Největší tuzemský distributor zemního plynu GasNet úspěšně zprovoznil svou první stacionární plnicí stanici zkapalněného plynu (LNG) pro veřejnost. Nachází se v Mladé Boleslavi u dálnice D10, kde řidiči dosud využívali jen mobilní stanici. Plynaři z GasNetu uvedli do provozu i další LNG plničku – tentokrát mobilní u dálnice D5 v Nýřanech na Plzeňsku. GasNet tak nadále pokračuje v rychlém rozvoji využití LNG v nákladní silniční dopravě a připravuje se na distribuci bioLNG.
Pro splnění emisních cílů v sektoru nákladní dopravy je rychlejší rozvoj LNG a bioLNG naprosto nezbytným krokem. GasNet se tak snaží o maximální využití zkapalněného zemního plynu v tuzemské dopravě. Úspěšné otevření nejmodernější stacionární plnicí LNG stanice v Kosmonosech u Mladé Boleslavi v blízkosti dálnice D10 je pro dopravce velmi důležitým signálem. Spolu s mobilní plničkou v Klecanech u Prahy, kterou GasNet provozuje už dva roky, a novou stanicí v Nýřanech, tak GasNet nabízí řidičům již tři místa, kde mohou bezpečně a spolehlivě natankovat LNG.
V Mladé Boleslavi je stacionární stanice s nejmodernější LNG technologií
Veřejná čerpací stanice se nachází v Průmyslové ulici. GasNet zvolil jednu z nejmodernějších dostupných technologií, díky které budou mít zákazníci vždy k dispozici LNG v optimálním tlaku i teplotě. V Mladé Boleslavi bez problémů natankují všechny značky využívající LNG, tedy vozy Volvo, Scania a Iveco. Stanice má oboustranný výdejní stojan, je samoobslužná a řidičům je k dispozici nonstop. Výkon stanice umožní natankovat až sedm tahačů za hodinu.
Samotné tankování není nijak složité – řidiči procházejí vstupním školením, kde se hlavní důraz klade na bezpečnost. Rovněž platba prostřednictvím tankovací karty, kterou GasNet distribuuje svým zákazníkům, je velmi jednoduchá. Řidiči ale mohou platit i dobře známou kartou Eurowag.
„V současné době je v Evropě už přes 550 LNG stanic a jejich počet stále roste. U nás by jich mělo být do roku 2030 minimálně 30,“ říká Filip Dostál, Head of Business Development společnosti GasNet a dodává: „Ve srovnání s naftovými motory mají vozy na LNG při srovnatelném dojezdu výrazně nižší emise a nižší hlučnost. Provoz vozidel na LNG je naprosto bezpečný, a právě bezpečnost a spolehlivost provozu je pro nás absolutní prioritou.“
Třetí plničku GasNet otevřel v Nýřanech
V Nýřanech u Plzně je od začátku března řidičům k dispozici už třetí LNG plnička, kterou u nás GasNet provozuje. Nachází se v průmyslové zóně Mexiko v areálu Volvo Trucks a plnička je dobře dostupná z exitu 93 dálnice D5.
Aktuálně jezdí v Česku přes 100 registrovaných nákladních vozů na LNG a k dispozici mají čtyři veřejné plnicí stanice. Tři z nich provozuje společnost GasNet, která se ještě v průběhu letošního roku chystá otevřít několik dalších. „Zájemcům o přechod na LNG se snažíme vycházet maximálně vstříc. Doposud jsme vyškolili přes 300 řidičů, podíleli jsme se na testování vozů na LNG, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Po úspěšném zprovoznění stanic v Mladé Boleslavi a v Nýřanech plánujeme ještě letos otevřít několik dalších stanic,“ avizuje Filip Dostál.
Budoucnost má jméno bioLNG
Celá Evropa intenzivně řeší diverzifikaci dodávek plynu. Česká republika současně musí snížit emise v nákladní silniční dopravě do roku 2030 o 34 %, a to oproti roku 2019. Důležitou roli v tomto procesu pravděpodobně sehraje bioLNG. „BioLNG, tedy zkapalněný biometan, umožňuje snížit emise v nákladní dopravě v průměru až o 90 % oproti naftě. K jeho distribuci lze přitom využít stejnou infrastrukturu, jakou již nyní budujeme pro LNG. LNG je tedy jediná plně funkční, dlouhodobě ověřená technologie, která pro těžkou nákladní dopravu poskytuje řešení v krátkodobém i střednědobém výhledu,“ upřesňuje Filip Dostál.
Zatímco mnohé státy EU provedli strategické změny směrem k alternativním palivům, zejména pak ke zmiňovanému bioLNG, čeští dopravci v mezinárodní dopravě dlouhodobě ztrácí konkurenceschopnost. A bude-li ČR i nadále odkládat zásadnější podporu pro alternativní paliva, problém se prohloubí. „V tuzemsku je přes 550 bioplynových stanic. Kromě toho se plánuje mnoho nových projektů, které masivně podpoří nový investiční plán REPowerEU. Biometan má tak i u nás velký potenciál. Do roku 2030 by mohl nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy. Stát ale musí být v této oblasti více aktivní,“ uzavírá Filip Dostál.
Kontaktujte nás: