Spotřeba nealkoholických nápojů se na čerpačkách samozřejmě mění podle venkovních teplot. A platí jednoduchá rovnice: čím vyšší teplota, tím vyšší prodeje. Hlavní kategorie ovlivněné sezonností jsou voda a ledové čaje, naopak na kategorie sycených nápojů a energetických nápojů nemá sezona a venkovní teploty vliv. Prostor je i pro novinky, ale ty musí zaujmout.
Obecně se dá konstatovat, že poptávka po nealkoholických nápojích na čerpacích stanicích roste. Podle sdělení společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, která má k dispozici data společnosti NIQ, to bylo v meziročním srovnání 2021 vs. 2020 téměř o deset procent. „Velkou měrou se na tom podílí kategorie energetických nápojů, která si v roce 2021 a 2022 udržela dvojciferný nárůst, konkrétně 17,7 procenta v roce 2021 a 10,2 procenta v roce 2022,“ uvádí Michal Kozel, manažer pro klíčové zákazníky segmentu čerpacích stanic. Dodává, že nárůst cen nealkoholických nápojů rovněž postihl čerpací stanice, avšak za první dva měsíce roku 2023 výrazný pokles prodejů neevidují. Na tento pozitivní trend má určitě vliv i pokles ceny pohonných hmot.
Pod privátní značkou lze mít celou kategorii
V případě nealkoholických nápojů jsou hned vedle kávy nejpopulárnější energetické drinky. Proto se není čemu divit, že se na ně zaměřují jak jejich výrobci, tak provozovatelé čerpaček svými privátními značkami. „Dále rozvíjíme řadu našich energetických nápojů pod naší značkou Verva. Nejnověji jsme do nabídky přidali energetický nápoj Verva s příchutí XXX,“ představuje Lada Gadas, tisková mluvčí společnosti Orlen Benzina. Dlouhodobě oblíbené jsou rovněž džusy a smoothie. V jarních, a především letních měsících tradičně roste zájem o nápoje ve větších objemech. „Segment energetických nápojů je ze všech kategorií nápojů jednoznačně největší a stále roste. Samozřejmě nejsilnější sezona je přes léto, kdy panuje teplé počasí. Privátní značku nenabízíme, za to zákazníkům předkládáme nápoje, které znají a mají v ně důvěru. Určité procento zákazníků vyzkouší i novinky, ale signifikantní to není,“ sděluje Jiří Ondra, spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank Ono.
Prodej lze zvýšit krátkodobě pomocí promočních aktivit či druhotných vystavení. „K budování sortimentu a zákaznické důvěry přistupujeme dlouhodobě, proto kromě pravidelného cenového monitoringu neustále rozšiřujeme naše portfolio výrobků pod privátní značkou. Pracujeme rovněž s věrnostní aplikací Orlen Benzina, kde za nákup na našich čerpacích stanicích zákazníci získávají body, které mohou využít pro výhodnější cenu či získání zboží zdarma,“ prozrazuje Lada Gadas. Kromě energetických nápojů Verva mají v portfoliu pod touto značkou i ledovou kávu, vody, minerálku, džusy, šťávy, smoothie a chia nápoje. „Pokud je to prostorově jen trochu možné, pracujeme s chladicím zařízením typu walk-in, kde se jedná o propojení prodejního prostoru se skladem. Celková skladová zásoba je při doplňování již nachlazená a rovněž při doplňování jednoduše dodrženo pravidlo rychlého vyzvednutí,“ popisuje Lada Gadas.
