motoru a nižší spotřebu. Protože prémiová paliva obecně, tím jak jsou poskládána, působí komplexně na všechno. Tento trend je ale vzhledem ke stoupajícím cenám paliv trochu nalomen, protože řada zákazníků dnes dělá kompromisy proto, aby pokryli stoupající náklady, třeba na energie. Stále platí, že prémiová paliva u nás tankuje zhruba každý třetí zákazník. Všechna naše paliva jsou aditivovaná a u všech jsme schopni prokázat, jaký příznivý vliv mají na provoz automobilu.