Urychlení a usnadnění přechodu na nízkoemisní modely a technologie, aby české ekonomice a českým firmám nehrozila ztráta konkurenceschopnosti z důvodu jejich pomalé implementace. To je hlavní cíl Aliance pro bezemisní budoucnost (ApBB), která v listopadu odstartovala svoji činnost.
Posláním Aliance je vytvoření nejvýznamnějšího uskupení českých firem, které bude společně prosazovat přechod na klimaticky neutrální technologie a efektivně sdílet své know-how a nejlepší příklady z praxe.
O spolupráci se postará 19 partnerů
Hlavními partnery Aliance jsou společnosti ČEZ, Komerční banka, McKinsey, Moneta Money bank, Onsemi, Orlen Unipetrol, PWC a Wienerberger. Mezi partnery patří České radiokomunikace, společnost Liberty, Škoda Auto a také Svaz měst a obcí. Dalšími členy jsou společnosti Arthur D. Little, Metalimex, Spolchemie, Sudop Group, Vodafone a Zásilkovna. Přidruženým členem je Svaz moderní energetiky. Její programový ředitel, Martin Sedlák, o alianci říká: „Dekarbonizace průmyslových podniků je velkou výzvou pro českou ekonomiku i samotné podniky. Pro úspěšnou modernizaci tuzemské ekonomiky směrem k bezuhlíkovým řešením jsou základní nutností vytvoření prostoru pro spolupráci napříč různými obory a sdílení dobré praxe. Proto pevně věříme, že právě v Alianci získáváme partnera, se kterým můžeme otevřít novou kapitolu diskuze o výhodách i výzvách moderní české ekonomiky založené na většímu podílu obnovitelných zdrojů či využití energeticky účinných technologií.“
„Pro úspěšnou transformaci směrem k udržitelné budoucnosti je nezbytná shoda na základních principech a podpora napříč politickým spektrem včetně vytvoření legislativního rámce, který zohledňuje aktuální situaci a výzvy v průmyslu i dopravě. V samotném chemickém průmyslu je naší výzvou především dekarbonizace, výroba a uchovávání elektrické energie z alternativních zdrojů, intenzivnější využití vodíku a zavedení principů cirkulární ekonomiky s důrazem na recyklaci,“ řekl Tomáš Herink, člen představenstva skupiny Orlen Unipetrol zodpovědný za výzkum, vývoj a výrobu.
Lídři mají přínosy bezemisních technologií komunikovat společně
„Transformace průmyslu a dopravy představuje pro Škoda Auto nejvýznamnější výzvu za poslední desítky let a změnu paradigmatu v celých odvětvích. Věříme ale, že pro nás jako společnost i celou Českou republiku představuje významný růstový potenciál, pokud bude uchopena správně. Je pro nás stěžejní, aby lídři ve svých oborech společně komunikovali přínosy bezemisních technologií. Pro nás jako výrobce automobilů spolupracujícího s mnohými dodavateli v celém světě je zásadní, aby dekarbonizoval celý hodnotový řetězec. Z těchto důvodů jsme rádi, že vznikla platforma Aliance pro Bezemisní budoucnost se zastoupením významných hráčů, kde bude možné sdílet, ale hlavně prezentovat dosavadní úspěšné příběhy snižování uhlíkové stopy,“ sdělil Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto pro Prodej a Marketing.