logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Síť čerpacích stanic OMV a obchodní řetězec Billa zahájily nový formát spolupráce – obchody VIVA...
  • Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí stanici pro...
  • Společnost Čepro slavnostně položila základní kámen pro výstavbu šesti nadzemních...
  • Zdražování pohonných hmot v tuzemsku neskončilo, litr benzinu už stojí přes 40 korun. Natural 95...

V prodeji ojetin došlo loni poprvé ke snížení podílu aut s naftovým motorem

20. ledna 2023
Data 0
171
V prodeji ojetin došlo loni poprvé ke snížení podílu aut s naftovým motorem

Loňský trh ojetých automobilů byl silně poznamenán vysokou inflací a zdražováním základních potřeb. Ve druhé polovině roku začalo docházet k výraznému poklesu poptávky po ojetých autech, důsledkem čehož došlo k meziročnímu propadu počtu prodaných aut o 10,4 %. Zatímco předloni se prodalo 738 000 ojetých vozidel, loni klesl jejich počet na 661 000 ks. Někteří prodejci zaznamenali na podzim, kdy byla situace nejtíživější, pokles zájmu o ojetá auta o více než 30 %. Data vyplývají z průzkumu společnosti Cebia, která se věnuje prověřování původu a historie vozidel. 

S nižším zájmem o ojetá auta došlo také k utlumení jejich dovozů. Mírný pokles započal už v květnu, od července pak docházelo každý měsíc k výraznému meziročnímu poklesu a vyjma srpna se dováželo nejméně aut od roku 2014, v srpnu od roku 2015. Celkově se v loňském roce dovezlo do České republiky 161 186 ojetých osobních vozidel, což představuje meziroční propad o 13,2 %. Zvýšilo se také jejich stáří. Průměrně dosahovalo 10,8 roku (v roce 2021 to bylo 10,4 roku) a narostl zejména podíl vozů starších 15 let (o 2,6 procentního bodu na 23,8 %). Podíl vozů starších 10 let dosahoval loni 52,6 %.

Přečtěte si také
Nafta zřejmě bude opět levnější než benzín

Rostlo stáří dovážených vozů, i těch z ČR

V loňském roce rostlo nejen stáří dovážených vozů, ale také stáří prodávaných ojetých aut s českým původem. Ze 7,7 roku narostlo na průměrných 8 let. V dřívějších letech, kdy trh plnily auta z firemních flotil, dosahovalo přitom jejich průměrné stáří sotva sedmi let. V posledních letech však nedostatek nových vozů způsobil, že si firmy i lidé nechávají auta déle a na trhu mladé ojetiny, významně zastoupené modelem Škoda Octavia, chybí. Část mladých ojetin se navíc vyváží do zahraničí.

Za dobrou zprávu loňského roku by se dala považovat skutečnost, že kleslo průměrné stáří vozů dovezených ze zahraničí v dřívějších letech a loni přeprodávaných. Zatímco v roce 2021 dosahoval jejich průměrný věk 11,3 let, loni se snížil na 10,8 roku a jen díky tomu zůstalo průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů bez ohledu na zemi původu či rok dovozu na 9,5 letech, jako v předloňském roce. Je pravděpodobné, že si lidé v loňském roce častěji nechávali starší auto, neboť v důsledku zdražování základních potřeb si nemohli dovolit novější, a pokles věku tak nebyl dán větším výskytem mladších vozů, ale naopak menším výskytem starších vozů, a tedy omezenější nabídkou.

Přečtěte si také
Benzin opět zdražil, nafta je levnější

Průměrný počet najetých kilometrů klesl

Průměrný počet najetých kilometrů se snížil nejvíce za poslední roky, a to o 8 000 km na 148 000 km. Vzhledem k prakticky neměnnému stáří prodávaných aut není k takovému snížení jednoznačný důvod a lze za ním do určité míry spatřovat vyšší míru stáčení tachometrů, a to jak z pohledu četnosti, tak z pohledu počtu stočených kilometrů. Podle aktuálních odhadů se míra stáčení zvýšila o necelé 2 procentní body na 35 %, výše průměrného stočení dosáhla 95 000 km. Častějšímu stáčení tachometrů nahrávají nereálné požadavky ze strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení navyšuje u průměrného auta cenu o 20 %, stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem.

Graf: Top 10 nejprodávanějších modelů podle průzkumu Cebia (Cebia SUMMARY 4/2022)

Ceny za ojetiny se meziročně navýšily

Cena za ojeté auto se meziročně navýšila, ale v důsledku nižšího zájmu v druhé polovině roku nerostla tolik, jako inflace. Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut loni meziročně vzrostla o 11,2 % z 259 000 Kč na 288 000 Kč. Ceny za ojetá vozidla začaly zpomalovat v růstu již od poloviny roku, kdy u některých modelů docházelo dokonce k jejich mírnému zlevnění.