Řidiči mají možnost se odměnit něčím zdravějším
V současné době čím dál tím více rezonují pojmy zdravý životní styl, bio, péče o zdraví a zdravá výživa. Nejen mladí spotřebitelé, ale i maminky s dětmi a nakupující středního věku čím dál tím více přemýšlejí o svém zdraví, zdravém těle, ale například i o dopadu svého životního stylu na životní prostředí. V zahradních limonádách Bohemsca jsou obsaženy bio ingredience, které pocházejí z produkce ekologického zemědělství, zemědělství šetrného k přírodě i živým organismům. Jako takové jsou méně slazené než běžné limonády. Přírodní toniky Bohemsca obsahují snížený podíl cukru, ovocné mošty Bohemsca jsou vyrobeny z vybraného ovoce z Bílých Karpat ze sadů, které podléhají kontrolám kvality. „V žádných našich nápojích nejsou obsaženy náhražky cukru, umělá barviva ani konzervanty, trvanlivost je zajištěna pasterizací,“ prozrazuje Tomáš Krumpholz, majitel společnosti Snowball. Tyto bio produkty se prodávají nejen v hyper- a supermarketech, ale i v drogeriích, prodejnách se zdravou výživou a v e-shopech rozvážejících potraviny. Čerpací stanice jsou dalším místem, kde lze na tento bio trend navázat tak, jako je tomu například v Německu, Rakousku, Slovinsku, Chorvatsku a dalších zemích, kde balení bio nápojů vévodí sklo a plech, a sortiment doplňuje PET.
Na čerpacích stanicích je potřeba se soustředit na praktická balení pro řidiče i na to, že mnozí z nich se při dlouhém cestování chtějí odměnit něčím zdravějším. „Pro ně máme k dispozici 310mililitrovou řadu bio zahradních limonád v PET lahvi, případně nově variantu 610 mililitrů, kde si kromě bio zahradní limonády mohou pochutnat i na celé řadě našich přírodních toniků,“ konkretizuje Tomáš Krumpholz. Limonády jsou v bio kvalitě, nově s nižším obsahem cukru, přírodní toniky také obsahují nižší podíl cukru. Obě kategorie nápojů navíc neobsahují žádné umělé složky (náhražky cukru, barviva či konzervanty), takže je možné si je dopřát bez výčitek. Za zmínku stojí i jejich bestsellery v plechu o obsahu 330 ml. „Nápoje v plechu totiž zákazníkovi poskytují zážitek, něco více než pouze uhašení žízně nebo uspokojení chuti,“ zmiňuje Tomáš Krumpholz. Proto v plechu najdou malinovo-mátovou bio zahradní limonádu i bio colu bez kyseliny fosforečné.
Spotřeba je vyšší v letních měsících
Energetické nápoje se v průběhu roku nejvíce prodávají především na benzinkách a v hypermarketech. „Na čerpacích stanicích se energy drinkům daří hlavně v letních měsících, kdy spotřebitelé více cestují. Jsme distributory značky Rockstar, u níž je dlouhodobě významná příchuť XDurance Blueberry, která všechny překvapí svou sladkou chutí. Zároveň jsme ale chtěli, aby si naše energetické nápoje mohli vychutnat i milovníci zdravého životního stylu, a proto jsme loni na trh uvedli tři nové příchutě zcela bez cukru, Original, Strawberry & Lime a Cucumber & Lime,“ představuje Barbora Fotrová, manažerka značek Rockstar a Gatorade společnosti Mattoni 1873. Všechny nové příchutě si podle ní našly ke spotřebitelům cestu, a proto pevně věří, že tento trend obliby méně kalorických energy drinků bude pokračovat.
I když se v průběhu roku spotřeba energy drinků i ledové kávy samozřejmě mění, v posledních letech celkové prodeje v této kategorii nápojů meziročně rostou. Spotřeba je přirozeně vyšší v letních měsících, ale i mimo hlavní sezonu se daří prodeje zvyšovat především díky dobré viditelnosti a různým typům promoakcí. „I proto je novinek v našem portfoliu Hell Energy drinků pro letošní rok hned několik. Přicházíme s energy drinkem Hell Multi+, který kromě obvyklé dávky kofeinu 32 miligramů na sto mililitrů obsahuje vitamíny A, B, C a E a je samozřejmě bez konzervačních látek. V kategorii sycených drinků přináší Hell Energy na český trh vedle drinku XIXO Tutti Fruity i XIXO Colu a XIXO Orange, nápoj s pomerančovou příchutí,“ prozrazuje Olina Vlčková, trade marketing manager společnosti Hell Energy Drinks Czech. Portfolio ledových káv prochází velkým rebrandingem, kdy se Hell Energy Coffee mění na Hell Ice Coffee, navíc ve vylepšeném obalu. Změna se netýká jen názvu, ale také receptury a obalu, navíc na konci března do rodiny Ice Coffee přibyla i nová příchuť Rum Walnut, rumový oříšek.
