logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Síť čerpacích stanic OMV a obchodní řetězec Billa zahájily nový formát spolupráce – obchody VIVA...
  • Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí stanici pro...
  • Společnost Čepro slavnostně položila základní kámen pro výstavbu šesti nadzemních...
  • Zdražování pohonných hmot v tuzemsku neskončilo, litr benzinu už stojí přes 40 korun. Natural 95...

Orlen Unipetrol otevřel druhou vodíkovou plnicí stanici v Litvínově

28. června 2023
Zpravodajství 0
143
Orlen Unipetrol otevřel druhou vodíkovou plnicí stanici v Litvínově

Skupina Orlen Unipetrol otevřela druhou vodíkovou plnicí stanici v Litvínově a v rámci spolupráce s městy Most a Litvínov spustila pilotní provoz vodíkového autobusu. Ten vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production. Vodíková stanice navazuje na stanici v Praze na Barrandově, kterou skupina spustila letos na jaře. Obě plně samoobslužné, přístupné široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodné pro plnění osobních i nákladních automobilů postavila pro Orlen Unipetrol společnost Bonett, která se také bude starat o jejich servis. 

K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram. „Budujeme veřejně dostupné a plně samoobslužné vodíkové stanice pro automobily, nákladní vozila a autobusy, které jsou v non-stop provozu a u kterých probíhá plnění vozidel stejně jako při doplňování klasických pohonných hmot,“ uvedl Tomáš Herink, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol. Náklady na vybudování vodíkové stanice činily zhruba 47 milionů korun, evropská dotace byla téměř 36 milionů. Orlen Unipetrol bude s výstavbou pokračovat, má schválenou evropskou dotaci na stavbu dalších tří vodíkových stanic, a to v Praze, Brně a Ostravě.

Přečtěte si také
Orlen Unipetrol loni zvýšil tržby na rekordních 133,6 miliardy Kč

Podle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic, do roku 2030  40 stanic. Plány se ještě budou aktualizovat, aby odpovídaly těm v EU. V sousedním Německu je rozvoj vodíkové mobility rychlejší. Země má už více než stovku vodíkových stanic. První vodíková čerpačka byla otevřena v Ostravě společností Vítkovice, druhou otevřel Orlen Unipetrol letos na jaře na pražském Barrandově, společnost Čepro otevřela třetí vodíkovou stanici ve svém skladu Mstětice u Prahy, ta je ale prozatím určena vybraným zákazníkům a akademickým účelům. Litvínov je tak čtvrtým místem, kde mají zákazníci možnost čerpat vodík. Česko v rozvoji vodíkové mobility zaostává. V sousedním Německu je už více než 100 vodíkových stanic a rychle přibývají další. První stanice v ČR byla otevřena teprve předloni v Ostravě, druhá letos v Praze na Barrandově a třetí ve skladu Čepra v Mstěticích u Prahy. Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50 tisíc aut na vodíkový pohon.

Vodík je palivo budoucnosti

„Vodík je určitě palivo budoucnosti a současně i technologická výzva, vodíkové stanice chce budovat celá Evropa. My v Bonett to už děláme – postavili jsme dvě vodíkové stanice, máme skvělý profesionální tým, a jsme připraveni vybudovat desítky dalších stanic. A to jak v tuzemsku, tak v dalších evropských zemích,“ říká Václav Holovčák, člen představenstva skupiny Bonett Group.

Přečtěte si také
Vodíkový pohon v dopravě: První čerpací stanice v ČR, taxíky, sdílená auta, vlaky i autobusy

Použitá profesionální technologie je klíčová pro rychlost plnění. „V Litvínově i Praze natankuje osobní vůz do plné nádrže během čtyř až pěti minut,“ říká Holovčák. Tlak je jedním z parametrů rozhodujících o kvalitě služby. V zásobnících litvínovské stanice je nadstandardní až 950 bar. To je výhodou nové stanice – u jiných stanic při nižším tlaku může natankování jednoho vozidla do plné kapacity nádrže trvat až desítky minut. „Zásadní je také velikost zásobníků. Pokud není dostatečně velká, může dojít k vyčerpání zásobníku a před plněním dalšího vozu je potřeba počkat na jeho opětovné doplnění,“ dodává Václav Holovčák.

Příležitost pro zahraniční zákazníky

Rozvoj vodíkové infrastruktury v Litvínově je jedním z kroků k čistějšímu životnímu prostředí v severočeském regionu, který historicky trpí značnou ekologickou zátěží. Blízkost německých hranic pak předurčuje, že stanice může lákat i zahraniční řidiče, kteří u nás natankují vodík za výhodnější cenu.  Bonett sází na vodíkovou budoucnost a plánuje expandovat i do dalších evropských zemí. „Díky dosavadním realizacím jsme získali cenné know-how, které je ojedinělé i na evropské úrovni. Věříme v nízkoemisní mobilitu a chceme patřit mezi lídry v alternativních pohonných hmotách,“ uvádí Václav Holovčák.

Vodíkový autobus vyjíždí na zkušenou

Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový autobus pro tento pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila. „Zodpovědně se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje Evropské unie i České republiky,“ vysvětlil Tomáš Herink a dodal: „Vodíková technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici.“

 

Petr Hladík, ministr životního prostředí, Vláda ČR 

Most a Litvínov na špici vodíkové technologie v MHD

Most a Litvínov se stanou jedněmi z prvních měst v České republice, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách. Vodíkový autobus bude zařazen do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od čtvrtka 29. června do neděle 9. července.  Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 cm, šířku 2 550 cm a výšku 2 940 cm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km  a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Plnění vodíkového autobusu na čerpací stanici na Barrandově v Praze v lednu 2023.

 

 

Související články:

Orlen Unipetrol loni zvýšil tržby na rekordních 133,6 miliardy Kč Vodíkový pohon v dopravě: První čerpací stanice v ČR, taxíky, sdílená auta, vlaky i autobusy Čepro spustilo vodíkovou plnicí stanici u Prahy Desátou CNG stanici společnosti Bonett v Praze najdou zákazníci na Vypichu

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.9k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.8k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.6k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.2k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.8k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Panelová diskuse Fit for 55: Bude na každé čerpačce povinná dobíječka?

Pusťte si zvukový záznam panelové diskuse, která zazněla na 11. kongresu Čerpačka. Odborníci hovořili o direktivě Fit for 55 a jejím dopadu na automobilový průmysl a zákazníky. Co vás v diskusi čeká: Co nám říká direktiva Fit for 55 aneb jaké jsou evropské požadavky na auta a pohonné hmoty? Dočkáme se nové generace spalovacích motorů? […]

Video: Na Šafránce „načerpáte“ palivo i zdravé a regionální potraviny

Čerpací stanice Šafránka Rudná vsadila ve svém obchodě na domácí dobroty a regionální produkty. 

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required