
Evropská komise v loňském roce zveřejnila nový legislativní balíček Fit for 55. Jeho cílem je 55% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030. Součástí balíčku je i novelizovaná směrnice o obnovitelných zdrojích energie, která má doznat poměrně významných změn – tzv. RED II. V oblasti dopravy se změnila pravidla pro výpočet podílu obnovitelných zdrojů, kde je cíl nastaven na 13 % v roce 2030.
Čepro předpokládá, že přinejmenším do roku 2030, ale spíše déle, bude většinový podíl energie v dopravě i nadále pocházet z ropy. Počítá také s tím, že podíl obnovitelných zdrojů a alternativních paliv poroste. Je ale potřeba uvážlivě definovat stabilní, jednotící a reálnou politiku jejich rozvoje, která bude respektovat několik hlavních předpokladů. Mezi ně patří například záměr pracovat s vyváženým mixem alternativních paliv. Nutné je také akcentovat pravděpodobný technický vývoj pohonů automobilů a respektovat stav vozového parku a trendy jeho vývoje v ČR i možnosti rozvoje infrastruktury. Podpora rozvoje musí odpovídat podmínkám, zájmům, možnostem a zdrojům ČR a splňovat požadavky EU v míře postačující.
Do paliv míří syntetika
Snižování emisí pomáhají rozličné nástroje
Čepro prodává i paliva s redukcí CO2 z výroby pohonných hmot pro dopravní účely a redukce CO2 bude mimo jiné kompenzována certifikáty vycházejícími z ticketů UER; tyto certifikáty jsou vydané společností Čepro a ověřené společností SGS jako nezávislou autoritou.
Je třeba připomenout, že připravovaná směrnice EU týkající se ochrany životního prostředí RED III ve smyslu diskutovaného návrhu již s využitím UER pro úsporu CO2 pro další období nepočítá. Například Německo od UER zcela ustupuje k 1. 1. 2023. Vzroste tak význam ostatních nástrojů pro dodržení daných legislativních požadavků.