U opalovacích přípravků roste poptávka po ekologicky šetrných produktech

Pro opalovací kosmetiku platí, že jde o výrazně sezonní artikl, který v posledních dvou letech kvůli omezeným možnostem cestovat na dovolenou k moři zaznamenal značné propady prodejů. Proto letošní sezonu, která již není sešněrovaná restrikcemi týkajícími se cestování, vyhlížejí výrobci i obchodníci s nadějí, že se prodeje vrátí na předcovidovou úroveň. Dalším charakteristickým rysem u opalovacích přípravků je rostoucí poptávka po produktech šetrných k životnímu prostředí.  

Skutečnost, že opalovací kosmetika je vyloženě sezonní záležitost, potvrzují mimo jiné data Spotřebitelského panelu GfK, z nichž vyplývá, že většina nákupů kategorie se realizuje v období od dubna do srpna. „V letech 2019 a 2020 činily výdaje za kategorii během těchto pěti měsíců bezmála 90 procent celoročních výdajů. V roce 2021 to bylo dokonce přes 90 procent, což znamená, že výdaje za kategorii mimo hlavní sezonu představovaly méně než 10 procent,“ vypočítává Hana Paděrová, konzultantka společnosti GfK Czech. Dodává, že červen je vůbec nejdůležitější měsíc pro nákupy prostředků na opalování. Loni v červnu spotřebitelé za opalovací prostředky zaplatili 5,5krát více, než je celoroční měsíční průměr.

Jak dále uvádí, promoce ovlivňují trh prostředků na opalování podobně jako rychloobrátkové zboží celkem. Dvaapadesát procent z celkových výdajů na kategorii připadá právě na akční nákupy. Pokud jde o privátní značky, mají v kategorii silnější pozici než na trhu rychloobrátkového zboží celkem. Osmatřicet korun z každé stokoruny vynaložené na opalovací prostředky směřovalo na nákup privátních značek.

Blýská se na lepší sezonu

Po velmi nevydařené sezoně v roce 2020 označují výrobci i obchodníci loňský rok z hlediska prodejů opalovací kosmetiky za přece jen úspěšnější. „Podle dat společnosti IQVIA se loni ve srovnání s prvním rokem pandemie začal trh opalovací kosmetiky pomalu vzpamatovávat. Nicméně čísla se stále nevrátila na původní hodnoty,“ podotýká Vendula Krejčová, produktová manažerka společnosti Stada Pharma CZ. Podobně se vyjadřuje Andrea Söhnelová, brand manažerka značky Astrid: „Pandemie koronaviru ovlivnila velmi výrazně sezonu 2020, kdy se celkový pokles prodejů pohyboval v desítkách procent, a pouze segment samoopalování zaznamenal nárůst. Loňský rok přinesl částečné zotavení, růst zaznamenaly všechny segmenty, tedy přípravky na opalování, po opalování i na samoopalování, nicméně celkový trh nedosáhl úrovně roku 2019.“

Žádaná je fotoprotekce s benefitem

Není sporu o tom, že díky dlouhodobé osvětě se povědomí o potřebě chránit pokožku před negativními účinky slunečních paprsků rok od roku zvyšuje. Například Ondřej Šereda, key account manager společnosti Mark Distri, poukazuje na to, že za poslední roky se rozšířila informovanost ohledně důležitosti ochrany pokožky před UV zářením nejen při přímém vystavení pokožky na slunci.

Nicméně z hlediska osvěty je stále co zlepšovat, což potvrzují zejména lékárníci, kteří se každoročně setkávají s případy podcenění fotoprotekce hlavně v tuzemských podmínkách. Podle nich například stále platí, že jen minimum lidí používá opalovací přípravky ve městě při cestě do práce či na nákupy. „Mám pocit, že nemůže existovat nikdo, kdo by nebyl o negativních účincích slunečního záření a o potřebě se před ním chránit poučen, ale touha po hodně opálené pokožce zatím vyhrává. Každoročně nastává stejná situace. S prvním jarním sluníčkem se nám klienti spálí, a poté si přijdou koupit nějaký panthenol a levnější opalovací přípravek,“ popisuje vedoucí lékárny Medea v Hostomicích nad Bílinou Leona Štěpková.

A o jaké přípravky mají ti, kteří opalovací kosmetiku kupují, největší zájem? „I přesto, že nejprodávanější jsou stále produkty s ochranným faktorem 30, obliba přípravků s faktorem 50 stoupá. Proto jsme letos do našeho sortimentu zařadili produkty, které mají ochranný faktor 50 nebo 50+, a jsou navíc vhodné proti sluneční alergii,“ vysvětluje Olga Stanley, manažerka komunikace společnosti Rossmann.

 

 

Jak si vedou krémy a opalovací mléka? Jaké novinky jsou aktuálně na trhu?

Přečtěte si celý článek na webovém portálu časopisu Zboží & Prodej.

Zboží&Prodej 5/2022: Opalovací kosmetika vyhlíží léto