Alternativní paliva v roce 2022: Více LPG vozidel a bateriových elektromobilů, zájem o CNG znovu klesl

Jak vypadaly registrace nových čistých osobních vozidel v roce 2022? Jak se daří jednotlivým alternativním pohonům? Na webu Čistá doprava analyzuje čísla Svazu dovozců automobilů brněnské Centrum dopravního výzkumu. Vyplývá z něj, že tuzemský trh má stále více LPG vozidel i bateriových elektromobilů a že zájem o CNG opět poklesl. 

V roce 2022 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 192 087 nových osobních vozidel, bylo to nejméně od roku 2013. Z uvedeného počtu bylo 7 455 elektrických (BEB, PHEV, FCEV) a 4 774 plynových vozidel (LPG, CNG). „Z čistých vozidel, sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility, byly u LPG a BEV evidovány historicky nejvyšší počty registrací, kdy LPG meziročně poskočilo o 76 % a BEV o 47 %. LPG vozidla dominantně registruje značka Dacia, která si vloni připsala 3 732 registrací, nejúspěšnějším modelem byla Dacia DUSTER (1 255). Každé třetí registrované BEV v roce 2022 byla Škoda ENYAQ, která evidovala 1 293 vozidel, s významným odstupem pak následoval Volkswagen ID.4 (220) a Hyundai KONA (205).

„V posledních 5 letech každoročně klesá počet registrovaných CNG vozidel, vloni jich bylo 808, nejméně od roku 2013, vloni nejoblíbenějším CNG modelem byla Škoda OCTAVIA, která si připsala 418 registrací. Vozidla s vodíkovými palivovými články, pravděpodobně i v důsledku toho, že v České republice je stále pouze jedna veřejná plnící stanice v Ostravě, si připsala pouze tři registrace, všechny Toyota Mirai,“ bilancuje uplynulý rok Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Registrace nových čistých osobních vozidel v roce 2022

  • 3 966 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), 2,06% podíl, meziročně +76 %
  • 3 892 BEV (bateriové elektrické), 2,03% podíl, meziročně +47 %
  • 3 560 PHEV (plug-in hybrid), 1,85% podíl, meziročně -5 %
  • 808 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), 0,42% podíl, meziročně -5 %
  • 3 FCEV (elektrické s vodíkovými palivovými články), meziročně -67 %

„V letošním roce proběhne aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, jejímž účelem bude zejména reagovat na nové požadavky obsažené v návrhu nařízení AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), zejména pokud jde o rozvoj elektromobility v nákladní dopravě,“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Ačkoliv jsou aktuální čísla o počtu registrovaných elektromobilů za loňský rok vcelku pozitivní, stále jsou nižší než ve většině evropských států a proto budeme určitě diskutovat též o možných opatřeních, jak stav elektromobility v České republice dále zlepšit.“

Obrázek: Vývoj registrací nových vozidel podle typu paliva (Zdroj: Čistá doprava) 

Bateriová elektrická vozidla

V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 892 nových osobních BEV, meziročně o 47 % více. Značky Škoda, Volkswagen, Hyundai, Tesla a Mercedes-Benz registrovaly v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních bateriových elektrických vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Hyundai Kona, Tesla Model Y, a Kia EV6.

Plug-in hybridní vozidla

V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 560 nových osobních PHEV, meziročně o 5 % méně. Škoda, Mercedes-Benz, Hyundai, BMW a Volvo – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních plug-in hybridních vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Octavia, Škoda Superb, Hyundai Tucson, Toyota RAV4 a Mercedes-Benz GLE.

V loňském roce byla v ČR evidována 3 nová osobních FCEV, meziročně o 67 % méně, všechna Toyota Mirai.

Vozidla na zkapalněný ropný plyn

V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 966 nových osobních LPG vozidel, meziročně o 76 % více. Dacia, Renault a Fiat – pouze tyto tři značky registrovaly v uvedeném období v České republice nová osobní LPG vozidla. Nejvíce registrací si připsaly modely Dacia Duster, Dacia Jogger, Dacia Sandero, Dacia Logan, a Renault Captur.

Vozidla na stlačený zemní plyn

V loňském roce bylo v ČR evidováno 808 nových osobních CNG vozidel, meziročně o 5 % méně. Škoda, Volkswagen, Seat, Audi a Fiat – pouze těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nová osobní CNG vozidla. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Octavia, Volkswagen UP!, Škoda Scala, Škoda Kamiq a Seat Ibiza.

Benzínová a naftová vozidla

Výše uvedené shrnutí se týkalo registrací nových osobních vozidel, která jsou definovaná v Národním akčním plánu čisté mobility. Tato vozidla se v loňském roce stále z pohledu celku podílela na všech registracích „jen“ 6,4 procenty. Nejvíce byla v České republice registrovaná nová osobní benzínová vozidla, následovala ta naftová. Dlouhodobý vývoj podílu jednotlivých paliv na registracích nových osobních vozidel je uveden v následujícím grafu, ze kterého je zřejmé, že v loňském roce byl co do podílu evidován mírný pokles benzínových vozidel a prakticky stagnace vozidel naftových.

Obrázek: Vývoj podílu registrací nových vozidel podle typu paliva (Zdroj: Čistá doprava) 

V loňském roce bylo v ČR evidováno 127 650 nových osobních benzínových vozidel, meziročně o 9,3 % méně. Škoda, Hyundai, Volkswagen, Toyota a Kia – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních benzínových vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Fabia, Hyundai i30, Škoda Kamiq, Škoda Scala a Škoda Karoq.

Zdroj: Čistá mobilita, Centrum dopravního výzkumu