Zmrzlina je velmi impulzní kategorie, která je ovlivněna především počasím. A to loňské zmrzlinám moc nepřálo. Z průzkumu společnosti Unilever Czech Republic je patrno, že 65 procent spotřebitelů si koupí zmrzlinu především proto, aby se osvěžila, a většina dotázaných volí především ty vodové. Necelých 33 procent konzumentů vnímá zmrzlinu jako odměnu, kterou si koupí pro své potěšení. A přitom volí smetanové varianty. Trhem začíná stále více rezonovat prémiovost a kvalita.
V období od 03/2021 do 02/2022 si čeští spotřebitelé dopřáli 40,6 milionů litrů zmrzliny v celkové hodnotě 4,2 miliardy korun. Spotřeba meziročně klesla o 2,5 % v objemu a o 1,7 % v hodnotě. Prodeje zmrzliny v obchodech mají v posledních třech letech klesající trend. Vyplývá to z průzkumu společnosti NielsenIQ.
Spotřebitelům nejvíce chutná vanilková
Nejprodávanějšími zmrzlinami nadále zůstávají jednoporcové. Tvoří více než polovinu veškerého prodaného objemu (52 %). Následují rodinná balení s 36% podílem na prodaném objemu a zbylých 12 % připadlo segmentu zmrzlinových dezertů a pralinek. „Segment jednoporcových zmrzlin byl jediný rostoucí, v porovnání s předchozím rokem narostl o 2,8 procenta,“ informuje analytička Zuzana Sechterová. Pokud se na největší segment podíváme blíže, nejprodávanějšími jsou nanuky s 56% podílem na prodaném objemu. Necelá čtvrtina jednoporcových zmrzlin se prodala ve formě kornoutů a 16 % objemu prodejů patřilo zmrzlinám ve formě sendvičů.
Na vzestupu jsou v kategorii zmrzlin privátní značky. Za poslední tři roky objem jejich prodeje vzrostl ze 43 % na 52 % a jejich spotřeba rostla dvouciferným tempem (o 16,4 %). Naproti tomu značkové produkty během tří let ztratily v objemu necelých 20 %. Čechům nejvíce chutná vanilková příchuť, následuje čokoládová, jahodová a smetanová. „Nejvýznamnějším kanálem pro prodej zmrzliny zůstávají supermarkety, které tvoří 56 procent objemového podílu, i když oproti loňskému roku zaznamenal tento kanál pokles o 2,4 procenta,“ sděluje Zuzana Sechterová. V hypermarketech, druhém největším kanále, se prodá 28 % objemu (nárůst o 1,7 %). Menší prodejny pod 400 m2 pak tvoří zbylých 16 %.
V sezoně zmrzliny kupuje více než polovina spotřebitelů
Zmrzliny v období od 02/2021 do 01/2022 nakoupilo 88 % českých domácností. Na nákup se vydaly v průměru patnáctkrát během roku a za kategorii utratily více než 860 Kč. Velká rodinná balení přitom v nákupech zmrzlin pro domácí spotřebu převládají a jejich význam meziročně roste. Na nákupy rodinných balení směřovaly v posledním ročním období více než tři čtvrtiny z celkových spotřebitelských výdajů na kategorii. „Pokud bychom označili měsíce, kdy za kategorii spotřebitelé utrácí nadprůměrně, pak by jimi byly duben až srpen. Za těchto pět měsíců zákazníci utratí více než tři pětiny ze svého ročního rozpočtu na tuto kategorii,“ deklaruje konzultantka Hana Paděrová.
Během průměrného měsíce od dubna do srpna skončí zmrzlina v nákupním koši 57 % domácností. Mimo sezonu je průměrná měsíční penetrace podstatně nižší. V posledních letech ale rostla z 31 % v 2019 na 34 % v roce 2021, zatímco průměrná měsíční penetrace v sezoně byla stabilní. Promoční tlak je v kategorii jen o málo vyšší než na celém rychloobrátkovém trhu. Při nákupech impulzních balení spotřebitelé utratí každých 47 Kč ze sta na nákupy v akci. Na akční nákupy rodinných balení směřuje dokonce 56 % z celkových výdajů.
Jak se vyvíjí domácí spotřeba a jak impulzně zákazníci reagují na novinky na trhu? Experimentují rádi? Vrací se k osvědčeným značkám?
Přečtěte si celý článek na webovém portálu časopisu Zboží & Prodej.
Zboží&Prodej 5/2022: Češi si u zmrzlin rádi připlatí za prémiovost