
Pohonné hmoty v Česku od minulého týdne zlevnily o desítky haléřů. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Podle expertů pomohla snížení silná koruna, důvodem by také mohla být čínská politika spojená s potlačováním šíření nemoci covid-19. Ceny jsou v Česku přitom stále vyšší než v zemích jako je Itálie nebo Francie. Do ceny pravděpodobně zasáhne také válečná daň.
Podle CCS je nyní benzin o 4,92 koruny na litru dražší než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 10,14 koruny na litru méně. Nejlevnější paliva natankují řidiči v Jihočeském kraji, kde je litr benzinu v průměru za 41,41 koruny. Naftu tam prodávají průměrně za 45,49 koruny. Naopak nejdražší paliva jsou v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 43,11 koruny. Nafta se v Praze tankuje za 47,13 koruny za litr.
Pohonné hmoty v tuzemsku jsou i přes jejich aktuální zlevnění nadále dražší než v zemích typu Itálie, Francie nebo Chorvatska, kde ovšem bývají obvykle dražší, což vyplývá nejnovějších údajů Evropské komise. Důvodem je to, že různé státy EU jsou různě velkorysé ve své pomoci lidem a firmám s drahými energiemi, například právě v podobě snižování DPH nebo spotřebních daní z paliv.
Šéf Mezinárodní agentury pro energii Fatih Birol minulý měsíc odsoudil rozhodnutí zemí vyvážejících ropu (OPEC+) snížit těžbu ropy s tím, že zhorší vyhlídky zemí, které se propadají do recese. Nedávné rozhodnutí OPEC+ snížit těžbu o 2 miliony barelů denně podle něj rozhodně nepomohlo a tento krok podporuje inflaci, zejména v rozvojových zemích, a může vyžadovat „přehodnocení“.
Na petrochemický průmysl v Česku dopadne také válečná daň. V rozhovoru pro pořad Naše Česko to ekonomu Lukáši Kovandovi potvrdil ředitel společnosti Orlen Unipetrol Tomášem Wiatrak, který uvedl: „Nerozumíme logice té daně. Sazba má být 60 procent, a to ještě nad rámec běžné 19procentní daně.“ Válečná daň se podle něj může promítnout i do cen pohonných hmot. „Je to vážná obava. Kvůli válečné dani v celé Evropě mohou chybět investice, které jsou velmi potřebné v rafinériích. Za nějakou dobu může být poptávka vyšší než nabídka na trhu paliv. To vše spěje k tomu, že větší poptávka bude tlačit cenu nahoru,“ varuje Wiatrak.