
V České republice bylo registrováno téměř 23 tisíc osobních vozidel (kat. M1) na stlačený zemní plyn (CNG), vyplývá z aktuálních dat webu Čistá doprava. Během uplynulých šesti měsíců se jejich počet zvýšil jen o 459 vozidel, což je nejméně za posledních 10 let. Celkem, tedy počítáno se všemi kategoriemi, bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 30 059 CNG vozidel. Nejoblíbenější značkou je Škoda Auto Octavia G-Tec. Její prodej ale mladoboleslavská automobilka ukončila.
Přibližně polovinu všech registrací evidovala značka Škoda (49,2 %), následoval Volkswagen (33,6 %) a Opel (5,4 %). Z 22 986 osobních CNG vozidel bylo 7 317 vozidel registrováno jako ojetých, tj. 31,8 %, 11 957 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 52,0 %. Více než 30 % CNG vozidel bylo registrováno v Praze (7 046), následoval Moravskoslezský (2 630) a Jihomoravský kraj (2 438). Nejoblíbenější model, Škoda Octavia G-Tec, již v tuto chvíli ale nelze objednat. To pravděpodobně přispěje ke snížení počtu registrací nových CNG aut.
Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 30 059 CNG vozidel. Podle kategorií to bylo 22 986 vozů kategorie M1, 1 785 v kategorii M3, 4 928 kategorie N1, 221 kategorie N2, 133 kategorie N3 a šest vozidel zařazených jako ostatní. V kategorii M1 je nejregistrovanější značkou Škoda, v kategorii M3 Iveco, v kategorii N1 Fiat, v kategorii N2 opět Iveco a v kategorii N3 je to značka Scania.
Obrázek 1: Vývoj registrací CNG vozidel kat. M1 v ČR v období 2004–2023 (stav k 30. 6. 2023, zdroj: web cistadoprava.cz, MD)
Tržní podíl skupiny v CNG vozech značky Volkswagen dosáhl 87 %
Nejvyšší zájem o osobní CNG vozidla byl v roce 2017, kdy bylo evidováno bezmála 3,5 tisíce registrací, v posledních šesti letech však zájem o tento typ motorizace každoročně klesal. Na popularitu tohoto segmentu trhu měl v Česku významný vliv koncern VW, jehož tržní podíl dosáhl 87 % (pozn. ŠKODA 11 309, VOLKSWAGEN 7 730, SEAT 757, AUDI 150 CNG vozidel).
„Pohon na stlačený zemní plyn byl ve své době zajímavý jak z pohledu ekologie, tak z pohledu provozních nákladů. Jednou z věcí, která nepochybně ovlivnila vyšší zájem, byly poměrně hojně uplatňované zákazy vjezdu do podzemních garáží, které nemalou část zákazníků od pořízení těchto vozidel odradily. V posledních letech má v oblasti alternativních paliv CNG poměrně velkou konkurenci v podobě elektrifikovaných vozidel, ať již bez nebo s externím dobíjením, což je vidět na zvyšujícím se počtu registrací,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Obrázek 2: Počet registrací nových osobních CNG vozidel v ČR dle značky a obchodního označení v období 2007-2023 (stav k 31. 7. 2023, zdroj: web cistadoprava.cz, SDA)
Nejoblíbenější model Škodovky skončil
Koncern VW však před časem avizoval, že prodej modelů na stlačený zemní plyn bude postupně utlumovat s tím, že bude další investice přednostně směřovat do elektromobility. A přestože v průběhu tohoto roku ještě nejčetněji zastoupená značka CNG vozidel, Škoda Auto, přijímala objednávky na svůj nejoblíbenější model Škoda Octavia G-Tec, nyní je i tato možnost minulostí. Dle aktuálních skladových zásob na webu skoda-auto.cz již bylo dostupných pouze 5 vozidel na CNG (4 x Kamiq a 1 x Scala). Z vývoje registrací v posledních šesti letech bylo patrné, že segment osobních CNG vozidel každoročně klesá, ukončení nabídky suverénně nejpopulárnějšího modelu v Česku tak bezpochyby přispěje k dalšímu snížení počtu registrací nových CNG vozidel.
Data: web Čistá doprava, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů