
Co si Češi aktivní on-line myslí o autech na elektrický a hybridní pohon, o nichž se v poslední době tolik mluví? Zeptali jsme se ve výzkumu, který Nielsen Admosphere realizovala ve spolupráci se serverem Mediaguru. Výsledky pak doplňují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, dle kterých je v letošním roce nejsilnějším inzerentem v kategorii automobilů zatím Hyundai.
Šetření proběhlo metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let. Respondenti z řad české internetové populace se nejprve zamýšleli nad tím, jaké výhody a nevýhody podle nich mají elektromobily, tedy auta na elektrický pohon.
Plus: Nižší hlučnost motoru a bezplatné parkování
Nejčastěji zmiňovaná je nižší hlučnost motoru, kterou uvedlo 60 % respondentů starších 18 let. Na druhém místě je ekologičtější provoz (53 %). Pět z deseti respondentů považuje za plus elektromobilů bezplatné parkování v určitých placených zónách a také dálnice zdarma.
Mínus: Vysoká cena a omezený dojezd
Naopak nejčastěji zmiňovanou nevýhodou elektromobilů je jejich vysoká cena. Uvedlo ji 74 % respondentů starších 18 let. Na druhém místě je omezený dojezd (72 %). Přes dvě třetiny respondentů považují za nevýhody elektromobilů omezenou dostupnost dobíjecích stanic a také délku dobíjení.
U hybridů Češi oceňují ekologičtější provoz
Výhody u hybridních automobilů, tedy automobilů kombinujících naftový/benzínový a elektrický typ pohonu, jsou podle dotázaných ve výzkumu poněkud jiné než u elektromobilů. Jejich největší plus spatřují respondenti v ekologičtějším provozu (35 %), na druhém místě ve schopnosti rychlého zrychlení (34 %) a dále v nižších nákladech na provoz a údržbu (29 %).
Naopak nevýhodou číslo jedna je – stejně jako u elektromobilů – vysoká cena, kterou zmínila polovina dotázaných. Necelá čtvrtina vnímá jako mínus také omezenou nabídku těchto aut a 18 % zmiňuje jako nevýhodu omezenou dostupnost dobíjecích stanic.
7 z 10 Čechů má alespoň jedno auto
A jak jsme na tom v Česku s vlastnictvím aut? Alespoň jedno má 7 z 10 Čechů, přičemž 56 % má jedno auto, 13 % pak více než jedno.
Hyundai v reklamě předhonil Škodovku
Na oblast automobilů jsme se blíže podívali také v monitoringu reklamy Ad Intel, který Nielsen Admosphere realizuje. Výsledky za sedm měsíců roku 2022 komentuje Bianka Smejkalová, key account manager společnosti Nielsen Admosphere : „Reklamu v nejvyšší hodnotě letos zatím umístila značka Hyundai. Vyjádřeno v hrubých investicích, tedy ceníkových cenách, dosáhla více než 265 milionů korun. Objem reklamy KIA se blížil 220 milionům korun a inzerce Volkswagenu měla dle ceníků hodnotu více než 198 milionů korun. Pětici největších inzerentů v oblasti firemních značek pak prozatím uzavírají značky Toyota a Škoda. V minulých letech se přitom Škoda umisťovala v segmentu automobilů na vrcholu žebříčku firemních značek, tedy i před značkou Hyundai.“