Růst doplňkových služeb a zboží se nezastaví

Poslední dva roky byly zejména kvůli pandemii covidu pro trh čerpacích stanic velmi náročné. Spotřeba pohonných hmot klesala, oblast gastra, na kterou pumpaři léta sázeli, stagnovala. Do lepšící se situace zasáhl konflikt na Ukrajině, který s sebou přinesl vyšší ceny, nestabilitu i zvýšený dohled ze strany státu.

Situace kolem válečného konfliktu budí od začátku mnoho otázek, především pak v oblasti energetické soběstačnosti a evropského plánu Green Deal, který má dopad na automobilový průmysl a s ním i veškerý návazný obchod a služby. Ačkoli je občas slyšet, že „Green Deal je mrtev“, opak bude pravdou. Potřeba energetické soběstačnosti dostala s konfliktem na Ukrajině docela jiný rozměr. Čerpací stanice tak budou dál kromě nabídky konvenčních fosilních paliv pokračovat v rozvoji těch alternativních. Rozvoj také čeká doplňkové služby a produkty. Ty už dnes podle odhadu představují více než polovinu tržeb čerpacích stanic a do budoucna budou hrát stále významnější roli.

Klasika jen tak nezmizí

V rámci alternativních paliv se do budoucna sází nejen na všemi skloňovaný elektrický pohon, ale také na vodík či LNG. Odborníci se ale shodují, že klasická paliva tu s námi budou ještě opravdu dlouho. Green Deal dělá vrásky hlavně menším provozovatelům nezávislých čerpaček, které nejsou v nabídce doplňkových služeb tak silné jako velcí hráči. Podle Ivana Indráčka, předsedy představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů, tu ale stále budou auta se spalovacími motory a jejich plná náhrada jakoukoli alternativou je během na dlouhou trať.

„V tuto chvíli chybí kompletní infrastruktura, elektřinu je třeba vyrábět. To platí i pro vodík. A je dobré dodat, že vodík není novým zdrojem energie, ale je jejím nosičem,“ upozorňuje Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic společnosti Shell Česká republika a Slovensko. A dodává, že až tehdy, kdy budeme schopni vyrábět nebo dovážet energii z obnovitelných zdrojů, má smysl výrazněji šlápnout na plyn v podpoře elektromobility, vodíku i dalších čistých forem dopravy. Čas na přípravu ale probíhá už teď a u čerpacích stanic rostou dobíjecí stanice, které pomáhají rozšiřovat potřebnou infrastrukturu. A to i přes to, že se ozývá řada názorů, že více než 90 procent dobíjení se v budoucnu bude odehrávat mimo dobíječky čerpacích stanic.

Velcí hráči investují do transformace

I na tuto cestu se už ale velké firmy chystají a transformují svůj byznys. Učinila tak například společnost Shell, která ve Velké Británii otevřela specializované nabíjecí centrum na místě původní čerpací stanice. Tradiční petrolejářští giganti se už léta poohlížejí po tom, jak rozšířit svou nabídku. Například zmiňovaná Shell koupila start-up Ubitricity, který provozuje sítě elektrických veřejných i privátních nabíječek elektromobilů. Je otázkou, zda v budoucnu snahy petrolejářů nepřebijí progresivní start-upy, které budují nabíjecí stanice coby klíčový prvek energeticky soběstačných mini retail parků, ve kterých zákazníci najdou vše, co potřebují. Od občerstvení přes nákup potravin, oblečení po nepotravinové zboží. Navrch si tu také vyřídí třeba poštovní služby. Na projekty podobného typu už lze narazit třeba ve Velké Británii, například pod značkou Electric Forecourt společnosti Gridserve.

Do roku 2030 až 80 vodíkových stanic

Do roku 2030 má po českých silnicích jezdit až 50 tisíc osobních aut na vodík a 870 vodíkových autobusů. Pravděpodobně jde o poněkud smělé plány, jak na březnovém semináři Výstavba vodíkových plnicích stanic, který pořádala agentura CzechInvest a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, uvedl Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. Větší rozvoj vodíkových technologií má podle něj přijít až po roce 2025, předchozí plány totiž negativně ovlivnily covidové roky. Aktuálně v ČR funguje pouze jedna neveřejná stanice, kterou využívají autobusy a nákladní auta. Ke konci loňského roku bylo podle Jana Bezděkovského v Evropské unii 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, které jich má 89.

Už letos na jaře plánuje v Ostravě otevřít první veřejnou čerpací stanici na vodík Jan Světlík, vlastník podniku Vítkovice Holding. A do roku 2030 chystá skupina Orlen Unipetrol vybavit 54 svých čerpacích stanic v Česku a na Slovensku plnicími stojany na vodík a vybudovat tři vodíková distribuční centra.

Poroste sortiment privátních značek

Čerpací stanice se už několik let mění v centra s rozmanitou nabídkou služeb. Zvyky se mění a zákazníci tu tráví více času. Kromě tankování pohonných hmot využívají čím dál častěji hlavně občerstvení, včetně naprosto nezbytné kávy. Sítě čerpacích stanic také stále více sázejí na rozvoj privátních značek, které jim přináší vyšší marže a rozšiřují možnosti pro navýšení nepalivových prodejů.

