logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Síť čerpacích stanic OMV a obchodní řetězec Billa zahájily nový formát spolupráce – obchody VIVA...
  • Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí stanici pro...
  • Společnost Čepro slavnostně položila základní kámen pro výstavbu šesti nadzemních...
  • Zdražování pohonných hmot v tuzemsku neskončilo, litr benzinu už stojí přes 40 korun. Natural 95...

CEBIA: Ojeté vozy začaly mezikvartálně zlevňovat, stále vedou Škodovky a naftové motory

17. července 2023
Data 0
46
CEBIA: Ojeté vozy začaly mezikvartálně zlevňovat, stále vedou Škodovky a naftové motory

Ojeté vozy začaly konečně zlevňovat. Zatímco v prvním kvartálu letošního roku se ojetá auta prodávala v průměru za 299 000 Kč, ve druhém kvartálu, tedy od dubna do června, spadla průměrná cena na 293 000 Kč. V mezikvartálním porovnání tak došlo ke dvouprocentnímu zlevnění. Průměrná prodejní cena za celé první pololetí letošního roku však činila 296 000 Kč a v meziročním srovnání byla o 2,4 % vyšší. Loni se ve stejném období prodávala ojetá auta za 289 000 Kč. Jedná se o nejnižší meziroční nárůst ceny od prvního kvartálu 2021.

„Ceny ojetých aut narazily na strop a přestaly růst, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří se chystají pořídit si ojeté auto. Samozřejmě ale také přestaly růst výkupní ceny vozidel, což nepotěší ty, kteří se chystali ojeté auto prodat a spekulovali na vyšší cenu,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která trh ojetých vozidel dlouhodobě monitoruje. Dodává, že meziroční nárůsty cen ve výši 10 a více procent se v letošním roce již neočekávají, stejně tak se ale neočekává další zlevnění. Podle Pajera budou ceny za ojetá auta v příštích měsících nejspíš stagnovat.

Přečtěte si také
V prodeji ojetin došlo loni poprvé ke snížení podílu aut s naftovým motorem

Na trh ojetin se vrací česká auta

V letošním roce se na trh prodávaných ojetých aut opět vrací ve větší míře česká auta. Po letech poklesu se jejich podíl navýšil, v meziročním srovnání z loňských 42,18 % na letošních 49,56 %, tedy o 7,38 procentních bodů. Klesl naopak podíl aut s deklarovaným německým původem, který loni vykázal 21,84 % a letos „jen“ 19,29 %. Důvodem je výrazný pokles počtu dovezených ojetých aut ze zahraničí, který zapříčinil pokles počtu aut prakticky ze všech (z hlediska dovozů) významnějších zemí.

Celkově se letos v prvním pololetí registrovalo v České republice 81 369 dovezených osobních ojetých aut, což je o 7 938 aut méně než ve stejném období loňského roku. Jde tedy o pokles o 8,9 %. Meziročně méně aut se zatím dovezlo ve všech uplynulých šesti měsících letošního roku.

Průměrné stáří dovezených aut je vyšší než loni

Průměrné stáří dovezených aut vykázalo letos zatím 10,8 roku, což je více než loni (10,6 roku). Podíl vozidel starších 10 let činil v prvním pololetí 49,41 %, což je sice meziročně méně o 2,15 procentního bodu, bohužel však narostl podíl aut starších 15 let, a to z 22,81 % na 23,47 %.

Průměrné stáří všech osobních ojetých vozů bez ohledu na jejich původ činilo letos 9,1 roku, což je meziročně o necelých pět měsíců méně. Za sníženým průměrným stářím prodávaných aut však stojí české ojetiny, které omladily o více než rok (o 1,1 roku a vykázaly průměrné stáří 7,2 roku), protože se na trh začaly opět dostávat mladé a zánovní vozy z operativních leasingů a trh se začal i v tomto ohledu opět stabilizovat.

Průměrná doba prodeje ojetého auta se letos zvýšila z loňských 61 dní na 63 dní, oproti prvnímu letošnímu kvartálu jde však o pokles, neboť průměrná doba prodeje od ledna do března byla 65 dní. Rychlejšímu prodeji napomohlo mj. i mírné snižování prodejních cen. Průměrná doba prodeje ojetiny s Cebia REPORTem činila letos 53 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 10 dní.

Průměrná hodnota na tachometrech klesla

Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 147 000 km, meziročně o 2 000 km méně. Vzhledem k přílivu mladších ojetin by průměrný nájezd mohl klesnout více. Důvodem, proč se tak nestalo, je pravděpodobně častější stáčení tachometrů či stáčení o vyšší hodnoty, neboť příliv mladých vozů převažuje nad zvyšujícím se podílem aut s vyšším stářím.

Nejprodávanějšími modely byly opět vozy Škoda Octavia, jejichž podíl činil 9,81 % nabídky. Vozy Škoda se umístily i na druhé a třetí příčce (Fabia, Superb) a dohromady tvořila všechna ojetá auta této značky z TOP 10 nejprodávanějších aut 21,23 % trhu. Vozy Volkswagen z TOP 10 zaujaly 6,95 % trhu a podíl všech deseti neprodávanějších aut dosáhl 32,27 %.

Kromě vozů koncernu Volkswagen se do TOP 10 opět probojovaly i vozy automobilek Ford (Focus), BMW (řada 3) a Hyundai (i30). Model Ford Mondeo, který býval mezi deseti nejprodávanějšími modely pravidelně zařazen, se loni umístil na 11. příčce a letos se posunul na 12. příčku poté, co ho sesadily vozy Kia Cee´d.

Mezi ojetými auty se stále nejčastěji vyskytují vozy s naftovým motorem (49,57 %), ale již delší dobu netvoří většinu nabídky. Ojetá auta na benzín byla na trhu zastoupená 46,41 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy na elektřinu tvořily necelé procento nabídky (0,88 %).

V barvách vedou šedá/stříbrná, černá a bílá

Z hlediska barvy narostl meziročně podíl šedých a bílých aut na trhu. Prvenství si nadále udržely vozy šedé (21,5 %), respektive šedé a stříbrné (8 %), neboť řada stříbrných vozů je označena jako vozy šedé. Druhé místo bylo zastoupené barvou černou (18,3 %) a třetímu vládla barva bílá (19,1 %).

Podíl vozidel, která neměla platnou STK, meziročně vrostl z 19,7 % na 22,2 %. Podíl prodávaných ojetých aut, u nichž prodejci uváděli, že jsou po prvním majiteli, meziročně klesl ze 48 % na 45,4 %. Ve stejném období roku 2021 činil podíl aut po prvním majiteli více než polovinu nabídky, přesně 52,2 %. Jde tedy o dlouhodobější pokles.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 99,24 % a meziročně se mění jen o setiny procentního bodu. Reálný podíl havarovaných aut je ve skutečnosti výrazně vyšší než 0,76 % nabídky. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Někteří prodejci však nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.

Související články:

V prodeji ojetin došlo loni poprvé ke snížení podílu aut s naftovým motorem

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.9k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.8k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.6k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.2k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.8k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Panelová diskuse Fit for 55: Bude na každé čerpačce povinná dobíječka?

Pusťte si zvukový záznam panelové diskuse, která zazněla na 11. kongresu Čerpačka. Odborníci hovořili o direktivě Fit for 55 a jejím dopadu na automobilový průmysl a zákazníky. Co vás v diskusi čeká: Co nám říká direktiva Fit for 55 aneb jaké jsou evropské požadavky na auta a pohonné hmoty? Dočkáme se nové generace spalovacích motorů? […]

Video: Na Šafránce „načerpáte“ palivo i zdravé a regionální potraviny

Čerpací stanice Šafránka Rudná vsadila ve svém obchodě na domácí dobroty a regionální produkty. 

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required