logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Přestože hodně automobilových značek zdůrazňuje ekologické výhody svých elektrických modelů,...
  • Společnost Shell Czech Republic, která v loňském roce představila svou první LNG stanici v České...
  • V úvodních třech měsících roku zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii...
  • Skupina Orlen Unipetrol v rámci strategie udržitelného rozvoje a dekarbonizace posiluje rozvoj...

Bez LNG a bioLNG se v nákladní dopravě neobejdeme

12. září 2022
Zpravodajství 0
141
Bez LNG a bioLNG se v nákladní dopravě neobejdeme
Pokud chce Česká republika plnit své emisní cíle v oblasti nákladní silniční dopravy, musí víc podpořit alternativní paliva jako LNG, které má oproti dieselu o 20 % nižší emise CO2. V dlouhodobém horizontu pak každá koruna investovaná do LNG infrastruktury znamená i investici do plně obnovitelného bioLNG, které si dokážeme vyrobit sami a jehož emisní stopa je prakticky nulová. To je jasný vzkaz, který vyslala skupina GasNet na Dni plynové mobility.

Česko se zavázalo snížit emise v nákladní silniční dopravě o třetinu. Takového cíle bude možné dosáhnout pouze při využití všech dostupných zdrojů, tedy i zemního plynu. Samotný sektor nákladní silniční dopravy patří k největším znečišťovatelům skleníkovými plyny.

Musíme začít už teď

Tuzemské silnice brázdí asi 90 000 kamionů a pokud bychom chtěli emisní cíl splnit, potřebovali bychom obměnit 30 000 kamionů. Tahače se přitom mění po nájezdu 1 milion kilometrů a ročně se jich obmění v Česku do 5 tisíc. Jde o investici na osm až deset let.

Přesto je nutné mít jasnou vizi, kudy jít, a takovou vizi podpořit. „Pokud se jen chceme přiblížit plnění našich emisních cílů, musíme nasadit všechno, co je teď dostupné. Musíme pracovat na rozvoji alternativních paliv dlouhodobě, jinak se nám snižovat emise nepovede,“ říká Filip Dostál, Head Of Business Development skupiny GasNet.

Skupina GasNet se už od roku 2020 zasazuje o rozšíření zkapalněného zemního plynu (LNG) mezi české dopravce. Oproti standardním fosilním palivům má LNG nižší emisní stopu a nevytváří téměř žádné další škodlivé látky či prachové částice. Aktuálně GasNet provozuje tři plnicí stanice LNG v České republice a chystá se tento počet dál navyšovat.

Jen krok k bioLNG

Do budoucna chce GasNet naplno využít potenciálu bioLNG, které posouvá dekarbonizaci nákladní silniční dopravy ještě dál. Stávající infrastruktura LNG je už plně připravená na obnovitelné bioLNG (biometan).

„Co funguje na LNG, funguje i na bioLNG. Přitom zkapalněný biometan dokážeme u nás vyrobit sami ze zbytků potravin a bioodpadu a má prakticky nulovou emisní stopu. V době, kdy Evropa řeší diverzifikaci zdrojů a zároveň chce plnit emisní limity, které si stanovila, je to ideální palivo,“ doplňuje Filip Dostál. Oproti dieselu má zkapalněný biometan o 95 % nižší emise.

„Biometan má u nás velký potenciál. Do roku 2030 by mohl nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy,“ uzavírá Filip Dostál z GasNetu, který jako první distributor v Česku už začal biometan vtláčet do své distribuční sítě. Biometan vyrábí bioplynová stanice v Rapotíně na severní Moravě, která je napojena přímo na distribuční soustavu GasNetu.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Video: Čerpací stanice Adam v Chotěboři

Za rozhodnutím provozovat čerpací stanici se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba navázání na rodinné tradice. Jakub Adam, jednatel čerpací stanice Adam v Chotěboři, sází v rodinném podnikání hlavně na osobní přístup k zákazníkům. Kromě stojanů s palivem u něho najdete také myčku, nabídku stáčeného vína, stánek se zmrzlinou a populárním bubble tea nebo pivní speciality […]

Video: Čerpací stanice Fuel Rokytno

Za rozhodnutím stát se majitelem čerpací stanice se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba mít jako majitel kamionové dopravy kde tankovat a také nabídnout lidem poctivé jídlo na dálnici za velmi dobré ceny. Na čerpací stanici Fuel Rokytno čeká na zákazníky osm výdejních stojanů, dva tankomaty a jeden pro smluvní partnery, čtyři dobíjecí stání pro elektromobily, […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required