České republice se zatím nedaří plnit v nákladní silniční dopravě emisní cíle, které přinesl balíček Fit for 55 a Green Deal směřující ke klimatické neutralitě v roce 2050. Řešením je v dopravě větší využití zkapalněného zemního plynu (LNG). Na jeho rozvoji dál pracuje český lídr v LNG pro tahače, skupina GasNet, největší český distributor plynu. LNG v nákladní dopravě je podle ní odpovědí na emisní povolenky. Jen loni ušetřilo LNG od GasNetu 2 485 tun emisí CO2.
Evropská unie má za cíl stát se do roku 2050 klimaticky neutrální a jako další krok proto počítá s reformou emisních povolenek. Obchodování s emisemi se od roku 2027 bude týkat i silniční dopravy.
„Potvrzuje se, že LNG přinese dopravním a logistickým společnostem z dlouhodobého hlediska i finanční výhody. Zátěž emisních povolenek bude v případě zkapalněného zemního plynu nižší než u naftových motorů. Ještě výraznější úsporu potom přináší bioLNG, což je zkapalněný biometan,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.
Cena povolenek se promítne do konečných cen
Podle dat Evropské agentury pro životní prostředí stouply emise v silniční dopravě v letech 2013 až 2019 o osm procent. Rozšíření emisních povolenek na silniční dopravu bude v praxi znamenat, že si dopravci sice nebudou muset sami povolenku kupovat, ale připlatí si za každý litr nafty. Nákup povolenky totiž promítnou do konečných cen výrobci paliv.
Evropský návrh emisních povolenek počítá se startovací cenou 45 eur za tunu vypuštěného CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u naftového motoru na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 Kč za kilometr, přičemž částka může být ještě nižší, protože výpočet vychází z průměrné hodnoty emisní stopy bioLNG.
Připravenost na bioLNG
Už teď je infrastruktura GasNetu připravena na zkapalněný biometan (bioLNG). „Co funguje na LNG, funguje i na bioLNG. Přitom zkapalněný biometan jde přímo v Česku vyrobit ze zbytků potravin a bioodpadu. Oproti dieselu má zkapalněný biometan o 95 procent nižší emise,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.
Do roku 2030 by mohl biometan nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy. Největší tuzemský distributor plynu, skupina GasNet, proto dál rozvijí využití LNG v nákladní silniční dopravě v České republice. Jen v loňském roce se GasNetu podařilo zprovoznit dvě nové plnicí stanice a jednu mobilní stanici přestavět na klasickou kamennou pumpu.
LNG pro náklaďáky v Česku roste
Nové stanice GasNetu stojí Nýřanech u Plzně a v jihočeské Kaplici. Kamenná plnička slouží od loňského jara řidičům v Mladé Boleslavi. Všechny stanice se nacházejí v blízkosti klíčových tranzitních tepen. Aktuálně provozuje GasNet už čtyři plničky a letos se plánuje otevření dalších.
Kromě sítě stanic roste i spotřeba LNG. „Za rok 2022 jsme dosáhli prodejem LNG v nákladní dopravě úspory 2 485 tun emisí CO2. To jsou emise, které by jinak vypustily do ovzduší naftové motory. Oproti roku 2021 je to dvojnásobná úspora,“ říká Filip Dostál z GasNetu.
LNG a nižší emise
Pohon na LNG snižuje v porovnání s naftou emise oxidu uhličitého o 15 procent, emise oxidů dusíku až o 90 procent. Produkci pevných částic sráží LNG v podstatě na nulu. Zájemcům o přechod na LNG nabízí GasNet komplexní podporu. „S LNG v dopravě máme už bohaté zkušenosti. Podíleli jsme se na testování LNG vozů, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Denně obsluhujeme na našich stanicích desítky českých i zahraničních zákazníků. Zájemcům o přechod na LNG jsme proto schopni poskytnout komplexní poradenství na klíč a zdarma,“ říká Filip Dostál.