Výstavba dobíjecích stanic pro elektromobily musí v EU zrychlit, jak vyplývá ze studie konzultační firmy McKinsey pro Evropskou asociaci výrobců automobilů (ACEA). Podle ní by bylo potřeba vybudovat téměř sedm milionů (6,8) dobíjecích stanic do roku 2030, což předpokládá až sedmkrát rychlejší výstavbu než dosud.
Ze studie vyplývá, že by se každý týden muselo otevřít 14 tisíc nových nabíječek, aktuálně se roční číslo pohybuje kolem dvou tisíc. Za poslední dva roky vzrostl počet prodaných elektromobilů a plug-in hybridů desetinásobně, ale počet nabíječek jen dva a půl krát. Pro snížení emisí CO² o 55 % do roku 2030 plánuje EU postavit 3,4 milionu dobíječek. Podle studie ACEA ale bude ke splnění tohoto cíle potřeba dvojnásobný počet nabíjecích stanic. Ty jsou dnes především ve státech západní Evropy. Například 70 % veškerých nabíječek v Evropě je umístěno ve třech státech – Německu, Francii a Nizozemsku.
Zájem o elektromobily ovlivňuje především infrastruktura
Počet dobíjecích stanic je jedním z klíčových faktorů až pro čtvrtinu zájemců o elektromobil jak u firemních zákazníků, tak i domácností. Zejména firemní flotily tvoří až 76 % nových registrací vozidel. Podle Tomáše Kadeřábka, experta na mobilitu ve společnosti Arval plánuje v příštích třech letech využívat vozy s alternativními pohony až pětina českých firem. Kvůli vysokým pořizovacím nákladům často volí pro financování elektromobilů operativní leasing. Se zvyšujícím se počtem elektromobilů na evropských silnicích poroste poptávka po dobíjecích místech. Především pro obyvatele bytových domů bez vlastního parkovacího stání bude další rozšiřování infrastruktury naprosto klíčové.
Přístup Čechů k elektromobilitě se snaží měnit právě leasingové společnosti. Elektromobily do svých vozových parků zavádí Policie ČR, velkou flotilu mají také firmy, jako jsou Moneta Money Bank nebo Rohlík.