logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Dodávky ropy z Itálie pokryjí od roku 2025 potřeby České republiky, státní společnost Mero...
  • Prodejny potravin Viva Billa budou zákazníkům k dispozici na desítkách čerpacích stanic OMV na...
  • Skupina Orlen Unipetrol pokračuje v modernizaci a rozvoji své sítě Orlen Benzina. Jedním ze...
  • Ceny nafty v posledních týdnech ještě zrychlily pokles a tankovat se dá i za méně než 30 Kč/l....

Bez LNG a bioLNG se v nákladní dopravě neobejdeme

12. září 2022
Zpravodajství 0
57
Bez LNG a bioLNG se v nákladní dopravě neobejdeme
Pokud chce Česká republika plnit své emisní cíle v oblasti nákladní silniční dopravy, musí víc podpořit alternativní paliva jako LNG, které má oproti dieselu o 20 % nižší emise CO2. V dlouhodobém horizontu pak každá koruna investovaná do LNG infrastruktury znamená i investici do plně obnovitelného bioLNG, které si dokážeme vyrobit sami a jehož emisní stopa je prakticky nulová. To je jasný vzkaz, který vyslala skupina GasNet na Dni plynové mobility.

Česko se zavázalo snížit emise v nákladní silniční dopravě o třetinu. Takového cíle bude možné dosáhnout pouze při využití všech dostupných zdrojů, tedy i zemního plynu. Samotný sektor nákladní silniční dopravy patří k největším znečišťovatelům skleníkovými plyny.

Přečtěte si také
LNG terminál v Nizozemsku umožní Česku snížit závislost na ruském plynu až o třetinu

Musíme začít už teď

Tuzemské silnice brázdí asi 90 000 kamionů a pokud bychom chtěli emisní cíl splnit, potřebovali bychom obměnit 30 000 kamionů. Tahače se přitom mění po nájezdu 1 milion kilometrů a ročně se jich obmění v Česku do 5 tisíc. Jde o investici na osm až deset let.

Přečtěte si také
Filip Dostál: LNG se v silniční nákladní dopravě v dlouhodobém horizontu prosadí

Přesto je nutné mít jasnou vizi, kudy jít, a takovou vizi podpořit. „Pokud se jen chceme přiblížit plnění našich emisních cílů, musíme nasadit všechno, co je teď dostupné. Musíme pracovat na rozvoji alternativních paliv dlouhodobě, jinak se nám snižovat emise nepovede,“ říká Filip Dostál, Head Of Business Development skupiny GasNet.

Skupina GasNet se už od roku 2020 zasazuje o rozšíření zkapalněného zemního plynu (LNG) mezi české dopravce. Oproti standardním fosilním palivům má LNG nižší emisní stopu a nevytváří téměř žádné další škodlivé látky či prachové částice. Aktuálně GasNet provozuje tři plnicí stanice LNG v České republice a chystá se tento počet dál navyšovat.

Jen krok k bioLNG

Do budoucna chce GasNet naplno využít potenciálu bioLNG, které posouvá dekarbonizaci nákladní silniční dopravy ještě dál. Stávající infrastruktura LNG je už plně připravená na obnovitelné bioLNG (biometan).

„Co funguje na LNG, funguje i na bioLNG. Přitom zkapalněný biometan dokážeme u nás vyrobit sami ze zbytků potravin a bioodpadu a má prakticky nulovou emisní stopu. V době, kdy Evropa řeší diverzifikaci zdrojů a zároveň chce plnit emisní limity, které si stanovila, je to ideální palivo,“ doplňuje Filip Dostál. Oproti dieselu má zkapalněný biometan o 95 % nižší emise.

„Biometan má u nás velký potenciál. Do roku 2030 by mohl nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy,“ uzavírá Filip Dostál z GasNetu, který jako první distributor v Česku už začal biometan vtláčet do své distribuční sítě. Biometan vyrábí bioplynová stanice v Rapotíně na severní Moravě, která je napojena přímo na distribuční soustavu GasNetu.

Související články:

Filip Dostál: LNG se v silniční nákladní dopravě v dlouhodobém horizontu prosadí LNG terminál v Nizozemsku umožní Česku snížit závislost na ruském plynu až o třetinu Nové LNG stanice navzdory plynové krizi přibývají

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.5k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.8k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.4k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.1k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.5k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Specializované služby pro provozovatele čerpacích stanic

Získejte zkušené účetní se specializací na obor čerpacích stanic, mějte svoje data vždy online a požívejte mnoha dalších výhod. Víme, že vedení účetnictví čerpacích stanic zahrnuje mnoho neobvyklých účetních případů a transakcí. Naše účetní z daňových kanceláří KODAP dobře znají specifika vašeho oboru a dobře se orientují v konkrétní problematice. Používají jednotnou standardizovanou metodiku vedení […]

Archiv komerčních sdělení

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required