První LNG terminál zprovozněný v Evropě po začátku války na Ukrajině postupně přechází do plného provozu. Po slavnostním otevření terminálu 8. září a příjezdu tankeru Murex s takzvaným zahajovacím cargem dorazila do Eemshavenu také první loď s nákladem zkapalněného plynu pro ČEZ. Jde o tanker Gaslog Georgetown, který připlul ze Spojených států.
„Zemní plyn, který získáme díky tomuto LNG terminálu, nám pomůže zvládnout nadcházející zimu. Vybrali jsme si ho právě proto, že jde o první LNG terminál zprovozněný v Evropě po zahájení ruské agrese proti Ukrajině,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Náklad 170 000 metrů krychlových LNG (odpovídající 100 milionům kubických metrů v plynném skupenství) vyrazil na cestu 23. srpna z LNG terminálu Sabine Pass, který se nachází v Mexickém zálivu na hranici států Louisiana a Texas. LNG pochází od společnosti Cheniere, která je významným vývozcem zkapalněného zemního plynu a figuruje v žebříčku největších amerických společností Fortune 500.
„Jsme rádi, že i po zprovoznění terminálu pokračujeme rychlým tempem kupředu a že do přístavu dorazila naše první loď s LNG. Další dva tankery s plynem určeným pro Česko připlují během října a následně budeme pokračovat tempem dvě až tři lodě měsíčně. Jde o významný krok pro energetickou bezpečnost České republiky a důležitou pojistku pro případ, že by k nám do Česka přestal téct plyn od jiných dodavatelů,“ uvedl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
Náklad připlul na tankeru Gaslog Georgetown, dlouhém 293 metrů a širokém 46 metrů, který byl spuštěn na vodu v roce 2020. Gaslog Georgetown nyní stráví v Eemshavenu několik dní, během kterých bude nejprve zkapalněný plyn přečerpán do terminálu a následně převeden do plynného skupenství.
Terminál v Eemshavenu je první zařízení svého druhu spuštěné v Evropě. LNG terminál se podařilo připravit a zprovoznit v rekordním čase během několika měsíců. Zařízení umožní dodat až osm miliard kubíků plynu ročně, z toho tři miliardy jsou určeny pro Českou republiku, což je objem rovnající se přibližně třetině české roční spotřeby. Terminál tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Eemshaven LNG, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie.