
Pro společnost Eurobit pracuje už 13 let, šest let řídí síť oranžovo-šedých čerpaček, které se během těch let významně proměnily v moderní prostor s puncem originálního designu a se zajímavým sortimentem. „Chceme zákazníkům ukázat, že i ryze česká firma dokáže vytvořit příjemné prostředí a kvalitní služby,“ říká Tomáš Veverka, ředitel sítě čerpacích stanic Eurobit.
Máte na starost 33 čerpacích stanic Eurobit napříč Českou republikou. Liší se od sebe nějak významně, nebo se prodává stejný sortiment v Chebu a Ostravě?
Regionální rozdíly tu určitě jsou. Základ sortimentu je všude stejný, máme centrální smlouvy s dodavateli, ale na speciality si dáváme v každém z regionů pozor. Když si vezmeme třeba kategorii piva, tak na Ostravsku prodáme určitě víc Ostravaru než Plzně a v regálu to musí být znát. Lokální byznys podporujeme a zajímá nás, co se v daných městech či krajích prodává. Pokud to dává smysl, snažíme se pro ně najít v provozovně nějaký prostor. Na Královéhradecku třeba spolupracujeme s firmou Allnature, která nám dodává docela široký sortiment zdravé výživy, slané snacky, ořechy a sušené ovoce. O zdravé svačiny mají zákazníci zájem, pomalu rostou. Ale samozřejmě obrat v této kategorii nedosahuje takových rozměrů, jako třeba klasické občerstvení v podobě hot dogu nebo baget a sladkého pečiva.
Jaké další kategorie si umíte představit do budoucna na čerpačce jako potenciálně zajímavé?
Tam, kde máme bistro část, bych si dokázal představit třeba fresh výrobu nápojů z čerstvého ovoce.
Vaší specialitou, minimálně v pobočce ve Svobodných Dvorech u Hradce Králové je určitě vyzrálé hovězí maso. Řekla bych, že je to poněkud netypický sortiment čerpací stanice. Jak to vzniklo? O tom, že nabízíte takové maso, se zákazník dozví až náhodou na čerpací stanici?
Ti, kteří už o něm vědí, se pro něj opakovaně vrací, na doporučení přijíždějí další. Kolegové ale letos rozjíždějí větší propagaci. My třeba plánujeme umístění LCD monitorů v provozovnách, kde chceme informovat nejen o tom, že si můžete koupit nabalíčkované naporcované maso, ale že si můžete objednat třeba i větší množství. A aby to bylo dokonalé a zákazník od nás mohl odjet perfektně vybavený na domácí grilovačku či slavnostní večeři, nabízíme i doplňkové zboží. Od grilovacích briket přes zeleninu, omáčky po koření vhodné ke grilování. Ačkoli doporučujeme použít u takto prémiového masa jen sůl a pepř, aby co nejvíc vynikla chuť masa.

Sortiment, který na jiné čerpací stanici nenajdete. Prémiové hovězí maso francouzského plemene Parthenaise.
K sortimentu, který prodáváte, patří také nabídka italských specialit nebo amerických a mexických limonád. Proč právě tento sortiment?
Hledáme speciality, které zákazníky osloví. Co se týče těch italských, jsou to různé druhy těstovin, pesta a podobně. Prodeje ale zatím nejsou na takové úrovni, jakou bychom si představovali, takže je plánujeme více promovat třeba i prostřednictvím LCD monitorů. Naše vize je, že si zákazník koupí všechno, co potřebuje k přípravě kvalitní večeře, na jednom místě třeba cestou z práce – těstoviny, zeleninu, pesto nebo maso. A mexické a americké limonády jsou příjemným doplňkem. Daří se jim celoročně, jejich prodeji pomáhá vystavení na impulzním místě a také neotřelý design a svěží a zajímavé chutě.
Fenoménem na všech čerpacích stanicích je káva. Platí to i u vás? Jaký typ dlouhodobě vede?
To mohu potvrdit, káva už k čerpačkám neodmyslitelně patří. Všeobecně se jí dobře daří, nejprodávanějším typem u nás je cappuccino. Kdo chce kávu na cestu, koupí ji v shopu, kdo si ji chce vychutnat víc v klidu, přejde do restaurace EB diners, kde mu kávu z čerstvě namletých zrn servírujeme do keramiky.

