SČS – Unie nezávislých petrolejářů reaguje na vyjádření médií a některých analytiků o tom, že si čerpací stanice část snížené spotřební daně, která platí od 1. 6. 2022, přivlastňují. Pohonné hmoty totiž v posledních dnech opět skokově zdražily.
K 1.6. 2022 došlo ke snížení spotřební daně z benzínu a nafty o 1,5 Kč. Po započtení DPH (1,21%) tak mělo dojít ke snížení ceny pro spotřebitele o 1,80 Kč u obou paliv. „Čerpací stanice v Česku uvedenou slevu plně promítly do prodejních cen. Snížení daně se ale naneštěstí potkalo s prudkým růstem ceny produktů a není tak na první pohled viditelné. S jistotou ale můžeme říci, že kdyby nedošlo ke snížení spotřební daně, platili by dnes řidiči za pohonné hmoty o 1,80 Kč více, než aktuálně platí,“ říká Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů a pokračuje: „V médiích se v posledních dnech objevily názory některých komentátorů nebo analytiků, že čerpací stanice si část snížené daně přivlastnily. Takové tvrzení poškozuje dobré jméno čerpacích stanic a musíme jej odmítnout.“
Místo spekulací data
„Náš postoj se, na rozdíl od spekulací komentátorů, opírá o reálná data,“ uvádí Indráček. SČS porovnává cenový index státní společnosti Čepro (s promítnutím snížené spotřební daně k 1.6.) a průměrnou prodejní cenu na čerpacích stanicích podle karetní společnosti CCS. Cenové změny jsou uváděny bez DPH.
Jak se cena pohybuje u benzínu a nafty
Od 1. 5. k dnešku vzrostla čerpacím stanicím nákupní cena o 4,30 Kč, cena pro spotřebitele vzrostla o 3,90 Kč. Od 31. 5.k dnešku vzrostla čerpacím stanicím nákupní cena o 0,30 Kč, cena pro spotřebitele vzrostla o 0,65 Kč. Od 1. 5. k dnešku vzrostla čerpacím stanicím nákupní cena o 1,60 Kč, cena pro spotřebitele vzrostla o 1,40 Kč. Od 31. 5. k dnešku vzrostla čerpacím stanicím nákupní cena o dvě koruny, cena pro spotřebitele vzrostla o 0,20 Kč.
Marže čerpaček v čase kolísají
Čísla vyjadřují „průměr“, každá čerpací stanice, respektive každý provozovatel sítě, se chová trochu jinak. „Jsem si vědom, že srovnání aktuální nákupní ceny s aktuální prodejní cenou je trochu problematické, změna prodejní ceny se na pumpách vždy projevuje s určitým zpožděním,“ uvádí Indráček. Upozorňuje také na to, že marže čerpaček nejsou stabilní, v čase kolísají. U benzínu je například vidět, že za posledních 14 dní si čerpačky „přilepšily“ o 35 haléřů, ale za období posledních 6 týdnů naopak 40 haléřů ztratily. „U motorové nafty je vidět, že aktuální nárůst ceny nafty pumpám marže v podstatě vymazal,“ dodává a připojuje výpočet – denní změna nákupní ceny motorové nafty pro čerpací stanice (základ 30.5.): 31.5 = 0; 1.6. = -1,5; 2.6. = +0,2; 3.6. = +1,58; 4.6. = +0,25. „Nebo-li, snížená spotřební daň se plně projevila i v nákupních cenách čerpacích stanic, ale již 3. 6. byla zcela vymazána,“ dodává Ivan Indráček.