Nápojům v prodeji pomáhá i příběh
Z nabídky společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko jde na čerpačkách nejvíce na odbyt půllitrová Coca-Cola. Pozadu nezůstávají ani další nápoje, tedy Coca-Cola Zero, Fanta a Sprite. „V našem portfoliu je na čerpacích stanicích nejrychleji rostoucí značkou Monster Energy, jež každoročně uvádí na trh další inovativní příchutě, které velmi dobře fungují a pomáhají zvyšovat hodnotu celé kategorie. Monster Energy má kromě skvělé chuti i designové plechové obaly oslovující nové a nové spotřebitele, kteří rádi zkouší nové nápoje a nebrání se inovacím,“ konstatuje Michal Kozel. Letos uvádí na trh novinku Monster Khaotic a Monster Hamilton Ultra Zero, která už je k dostání na čerpacích stanicích Orlen Benzina. Dále chystají rozšíření kategorie sportovních nápojů o nové příchutě značky Powerade a celkový rebranding značky Kinley, která tvoří subkategorii sycených nápojů a cílí na dospělé spotřebitele. „Málokdy si zákazník pro svoji spotřebu nakoupí dva nápoje, proto je dobré ho motivovat například promocí jedna plus jedna, nebo dva kusy nápoje za zvýhodněnou cenu tak, aby došlo k navýšení spotřebního koše,“ míní Michal Kozel.
Novinku Lewis Hamilton bez cukru má aktuálně společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko na čerpací síti Orlen Benzina. „Jde o naprostou pecku, která boří zaběhnuté standardy a kterou doporučujeme rozhodně vyzkoušet. Nejenom, že je to nápoj nabitý osvěžující chutí peckového ovoce, nejenom že je vyrobený ve spolupráci s Lewisem Hamiltonem, ale tento lahodný Monster Energy drink je v designové plechovce vytvořené na míru od Mad Doga Jonese. Je to prostě Monster s příběhem, kde spojením celosvětových inovátorů Monster Energy, Lewis Hamilton a Mad Dog Jones vzniká něco výjimečného,“ říká Hana Walicová, brand manažerka značky Monster Energy.
O povzbuzení se starají výtažky
V poslední době zaznamenává největší prodeje v kategorii kolových nápojů nebo u ochucených a neochucených vod společnost Kofola ČeskoSlovensko. Významnou kategorií jsou pro ni rovněž energetické nápoje. „Pro letošní rok plánujeme uvést na trh nový energetický nápoj Semtex Extrem, který je bez taurinu a u kterého se o povzbuzující efekt postarají výtažky z guarany a čaje matcha,“ sděluje komunikační manažerka Jana Ptačinská Jirátová. Další novinkou bude růžový a čirý tonik značky Targa Florio postavený na sicilských ingrediencích. V neposlední řadě se chystá nový formát 100% džusů Rauch v třetinkové plechovce. Jana Ptačinská Jirátová doplňuje: „Na čerpacích stanicích prodáváme prakticky výhradně formáty určené pro cestování. Obsahově se pohybují od 0,25 do jednoho litru a většinou jsou určené k okamžité spotřebě. Vrchol sezony pro prodej nealko nápojů vychází na prázdninové měsíce, tedy červenec a srpen.“
Pavel Gregor
Článek vyšel ve Speciálu Čerpačka Jaro 2023.