Michal Procházka, specialista komunikace společnosti Benzina Orlen, popisuje, že prodej doplňkového zboží a občerstvení zákazníci vnímají jako samozřejmost a často je dokonce hlavním motivem pro návštěvu benzinky. To se naplno ukázalo během covidové pandemie, kdy čerpací stanice často sloužily jako alternativa tradičním obchodům, které byly nedostupné.  V nabídce společnosti je téměř padesátka produktů privátních značek Verva a Stop Cafe. Ty podle Martina Procházky tvoří už desetinu objemu prodejů mezi všemi nepalivovými produkty. „Jsou to hlavně energetické drinky, džusy, chia nápoje, smoothie či ledové kávy, zároveň nechybí ani oblíbené pochutiny, jako muffiny, hořické trubičky či brownies. Nabídku doplňuje balená káva a omáčky dobře známé z našich vyhlášených hotdogů.“

Bestsellerem jsou podle něj hlavně energetické nápoje Verva, jejichž prodeje meziročně vzrostly o čtvrtinu a nyní činí 25 % prodejů v kategorii energetických nápojů. „Vůbec nejprodávanějším nápojem v této kategorii je půllitrová verze s tradiční chutí.“ Aktuální novinkou jsou stoprocentní jablečné a pomerančové džusy Stop Cafe a v letošním roce se obě privátní řady rozšíří o další produkty v potravinách a nápojích. V nepalivovém segmentu se velké oblibě těší zejména letní kapaliny do ostřikovačů s vysokým mycím efektem, které odstraňují hmyz z předního skla. „Kapaliny pod naší privátní značkou neobsahují žádné barvivo a nedochází tedy k jejich zaschnutí na laku nebo oknech vozidel. Není tak třeba bát se nežádoucích účinků,“ deklaruje Michal Procházka.

Desítky produktů privátních značek najdou zákazníci také na čerpacích stanicích značky Shell. Patří sem nealkoholické nápoje včetně těch energetických, snacky, káva a rychlé občerstvení. V non-food sortimentu to jsou vody do ostřikovačů, autokosmetika nebo oleje.

„Do budoucna plánujeme postupné rozšiřování privátních značek do všech důležitých kategorií,“ přibližuje plány Jana Voštinárová, head of corporate relations společnosti Shell Česká republika. Aktuální novinkou je pod značkou Shell Café oblíbený kávový nápoj flat white, v kategorii rychlého občerstvení přibudou nové varianty panini, baget, hotdogů a specialit z grilu.

Inovativní řešení nabízí bezobalový prodej směsi do ostřikovačů

Na privátních značkách si zakládá také společnost MOL Česká republika, a to hlavně v rámci občerstvení a automobilových doplňků, jako jsou oleje či směsi do ostřikovačů. Kromě balené privátní značky nabízí firma zákazníkům i stáčenou variantu. Inovativní řešení EcoTank je k dispozici na 23 čerpacích stanicích. „Jednoznačným tahounem je ale určitě káva,“ říká tiskový mluvčí Martin Pavlíček. Nově ji pod privátní značkou rozšíří také kávové kapsle. Mezi novinky patří rovněž vlastní značka chipsů a energetický nápoj. Tyto produkty jsou všeobecně vyhledávanými společníky na cestu.

Čerpací stanice značky OMV nabízejí zákazníkům dvě privátní značky. Pod značkou Viva, která se zaměřuje na gastro, je devět prémiových produktů z kategorií ledová káva, vitaminové vody, ovocné tyčinky či tři druhy v Itálii vyráběných croissantů bez přidaných barviv a palmového oleje a s čokoládou z certifikovaných udržitelných zdrojů. „Privátní značka OMV zahrnuje nabídku non-food produktů, aktuálně je to desítka výrobků z kategorií autopříslušenství a kosmetiky,“ představuje portfolio Michal Janda, marketingový manažer společnosti OMV Česká republika. Bestsellerem jsou hlavně ledové kávy a vitaminové vody.

U benzinek vyrostou mobilní autoservisy

Zákazník, který tráví na čerpací stanici více času než v minulosti, bude v budoucnu využívat nejen oblíbených gastro služeb. U benzinek mají vyrůst také mobilní autoservisy, které nabídnou standardní služby od geometrie náprav po plnění klimatizací. V Česku plánuje franšízu mobilních autoservisů rozjet společnost Quick Stop Car. V plánu je 400 mobilních autoservisů po celé ČR do pěti let. Jde o modulární, přemístitelné stavby, které stojí u čerpací stanice na základě stavebního povolení a díky fotovoltaickým panelům jsou energeticky soběstačné. Firma moduly autoservisu plně vybaví, nabídne je formou franšízy a postará se o následné vzdělávání provozovatelů.

Článek vyšel v příloze Speciál Čerpačka Jaro 2022.

 

Názor odborníka:

„Trh v ČR je vysoce konkurenční.“

Při celkové délce silniční sítě 56 000 km a počtu 3 978 veřejných čerpacích stanic je každých 14 km veřejná stanice. Pokud vezmeme celkový počet čerpacích stanic, kterých je 7 633 a jde kromě těch veřejných o místa, jež mají buď vymezený přístup, či výdejní jednotku, a vztáhneme tento údaj k celkové délce silniční sítě, vychází nám na každých 7,3 km nějaké místo k čerpání pohonných hmot.

Václav Loula, tiskový mluvčí, Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu

 

„Z alternativních paliv je slibné LNG.“ (přečtěte si celý rozhovor

Zejména pro nákladní dopravu jde o jednu z cest, do které investujeme. Uvidíme, zda to bude přechodová varianta, jako jsou plynná paliva, ale věřím, že LNG tu bude déle. Také proto, že může být i ve variantě bio a když se podíváme na výrobní proces, CO₂ bilance takového paliva je dokonce negativní. A trh je na LNG rovněž připraven. Jsme v kontaktu s klíčovými hráči na trhu, kteří jsou připraveni investovat do kamionové přepravy na LNG. Stanici LNG v Česku připravujeme.

Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic, Shell Česká republika a Slovensko