
Skupina Orlen Unipetrol otevřela druhou vodíkovou plnicí stanici v Litvínově a v rámci spolupráce s městy Most a Litvínov spustila pilotní provoz vodíkového autobusu. Ten vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production. Vodíková stanice navazuje na stanici v Praze na Barrandově, kterou skupina spustila letos na jaře. Obě plně samoobslužné, přístupné široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodné pro plnění osobních i nákladních automobilů postavila pro Orlen Unipetrol společnost Bonett, která se také bude starat o jejich servis.
K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram. „Budujeme veřejně dostupné a plně samoobslužné vodíkové stanice pro automobily, nákladní vozila a autobusy, které jsou v non-stop provozu a u kterých probíhá plnění vozidel stejně jako při doplňování klasických pohonných hmot,“ uvedl Tomáš Herink, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol. Náklady na vybudování vodíkové stanice činily zhruba 47 milionů korun, evropská dotace byla téměř 36 milionů. Orlen Unipetrol bude s výstavbou pokračovat, má schválenou evropskou dotaci na stavbu dalších tří vodíkových stanic, a to v Praze, Brně a Ostravě.
Podle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic, do roku 2030 40 stanic. Plány se ještě budou aktualizovat, aby odpovídaly těm v EU. V sousedním Německu je rozvoj vodíkové mobility rychlejší. Země má už více než stovku vodíkových stanic. První vodíková čerpačka byla otevřena v Ostravě společností Vítkovice, druhou otevřel Orlen Unipetrol letos na jaře na pražském Barrandově, společnost Čepro otevřela třetí vodíkovou stanici ve svém skladu Mstětice u Prahy, ta je ale prozatím určena vybraným zákazníkům a akademickým účelům. Litvínov je tak čtvrtým místem, kde mají zákazníci možnost čerpat vodík. Česko v rozvoji vodíkové mobility zaostává. V sousedním Německu je už více než 100 vodíkových stanic a rychle přibývají další. První stanice v ČR byla otevřena teprve předloni v Ostravě, druhá letos v Praze na Barrandově a třetí ve skladu Čepra v Mstěticích u Prahy. Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50 tisíc aut na vodíkový pohon.
Vodík je palivo budoucnosti
„Vodík je určitě palivo budoucnosti a současně i technologická výzva, vodíkové stanice chce budovat celá Evropa. My v Bonett to už děláme – postavili jsme dvě vodíkové stanice, máme skvělý profesionální tým, a jsme připraveni vybudovat desítky dalších stanic. A to jak v tuzemsku, tak v dalších evropských zemích,“ říká Václav Holovčák, člen představenstva skupiny Bonett Group.
Použitá profesionální technologie je klíčová pro rychlost plnění. „V Litvínově i Praze natankuje osobní vůz do plné nádrže během čtyř až pěti minut,“ říká Holovčák. Tlak je jedním z parametrů rozhodujících o kvalitě služby. V zásobnících litvínovské stanice je nadstandardní až 950 bar. To je výhodou nové stanice – u jiných stanic při nižším tlaku může natankování jednoho vozidla do plné kapacity nádrže trvat až desítky minut. „Zásadní je také velikost zásobníků. Pokud není dostatečně velká, může dojít k vyčerpání zásobníku a před plněním dalšího vozu je potřeba počkat na jeho opětovné doplnění,“ dodává Václav Holovčák.
Příležitost pro zahraniční zákazníky
Rozvoj vodíkové infrastruktury v Litvínově je jedním z kroků k čistějšímu životnímu prostředí v severočeském regionu, který historicky trpí značnou ekologickou zátěží. Blízkost německých hranic pak předurčuje, že stanice může lákat i zahraniční řidiče, kteří u nás natankují vodík za výhodnější cenu. Bonett sází na vodíkovou budoucnost a plánuje expandovat i do dalších evropských zemí. „Díky dosavadním realizacím jsme získali cenné know-how, které je ojedinělé i na evropské úrovni. Věříme v nízkoemisní mobilitu a chceme patřit mezi lídry v alternativních pohonných hmotách,“ uvádí Václav Holovčák.
Vodíkový autobus vyjíždí na zkušenou
Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový autobus pro tento pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila. „Zodpovědně se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje Evropské unie i České republiky,“ vysvětlil Tomáš Herink a dodal: „Vodíková technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici.“

Petr Hladík, ministr životního prostředí, Vláda ČR
Most a Litvínov na špici vodíkové technologie v MHD
Most a Litvínov se stanou jedněmi z prvních měst v České republice, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách. Vodíkový autobus bude zařazen do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od čtvrtka 29. června do neděle 9. července. Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 cm, šířku 2 550 cm a výšku 2 940 cm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Plnění vodíkového autobusu na čerpací stanici na Barrandově v Praze v lednu 2023.