
Na českém maloobchodním trhu se v posledním roce (23. 5. 2022 až 21. 5. 2023) prodala káva za 7,9 mld. Kč, což představuje nárůst oproti předchozímu roku o 8,9 %. Růst tržeb byl ale v posledním roce tažený nárůstem průměrné ceny o 10,7 %, zatímco prodaný objem klesl o 1,6 % na 23,2 tisíce tun.
„Dlouhodobě nejdůležitějším segmentem z pohledu prodaného objemu je na českém trhu mletá káva s jednačtyřicetiprocentním podílem, nehledě na to, že objem prodané mleté kávy v posledních dvou letech poklesl o 8,5 procenta,“ říká Michaela Štefanová, analytička společnosti NIQ. Zároveň je to segment s nejrychleji rostoucí průměrnou cenou (o 15,4 %), a to zejména díky velikostem 251 až 500 g, kde meziročně vzrostla cena až o čtvrtinu, a segmentu nad 501 g o 23,7 %. Oba segmenty ale nadále patří mezi nejvýhodnější z pohledu ceny za kilogram. Až 30 % prodaného objemu kávy bylo v segmentu rozpustné kávy, nicméně i ten meziročně v objemu klesá (o 2,4 %), tažený zejména čistou rozpustnou kávou, která klesala o 4,7 %. Naopak rozpustné speciality a mixy (2v1, 3v1 a podobně) meziročně vzrostly o 2,1 %.
Zrnková káva meziročně vzrostla o 22 %
Zrnková káva se v posledních letech těší čím dál větší oblibě, čemuž svědčí i fakt, že prodaný objem v posledních dvou letech vzrostl o 22 %. Představuje čtvrtinu celkového objemu prodeje, což znamená nárůst o 4,8 p. b. za dva roky. Dominantní velikosti balení jsou z pohledu objemu kilogramové varianty, které představují 72 % objemu zrnkové kávy, následují balení 251 až 500 g s 24% podílem a shodný 2% podíl mají segmenty 0 až 250 g a větší než kilogram. Kapsle jsou nejmenším segmentem kávy, z pohledu prodaného objemu zabírají pouhé 4 %, z pohledu tržeb ale 14 %. Meziročně se kapsle v objemu propadly o 6,3 %, nicméně jejich průměrná ceny rostla nejpomaleji ze všech kávových segmentů (o 4,8 %). Kapsle zůstávají nejprémiovější s průměrnou cenou 1 226 Kč za kilogram, což představuje 5,7násobek průměrné ceny mleté kávy.
Nejvíce kávy prodávají supermarkety
V uplynulém roce se nejvíce kávy prodalo v supermarketech, až 48 % objemu, následovaly hypermarkety s 40 % podílem a organizované prodejny se smíšeným zbožím s 10 %. „Jako poslední s podílem pouhá dvě procenta byly neorganizované prodejny se smíšeným zbožím,“ sděluje Michaela Štefanová. Mezi jednotlivými kávovými segmenty jsou značné rozdíly, například pro mletou kávu je vyšší důležitost organizovaných prodejen se smíšeným zbožím (14,3 %), zatímco pro kapsle se 98,8 % objemu prodá v hyper- a supermarketech.
Data:
2 x
za měsíc si v průměru domácnosti koupily nějaký produkt z kategorie teplých nápojů.
Zdroj: Spotřebitelský panel GfK, 1-6/2023
Celý článek o kategorii teplých nápojů si přečtěte v článku Zboží&Prodej 9/2023: Teplým nápojům vévodí rozmanitost