Káva je nepostradatelným sortimentem. Nejoblíbenější je cappucino.
Tím jsme se dostali ke dvěma restauracím EB diners, které provozujete. Koncept je velmi zajímavý. Kde se vzal?
Podoba a design je rukopisem majitelů holdingu bratří Trpkošů a architekta a designéra Tomáše Dočkala, který stojí i za osobitým oranžovo-šedým designem čerpacích stanic. Koncept vychází z amerických dinerů 50. let minulého století, ale původem pochází z Anglie, odkud byl do Ameriky importován. Pro inspiraci jsme navštívili vyhlášené dinery v Londýně a Glasgow, předlohou pro koncept byl i film Quentina Tarantina Pulp Fiction. A ke stylu restaurace patří neodmyslitelně i krásné servírky v kostýmech šitých na míru. Výraznými prvky jsou chrom a nerez, sedačky z autobusu, jukebox, art deco design, americká muzika, zkrátka vše, co si spojíte s kulturou Ameriky té doby. V nabídce máme burgery, grilovaná žebra, steaky, pravé shaky nebo lívance s javorovým sirupem. A specialitou je už zmiňované prémiové maso plemene Parthenaise.
Podívejte se na fotografie z návštěvy čerpací stanice Eurobit u Hradce Králové
Jak jde koncept dohromady s čerpací stanicí?
Výborně. Oba podniky jsou vzájemně propojeny a jdou „ruku v ruce“. Zákazníci, kteří si přijedou natankovat, velmi často přecházejí do restaurace a i my je tam úmyslně směřujeme. Ať už reklamou na čerpací stanici nebo návštěvu doporučí rovnou obsluha. Restaurace je velice oblíbená mezi motorkáři, dávají si zde srazy, poté si doplní palivo a jedou dál. Lidé sem často jezdí na snídaně, obědy i večeře, domlouvají si tu pracovní schůzky. Obě restaurace často využívají televizní produkce pro natáčení seriálů a různých klipů. Takže tu máme docela živo a veselo.
Když se podíváme na vaši síť, jaké typy čerpacích stanic v ní převažují? A jakého mají zákazníka?
Většina čerpacích stanic Eurobit je městského typu, takže náš zákazník je uživatelem osobního vozu, ale patří sem samozřejmě i kamionoví přepravci. Poměr prodaného paliva je ve prospěch nafty, z 60 procent zákazník tankuje v celé síti právě toto palivo. Nabídkou v prodejně se tak snažíme uspokojit velmi početnou skupinu lidí. V bistrech nabízíme bagety, hot dogy, polévky, hotová jídla i saláty. Ale myslíme i na nejmenší, takže nabízíme sortiment, který už řada čerpacích stanic zrušila, třeba plyšáky a hračky pro ty nejmenší.

Každý si tu přijde na své.
Zákazníkům nabízíte také další služby, ať už jsou to fleetové karty, nebo například služby PPL, Zásilkovny a podobně. Jaké máte zkušenosti?
Ano, tyto služby rozšiřujeme a je to výhodná spolupráce. Zákazník, který si přijede vyzvednout balíček, se obvykle staví v shopu na kávu, koupí si cigarety, občerstvení nebo natankuje. Dává to dohromady smysl.
Digitalizace se nevyhýbá ani trhu s čerpacími stanicemi. Jak to vnímáte u vás? Nějaké plány?
To je určitě trend. My máme vnitřní podnikovou aplikaci, kam vedoucí jednotlivých čerpacích stanic například ukládají všechny doklady, fotografie a jsou propojeni on-line s účtárnou. Díky pokladnímu systému od společnosti Unicode Systems můžeme i on-line komunikovat se zaměstnanci. To velmi zrychluje komunikaci a předávání informací, můžeme jim například poslat na pokladnu zprávu o tom, jaká právě probíhá akce s obchodním partnerem, což jsou třeba výhodné nabídky typu 2 + 1 zdarma. Zaměstnanci tak pak rychle vědí, na co se zaměřit při aktivním prodeji.
Jste rodinnou sítí čerpacích stanic, s ryze českým kapitálem. Čím je podle vás pro zákazníky „rodinná“?
V rámci skupiny celého holdingu se snažíme vystupovat jednotně. A tím, že nás v managementu není mnoho, jako například ve velkých korporátních firmách, jsme celkem pružní. Rozhodnutí řešíme spolu a co nejefektivněji. To je velká výhoda. Snažíme se o co nejlepší služby pro zákazníky, proto jsme také zvolili motto: Myslíme na motoristy. Chceme, aby se k nám zákazníci rádi vraceli a abychom je přesvědčili, že i ryze česká firma dokáže vytvořit příjemné prostředí a kvalitní služby.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
(Rozhovor vyšel také v tištěné příloze Speciál Čerpačka Jaro 2023)