
Vláda ČR připravila tři řešení pro aktuální situaci prudce rostoucích vysokých cen pohonných hmot, které už překonaly historická maxima. V novele zákona o ochraně ovzduší zruší povinnost přimíchávání biosložky do pohonných hmot, což sníží cenu benzinu i nafty.
Drobným podnikatelům a firmám uleví zrušením silniční daně pro vozidla do 12 tun. Podnikatelé tak již nebudou muset hradit dubnové zálohy silniční daně za první čtvrtletí. Ministerstvo financí zadá příslušným orgánům systém kontrol marží u distributorů i prodejců pohonných hmot, který má odhalit případnou snahu o umělé zvyšování cen pohonných hmot. Část dopravců už uvedla, že kvůli rostoucím cenám paliv může zdražit jízdné v MHD nebo snížit provoz veřejné dopravy – o řešeních vyšších nákladů jednají s městy.
Zastropování cen se nekoná
V plánu bylo původně zastropování cen pohonných hmot či snížení nebo zrušení DPH na benzin a naftu, tedy krok, který už před měsíce provedlo například sousední Polsko. Podle Václavy Louly, tiskového mluvčího České asociace petrolejářského průmyslu by právě snížení DPH mohlo situaci na trhu uklidnit nejlépe. Upozorňuje, že ropa je stále strategickou surovinou, která není nahraditelná.
„To je náš ropný trojlístek. Je to něco, co může okamžitě pomoci, a přitom to státní rozpočet, na který také musíme dbát i v této složité situaci, abychom chránili úspory a peníze lidí, zatíží v únosné míře. Na příští Evropské radě budu s ostatními lídry evropských zemí jednat o tom, aby evropské země čelily dopadům války solidárně a společně, a to nejen v ekonomické rovině,“ prohlásil premiér Fiala.
Malí a střední dopravci se chystají na zdražování
Rostoucí ceny pohonných hmot atakující historická maxima mohou pro evropskou logistiku představovat významný stresor. Náhlé změny totiž posilují už tak napjatou cashflow situaci malých a středních dopravců. Ti se potýkají se splatnostmi faktur v řádu měsíců a v klasickém bankovním světě pro ně neexistuje schůdná forma financování. Přitom tvoří hlavní pilíř nejen současné e-commerce ekonomiky a jejich činnost generuje až 10 procent celkového evropského HDP. Při těchto cenách nafty není podle zástupců malých a středních dopravců řešení ani navrhované snížení DPH, protože zakázky se jezdí za stejné peníze, ale náklady na palivo jsou najednou dvojnásobné. Budou tedy muset zdražit. Zdražování pohonných hmot aktuálně sleduje celý sektor logistiky. Ceny mohou ovlivnit i větší firmy, které přes své zkušenosti a postavení na trhu budou muset o to víc hlídat vlastní cash flow. Obzvlášť nyní je právě zdravé provozní financování důležitější než zisk, a stabilizace cash flow představuje možnost, jak snížit podnikatelské riziko.