
První veřejnou vodíkovou stanici otevřela společnost Vítkovice v Ostravě, v Praze by se zákazníci měli dočkat do konce tohoto roku. Vodíkové plnicí stanice chtěla společnost Orlen Unipetrol otevřít letos na jaře, nakonec z toho ale sešlo. Jak vysvětluje Michal Procházka, specialista komunikace společnosti Orlen Unipetrol, díky geopolitické situaci se zpozdily dodávky důležitých komponent. Za vše mohou narušené dodavatelské řetězce a omezené globální distribuční kapacity.
Otevření první veřejné vodíkové stanice v síti Orlen Benzina tak firma přesunula na druhé pololetí. V těchto dnech už ale v Praze na Barrandově probíhá instalace technologického zařízení.
Vodíková plnicí stanice bude součástí čerpací stanice Orlen Benzina v Praze na Barrandově. Bude bezobslužná, volně přístupná a vhodná pro čerpání vyššího počtu osobních i nákladních vozidel a autobusů. Čerpání bude jednoduché a rychlé tak, jak je veřejnost zvyklá u tradičních stojanů na benzín či naftu. Řidičům osobních automobilů zabere od tří do pěti minut, řidiči nákladních automobilů a autobusů si počkají jen o chvíli déle.
V nabídce bude vodík o tlakové úrovni 350 bar pro vozidla hromadné dopravy a 700 bar pro osobní automobily. Následovat budou čerpací stanice v Litvínově, Plzni, Brně a opět v Praze, tentokrát na Mladoboleslavské ulici. „Do roku 2030 chceme otevřít 28 čerpacích stanic po celém Česku tak, abychom napojili zemi na vodíkovou infrastrukturu okolních zemí. V Litvínově a Neratovicích otevřeme dvě vodíková distribuční centra pro železniční dopravu,“ dodává Michal Procházka.
Podobné plány má společnost také na Slovensku, kde plánuje do roku 2030 otevřít 26 vodíkových stanic a jeden železniční distribuční terminál.
Vodíkové budoucnosti firmy věří
Vodíkové budoucnosti v ČR věří stále více firem. Svědčí o tom aktivity České vodíkové technologické platformy (HYTEP), která sdružuje tuzemské technologické firmy a organizace, která podporují rozvoj vodíkových technologií v ČR. Zástupci platformy iniciovali například memorandum o spolupráci v oblasti rozvoje vodíkové mobility, kterou v červnu podepsalo několik společností, například Zebra Group, Tatra Trucks, Orlen Unipetrol, Vítkovice Cylinders, Iveco Bus či Zásilkovna. Podpisem účastníci stvrdili spolupráci s korejskou asociací H2Korea, platformou zaměřující se na rozvoj vodíkového hospodářství v Korejské republice. Podle CEO skupiny Packeta a zakladatelky Zásilkovny Simony Kijonkové jsou vodíkové technologie dostatečně připravené pro každodenní využívání. Packeta představila v červnu na konferenci v Amsterodamu vodíkový automobil pro ekologické doručování zásilek.