Evropská rada přijala nový zákon v rámci směrnice Fit for 55, podle kterého budou na hlavních dopravních koridorech EU, tzv. transevropské dopravní síti (TEN-T), instalovány rychlonabíjecí stanice pro elektromobily každých 60 km pro osobní vozy o výkonu nejméně 150 kW.
Nově přijaté nařízení Evropské rady o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) tak definuje konkrétní cíle, které budou muset být splněny v letech 2025 a 2030 v celém odvětví dopravy. Nařízení konkrétně počítá s rozsáhlým rozmístěním dobíjecích a čerpacích stanic pro alternativní paliva po celé Evropě, aby se podpořilo odvětví dopravy při snižování jeho uhlíkové stopy. Hustší infrastruktury se dočká i vodík. Čerpací stanice se stlačeným vodíkem mají být v síti TEN-T umístěné od sebe nejvíce 200 km.
Cíle rozšiřování infrastruktury pro alternativní pohony
- Od roku 2025 musí být podél TEN-T, hlavních dopravních koridorů EU, každých 60 km instalovány rychlonabíjecí stanice pro elektromobily o výkonu nejméně 150 kW pro osobní automobily a dodávky.
- Nabíjecí stanice pro elektromobily s výkonem minimálně 350 kW musí být od roku 2025 rozmístěny každých 60 km podél hlavní sítě TEN-T a každých 100 km na širší síti TEN-T.
- Poté musí následovat úplné pokrytí sítě do roku 2030.
- Vodíkové čerpací stanice pro osobní a nákladní automobily musí být od roku 2030 rozmístěny ve všech městských oblastech a každých 200 km podél hlavní sítě TEN-T.
- Námořní přístavy, které přijímají minimální počet velkých osobních lodí nebo kontejnerových plavidel, musí do roku 2030 zajistit jejich zásobování elektřinou z pobřeží.
- Řidiči vozidel na elektrický nebo vodíkový pohon musí mít možnost snadno platit na dobíjecích nebo tankovacích místech platebními kartami nebo bezkontaktními zařízeními a bez nutnosti předplatného.