
Do roku 2030 má po českých silnicích jezdit až 50 tisíc osobních aut na vodík a 870 vodíkových autobusů. Pravděpodobně jde o poněkud smělé plány, jak na březnovém semináři Výstavba vodíkových plnicích stanic, který pořádala agentura CzechInvest a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, uvedl Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. V souvislosti s konfliktem na Ukrajině ale EU plánuje větší rozvoj vodíkových technologií. Vodík budeme skloňovat čím dál častěji.
Větší rozvoj vodíkových technologií přijde podle Jana Bezděkovského až po roce 2025, předchozí plány totiž negativně ovlivnily covidové roky. Aktuálně v ČR funguje pouze jedena neveřejná stanice, kterou využívají autobusy a nákladní auta. Ke konci loňského roku bylo podle Jana Bezděkovského v Evropské unii 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, které jich má 89. Už letos na jaře plánuje v Ostravě otevřít první veřejnou čerpací stanici na vodík Jan Světlík, vlastník podniku Vítkovice Holding. A do roku 2030 chystá skupina Orlen Unipetrol vybavit 54 svých čerpacích stanic v Česku a na Slovensku plnicími stojany na vodík a vybudovat tři vodíková centra.
REPowerEU a více vodíku
Cílem je snížit emise a podpořit evropský průmysl
Nahrazování by se mělo týkat zastaralých technologií s cílem snižovat emise a podporovat evropská průmyslová řešení. Hydrogen Europe uvádí, že v EU sídlí šest z deseti největších výrobců elektrolyzérů na světě, a nastal tedy čas, aby se průkopníkům čisté energie dostalo odpovídající podpory. Změny se budou týkat aktiv v odvětví zemního plynu a budování vodíkové infrastruktury včetně skladování, terminálů a zařízení potřebných k zajištění dovozu. Hydrogen Europe uvádí, že musí vzniknout srozumitelná a progresivní strategie. Ta musí identifikovat, která plynová vedení je nutno zpřístupnit k přepracování a změně účelu pro přepravu čistého vodíku. Další oblastí, na kterou je nutné se zaměřit, jsou reinvestice v rámci systému EU pro obchodování s emisemi prostřednictvím Modernizačního a Inovačního fondu, jakož i využívání smluv o rozdílu v emisích uhlíku a státní podpory. Vodíkový akcelerátor si vyžádá enormní prostředky, které soukromý sektor nemůže sám pokrýt.
Podle předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové je třeba urychlit přechod na čisté energie, protože se nelze spoléhat na dodavatele, který vyhrožuje. Čím rychleji se Evropě podaří přejít na obnovitelné zdroje a vodík v kombinaci s vyšší energetickou účinností, tím rychleji bude mít Evropa energetický systém bezpečně pod kontrolou.