Podíl ojetých vozů, které se prodávaly s uvedeným českým původem, klesl meziročně ze 47,4 % na 45,1 %. Výrazně se ale také snížil podíl aut prodávaných s německým původem. Zatímco předloni jich bylo 26,2 %, loni činil jejich podíl jen 20,5 %. Klesl také podíl aut s italským, rakouským či belgickým původem a naopak vzrostl podíl aut ze Slovenska. Zatímco předloni bylo na trhu prodávaných ojetých aut jen 0,67 % vozů od našich východních sousedů, loni se jejich podíl navýšil na 2,21 %. V reakci na tento trend Cebia obohatila systém Autotracer, který slouží k prověření historie vozidel, o nová data ze slovenského trhu, včetně kontroly odcizení.

Problémem je původ ojetin

Meziročně se loni výrazně navýšil podíl aut z ostatních zemí a také podíl aut, u nichž nebyl při prodeji uveden žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku při prodeji, kdy zákazník bez doptání se prodejce neví, z jaké země auto pochází a zdaleka ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Problémem je také zaměňování země dovozu se zemí původu, kdy v zemi dovozu mohlo být auto účelově registrované například jen po dobu několika dní, aby získalo tamní „původ“. Země původu je důležitá proto, že drtivá většina vozidel byla v zemi, pro kterou byla vyrobena, po řadu let i provozována. Na cenu vozu má vliv, zda vozidlo pochází z Německa či například z Bulharska, Španělska či jiné země. Rozdíl v ceně tvoří nižší desítky tisíc korun v závislosti na zemi, stáří, nájezdu vozidla, značce, modelu apod. U vozů s falešnou zemí původu se často vyskytují i stočené tachometry či zatajené havárie.

V barvách vede šedá

Z hlediska barvy se na trhu nejčastěji vyskytovaly vozy šedé (20,7 %). Z pohledu modelů pak trhu vévodila opět Škoda Octavia, která si sice mírně pohoršila z 10,9 % na 9,3 %, přesto ale s odstupem obhájila svou první pozici. Podíl deseti nejprodávanějších modelů se loni meziročně snížil z 34,9 % na 32,3 % a trh se z pohledu modelů mírně diverzifikoval.

V loňském roce došlo poprvé ke snížení podílu aut s naftovým motorem pod 50 % trhu. Poprvé tedy vozy na naftu netvořily většinu nabídky. Jejich podíl se meziročně snížil z 52,5 % na 49,2 %, tedy o více než 3 procentní body, o které narostl podíl aut na benzín. Zatímco předloni byly vozy na benzín zastoupené na trhu z 44,4 %, loni dosáhly 47,4 %.

Ojetá auta se loni prodávala rychleji než v předloňském roce. Je ale třeba říci, že předloňský rok, kdy auta mizela z trhu průměrně za 71 dní, byl ovlivněn zavřením prodejních míst po část roku z důvodu koronavirové pandemie. Menší množství vozů v loňské nabídce navíc způsobilo, že na trhu nebylo velké množství špatně prodejných vozů, které by průměrnou dobu prodeje navyšovaly. Loni se tak ojeté vozy prodávaly v průměru za 63 dní. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia REPORTem činila 51 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 12 dní.

Graf: Preference jednotlivých tipů paliv (Cebia SUMMARY 4/2022)

Podíl aut po prvním majiteli se mírně navýšil

Podíl aut po prvním majiteli loni meziročně narostl o necelé 2 procentní body. Zatímco předloni se prodávalo 46,4 % ojetých aut po prvním majiteli, loni činil jejich podíl 48,1 %. Jako vysvětlení se nabízí fakt, že se řada domácností z důvodu vysoké inflace a růstu cen energií i spotřebního zboží dostala do situace, kdy se rozhodla vyměnit auto za starší a levnější a získat peníze do rodinného rozpočtu.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Podíl aut, která se prodávají bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a ani zdaleka neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná.

 

Související články:

Nafta zřejmě bude opět levnější než benzín Benzin opět zdražil, nafta je levnější Trh s PHM se bude muset vyrovnat s transformací Alternativní paliva v roce 2022: Více LPG vozidel a bateriových elektromobilů, zájem o CNG znovu klesl

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.9k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.8k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.6k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.2k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.8k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Panelová diskuse Fit for 55: Bude na každé čerpačce povinná dobíječka?

Pusťte si zvukový záznam panelové diskuse, která zazněla na 11. kongresu Čerpačka. Odborníci hovořili o direktivě Fit for 55 a jejím dopadu na automobilový průmysl a zákazníky. Co vás v diskusi čeká: Co nám říká direktiva Fit for 55 aneb jaké jsou evropské požadavky na auta a pohonné hmoty? Dočkáme se nové generace spalovacích motorů? […]

Video: Na Šafránce „načerpáte“ palivo i zdravé a regionální potraviny

Čerpací stanice Šafránka Rudná vsadila ve svém obchodě na domácí dobroty a regionální produkty. 

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required