Pražská energetika (PRE) v loňském roce pokračovala v budování a posilování své veřejné dobíjecí sítě pro elektromobily PRE Point. Řidiči bateriových vozů tak dnes mohou dobíjet celkem na 660 dobíjecích stanicích PRE, které v součtu poskytují 1040 dobíjecích bodů.
Zákazníci za uplynulý rok uskutečnili celkem 303 tisíc dobití, což meziročně představuje nárůst o 76 %. Rovněž počet zákazníků, kteří používají dobíjecí čip od PRE, se ve srovnání s rokem 2022 zvýšil o 54 procent. Celková spotřeba elektrické energie, kterou řidiči elektromobilů využili k veřejnému dobíjení svých vozů, dosáhla 5,27 GWh, to znamená meziroční nárůst o 69 %.
Rychlejší stavbě dobíječek pomáhá jednodušší stavební řízení
„Pražská energetika participuje na budování veřejné dobíjecí sítě od roku 2011, kdy zprovoznila prvních pět stanic s celkem osmi dobíjecími body. Během prvních deseti let jsme zprovoznili okolo jednoho sta dobíjecích stanic, tedy pouhých 15 procent aktuálního stavu, zbytek jsme vybudovali během posledních tří let,“ říká Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility v Pražské energetice. Výrazná akcelerace infrastrukturní výstavby přišla v roce 2020 a pokračuje dodnes.
„V posledních letech se výstavba dobíjecích stanic zrychlila díky několika faktorům. Jednak v souvislosti s podporou ze strany státu, ale zároveň i jednodušším stavebním řízením a obecně i rostoucím zájmem o elektromobilitu. Vidíme, že na stávající počet bateriových vozů je nyní česká síť dostatečná. Na jeden veřejný dobíjecí bod aktuálně připadá přibližně 5 osobních bateriových aut, což nás v rámci Evropy řadí do první desítky. V nejbližší době se tak budeme soustředit na posilování výkonu naší stávající veřejné sítě, ale i na realizace zejména firemního a také domácího dobíjení,“ komentuje Libor Hladík budoucí plány PRE v rozvoji dobíjecí infrastruktury.
Historicky nejvyšší spotřeba byla v prosinci 2023
V prosinci uplynulého roku dosáhla měsíční spotřeba elektrické energie v síti PRE Point hodnoty 583 MWh. Jedná se o historicky nejvyšší měsíční spotřebu elektrické energie, která byla využita k dobíjení bateriových aut. Motoristé nejčastěji využívají DC dobíjení (44 %), následuje pomalé AC dobíjení (30 %) a zbytek připadá na ultrarychlé UFC dobíjecí body s výkonem nad 150 kW (26 %).
Naprostá většina zákazníků (96 %) veřejné dobíjecí sítě PRE Point využívá k autorizaci čip s následnou měsíční fakturací, zbylá čtyři procenta pak za dobitou energii platí jednorázově pomocí QR plateb. Do trojice nejčastěji využívaných dobíjecích lokalit patří ty, kde jsou i ultrarychlé stanice.
Nejvíce se dobíjí v Praze
První příčku co do průměrné spotřeby energie drží dobíjecí hub v Praze v ulici U Výstaviště (106 MWh), druhá je u křížení dálnic D35 a D46 v Olomouci (90 MWh). Třetí nejvytíženější, se spotřebou 81 MWh, byla v roce 2023 na 66. kilometru dálnice D1 u exitu Loket. Pražská energetika v rámci své veřejné dobíjecí sítě PRE POINT využívá výhradně elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdroju.