logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Automobilka Škoda Auto a „exprès gourmet“ řetězec Bageterie Boulevard podepsaly Memorandum o...
  • Po úspěšném otevření čtyř nových obchodů, které splňují nejvyšší standard nákupního zážitku,...
  • Kategorie: Nealkoholické nápoje Produkt: Bio limonády a přírodní toniky Bohemsca v cestovním...
  • Kategorie: Cukrovinky Produkt: Jahoda nebo borůvka? Orbit nabízí nové příchutě Mladá generace Z...

Více než 3/4 Čechů je proti přijetí legislativy EU k zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory

26. dubna 2023
Zpravodajství 0
279
Více než 3/4 Čechů je proti přijetí legislativy EU k zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory

8 z 10 Čechů aktivních on-line zaznamenalo návrh legislativy EU, která by od roku 2035 zakazovala prodej (nových) aut se spalovacími motory. S jejím přijetím však nesouhlasí 77 % z nich. Hlavními důvody jsou obavy z nedostupnosti aut a nedostatečné přípravy podmínek a infrastruktury na takovou změnu. Vyplývá to z výsledků výzkumu agentur Nielsen Admosphere a ResSOLUTION Group.

Informace o připravovaném návrhu legislativy Evropské unie, podle které by od roku 2035 měla mít všechna nová osobní a dodávková auta nulové emise CO2, postřehlo 83 % Čechů aktivních na internetu. Z mužů je to dokonce 90 %, z žen 77 %. S návrhem legislativy jsou více obeznámeni lidé starší 45 let (88 %), ale setkala se s ním i většina mladších respondentů (zhruba 78 %). Opatření je součástí balíčku legislativních návrhů Evropské komise, tzv. „Fit for 55“, které mají vést ke snížení emisí skleníkových plynů.

Přečtěte si také
Za Fit for 55 zaplatí zákazníci, podle IRU a Česmad balíček dostatečně nezohledňuje přechodné období

Většina s návrhem legislativy nesouhlasí

Ti z dotázaných, kteří o daném návrhu vědí, s jeho přijetím v naprosté většině nesouhlasí. Pro je pouze 17 % dotázaných, naopak proti 77 %. Bez názoru je 6 % Čechů. Největší procento zastánců přijetí této legislativy je mezi respondenty z nejmladší věkové skupiny (18–34 let), s rostoucím věkem pak procento těch, kteří s přijetím souhlasí, klesá.

Větší podíl odpůrců je také mezi lidmi žijícími na vesnicích – proti je 84 % z nich. Právě obyvatelé menších obcí často patří k těm, kteří se bez auta neobejdou, jejich obce jsou na tom hůře z pohledy infrastruktury a podobně. Ve velkých městech je naopak procento odpůrců nejmenší.

Přečtěte si také
Čepro se otevírá alternativním zdrojům energie v dopravě

Obava z nedostupnosti aut setrvává

Nejčastěji označovaným důvodem pro nesouhlas s legislativou EU, která by prakticky zakázala prodej aut na benzínový nebo dieselový pohon, je obava, že pro řadu lidí budou kvůli tomu auta nedostupná (68 %). 53 % odpůrců si také myslí, že do roku 2035 nebudou dostatečně připravené podmínky na takovou změnu (např. dostatek dobíjecích stanic). 39 % dále nepovažuje auta s jiným než spalovacím typem pohonu za ekologičtější. A více než čtvrtina je toho názoru, že přijetí legislativy je jen výsledkem lobbyingu zájmových skupin.

I aktuální čísla z průzkumu potvrzují, že tato legislativa může na Čechy potenciálně dopadnout poměrně tvrdě: naprostá většina majitelů aut totiž dnes jezdí ve vozech na benzínový pohon (70 %) a 37 % na dieselový. Auta s alternativními typy pohonu jsou u nás rozšířená jen velmi málo. Nejběžnější z nich jsou auta na LPG (zkapalněný ropný plyn), která má 5 % majitelů, a auta s hybridním pohonem, která mají 2 %. Auta na elektrický pohon má aktuálně jen necelé 1 % vlastníků aut.

V souvislosti s tím proto není překvapivé, že zákaz spalovacích motorů ovlivní rozhodování řady lidí při nákupu nového auta, a to už v horizontu příštích 5 let. 37 % v průzkumu odpovědělo, že legislativa bude mít na jejich rozhodování vliv. Mezi mladými (18–34 let) je to dokonce celá polovina, starší respondenti už si tak jistí nejsou: shodně 22 % ve věkových skupinách 35–44 let a 45 a více let neví, jak zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory ovlivní jejich potenciální nákup automobilu. 45 % dotázaných však nepředpokládá, že by nová legislativa EU měla na jejich případný nákup v příštích 5 letech vliv.

Rychlostní limit na dálnicích

Duben je měsícem bezpečnosti na silnicích, proto průzkum rovněž zjišťoval, co si respondenti myslí o návrhu ministra dopravy Martina Kupky, podle kterého by se měl zvýšit rychlostní limit na vybraných úsecích dálnic ze 130 na 150 km/h. Češi jsou v této otázce rozděleni – 47 % je pro, 44 % je proti. Zbylých 9 % na to nemá názor. Ve větší míře by zvýšení limitu uvítali nejmladší respondenti a také muži (pro je 56 % z nich, oproti 38 % žen).

Skoro dvě třetiny dotázaných (64 %) však zároveň nepředpokládají, že by zvýšení rychlostního limitu vedlo k větší bezpečnosti silničního provozu. Opačný názor má na tento krok 23 % lidí; zbylých 13 % si není jistých.

Nejvíce inzeruje Hyundai

Výsledky výzkumu doplňují data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, která sledují inzerci v segmentu automobilů v prvním kvartálu 2023. Vyplývá z nich, že největší objem reklamy měla značka Hyundai. Dle monitoringu reklamy Ad Intel umístil  Hyundai reklamu v celkové ceníkové hodnotě 109 milionů korun. Druhá Kia měla objem inzerce v hodnotě necelých 107 milionů korun a třetí Wolkswagen inzeroval v ceníkové hodnotě přesahující 103 milionů korun.

O průzkumu

Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen Admosphere a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let. Výzkum doplnila data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere.

Související články:

Za Fit for 55 zaplatí zákazníci, podle IRU a Česmad balíček dostatečně nezohledňuje přechodné období Čepro se otevírá alternativním zdrojům energie v dopravě Prodej aut se spalovacími motory na území EU skončí v roce 2035 EP schválil zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2035, pět států je proti

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.5k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.8k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.5k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.1k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.5k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Specializované služby pro provozovatele čerpacích stanic

Získejte zkušené účetní se specializací na obor čerpacích stanic, mějte svoje data vždy online a požívejte mnoha dalších výhod. Víme, že vedení účetnictví čerpacích stanic zahrnuje mnoho neobvyklých účetních případů a transakcí. Naše účetní z daňových kanceláří KODAP dobře znají specifika vašeho oboru a dobře se orientují v konkrétní problematice. Používají jednotnou standardizovanou metodiku vedení […]

Archiv komerčních sdělení

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required