Zvýšení spotřební daně z nafty o 1,50 korun na litr schválil Senát 27. 7. a 31. 7. ji podepsal prezident Petr Pavel. Daň se tak vrací na úroveň před loňským červnem. Dopravci by uvítali, kdyby spotřební daň z nafty byla napříč Evropskou unií jednotná.
Podle analytiků litr nafty u čerpacích stanic zdraží o zhruba 1,80 koruny. Původně měla nynější snížená sazba platit do konce roku. Vláda ale chce kvůli nižším cenám a kvůli vyšším příjmům rozpočtu zvýšit sazbu daně už nyní. „V reakci na ceny pohonných hmot jsme původně snížili spotřební daň. Vracíme to na původní úroveň, nikoho to neohrozí,“ řekl senátorům ministr financí Zbyněk Stanjura.
Snížení sazby daně loni navrhla vláda kvůli tehdejším vysokým cenám, aby hlavně ulevila dopravcům. Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů korun by podle ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Vláda v důvodové zprávě tvrdí, že i kdyby prodejci promítli plně do ceny navýšenou sazbu daně, bude cena nafty v tuzemsku stále nižší, nebo porovnatelná ve srovnání s okolními státy. „Stav zvýšených cen motorové nafty se ovšem razantně změnil v první polovině roku 2023, kdy ceny této komodity pro konečného spotřebitele v České republice výrazně poklesly tak, že jsou v měsíci dubnu 2023 jedny z nejnižších v Evropské unii,“ stojí v důvodové zprávě.
Spotřební daň z nafty by měla být v EU jednotná
Nafta tvoří přibližně 30 % nákladů dopravce. Nyní v České republice tento náklad vzroste o 1,50 Kč, dle ČSÚ je průměrná cena nafty ve 30. týdnu 32,82 Kč minus DPH = 27 Kč za litr, což představuje navýšení o pět procent, tedy na 28,5 Kč za litr.
„Dopravci, kteří mají možnost natankovat někde jinde než v ČR, tak mohou začít plánovat doplňování pohonných hmot mimo hranice České republiky. Dopravci operující výhradně na tuzemském trhu pak úměrně navýší cenu za přepravy. My ve VCHD Cargo rozumíme tomu, že spotřební daň z nafty by měla kompenzovat vliv silniční přepravy na znečištění ovzduší a zvýhodňovat jiné druhy přepravy s menší uhlíkovou stopou. Pokud to však nebude stejné napříč celou Evropskou unií a pro mnohem levnější palivo bude stačit přejet několik málo kilometrů k našim sousedům, bude dopad tohoto opatření jen velmi omezený. Spotřební daň z nafty by měla být v celé EU jednotná,“ uvedl Ing. Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo.
Zvýšení spotřební daně mírně zvýší ceny za přepravy, německé mýto bude mít větší dopad
„Doprava jako jediná z položek spotřebního koše pro výpočet inflace u nás během posledního roku právě díky levnějšímu palivu zlevňovala. Zatímco ostatní služby a komodity čelily silnému cenovému růstu a tím roztáčely inflaci, doprava šla opačným směrem. Zvýšení spotřební daně z nafty spolu s nižšími přepravními objemy kvůli poklesu ekonomiky a vyšším tlakem na optimalizaci nákladů za přepravy budou mít na oblast logistiky negativní dopad. Prozatím to však vypadá, že i po navýšení spotřební daně z nafty bude růst cen v přepravách relativně malý ve srovnání se zvýšením německého mýta od ledna 2024, které ovlivní ceny za exportní přepravy daleko výrazněji,“ uvedl Ing. Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic.