
8 z 10 Čechů aktivních on-line zaznamenalo návrh legislativy EU, která by od roku 2035 zakazovala prodej (nových) aut se spalovacími motory. S jejím přijetím však nesouhlasí 77 % z nich. Hlavními důvody jsou obavy z nedostupnosti aut a nedostatečné přípravy podmínek a infrastruktury na takovou změnu. Vyplývá to z výsledků výzkumu agentur Nielsen Admosphere a ResSOLUTION Group.
Informace o připravovaném návrhu legislativy Evropské unie, podle které by od roku 2035 měla mít všechna nová osobní a dodávková auta nulové emise CO2, postřehlo 83 % Čechů aktivních na internetu. Z mužů je to dokonce 90 %, z žen 77 %. S návrhem legislativy jsou více obeznámeni lidé starší 45 let (88 %), ale setkala se s ním i většina mladších respondentů (zhruba 78 %). Opatření je součástí balíčku legislativních návrhů Evropské komise, tzv. „Fit for 55“, které mají vést ke snížení emisí skleníkových plynů.
Většina s návrhem legislativy nesouhlasí
Ti z dotázaných, kteří o daném návrhu vědí, s jeho přijetím v naprosté většině nesouhlasí. Pro je pouze 17 % dotázaných, naopak proti 77 %. Bez názoru je 6 % Čechů. Největší procento zastánců přijetí této legislativy je mezi respondenty z nejmladší věkové skupiny (18–34 let), s rostoucím věkem pak procento těch, kteří s přijetím souhlasí, klesá.
Větší podíl odpůrců je také mezi lidmi žijícími na vesnicích – proti je 84 % z nich. Právě obyvatelé menších obcí často patří k těm, kteří se bez auta neobejdou, jejich obce jsou na tom hůře z pohledy infrastruktury a podobně. Ve velkých městech je naopak procento odpůrců nejmenší.
Obava z nedostupnosti aut setrvává
Nejčastěji označovaným důvodem pro nesouhlas s legislativou EU, která by prakticky zakázala prodej aut na benzínový nebo dieselový pohon, je obava, že pro řadu lidí budou kvůli tomu auta nedostupná (68 %). 53 % odpůrců si také myslí, že do roku 2035 nebudou dostatečně připravené podmínky na takovou změnu (např. dostatek dobíjecích stanic). 39 % dále nepovažuje auta s jiným než spalovacím typem pohonu za ekologičtější. A více než čtvrtina je toho názoru, že přijetí legislativy je jen výsledkem lobbyingu zájmových skupin.
I aktuální čísla z průzkumu potvrzují, že tato legislativa může na Čechy potenciálně dopadnout poměrně tvrdě: naprostá většina majitelů aut totiž dnes jezdí ve vozech na benzínový pohon (70 %) a 37 % na dieselový. Auta s alternativními typy pohonu jsou u nás rozšířená jen velmi málo. Nejběžnější z nich jsou auta na LPG (zkapalněný ropný plyn), která má 5 % majitelů, a auta s hybridním pohonem, která mají 2 %. Auta na elektrický pohon má aktuálně jen necelé 1 % vlastníků aut.
V souvislosti s tím proto není překvapivé, že zákaz spalovacích motorů ovlivní rozhodování řady lidí při nákupu nového auta, a to už v horizontu příštích 5 let. 37 % v průzkumu odpovědělo, že legislativa bude mít na jejich rozhodování vliv. Mezi mladými (18–34 let) je to dokonce celá polovina, starší respondenti už si tak jistí nejsou: shodně 22 % ve věkových skupinách 35–44 let a 45 a více let neví, jak zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory ovlivní jejich potenciální nákup automobilu. 45 % dotázaných však nepředpokládá, že by nová legislativa EU měla na jejich případný nákup v příštích 5 letech vliv.
Rychlostní limit na dálnicích
Duben je měsícem bezpečnosti na silnicích, proto průzkum rovněž zjišťoval, co si respondenti myslí o návrhu ministra dopravy Martina Kupky, podle kterého by se měl zvýšit rychlostní limit na vybraných úsecích dálnic ze 130 na 150 km/h. Češi jsou v této otázce rozděleni – 47 % je pro, 44 % je proti. Zbylých 9 % na to nemá názor. Ve větší míře by zvýšení limitu uvítali nejmladší respondenti a také muži (pro je 56 % z nich, oproti 38 % žen).
Skoro dvě třetiny dotázaných (64 %) však zároveň nepředpokládají, že by zvýšení rychlostního limitu vedlo k větší bezpečnosti silničního provozu. Opačný názor má na tento krok 23 % lidí; zbylých 13 % si není jistých.
Nejvíce inzeruje Hyundai
Výsledky výzkumu doplňují data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, která sledují inzerci v segmentu automobilů v prvním kvartálu 2023. Vyplývá z nich, že největší objem reklamy měla značka Hyundai. Dle monitoringu reklamy Ad Intel umístil Hyundai reklamu v celkové ceníkové hodnotě 109 milionů korun. Druhá Kia měla objem inzerce v hodnotě necelých 107 milionů korun a třetí Wolkswagen inzeroval v ceníkové hodnotě přesahující 103 milionů korun.
O průzkumu
Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen Admosphere a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let. Výzkum doplnila data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere.