V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 108 297 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, meziročně o 57 % více, podíl na všech registracích se z 5,4 % zvýšil na 7,4 %. V Česku bylo registrováno 392 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, meziročně o 97 % více. Český trh v roce 2023 s novými lehkými užitkovými vozidly byl třináctý největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak osmnáctý, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V roce 2023 nadále vedly naftové motorizace s 1,2 mil. registrovaných vozidel, což představuje 10,4% nárůst oproti roku 2022. Jejich tržní podíl se však snížil z 85,7 % v roce 2022 na 82,6 % v loňském roce. Současně se prosazují elektrická lehká užitková vozidla, což přispívá k postupné změně dynamiky trhu. Prodej elektrických lehkých užitkových vozidel v roce 2023 vzrostl o 56,8 % a získal 7,4% podíl na trhu z 5,4 % v roce 2022. Tento posun byl způsoben výrazným nárůstem na klíčových trzích, včetně Nizozemska, Španělska a Francie.
Největšími trhy jsou Francie, Německo a Španělsko
„Největšími trhy s elektrickými lehkými užitkovými vozidly byly v roce 2023 Francie (30 277), Německo (20 798), Španělsko (9 983), Nizozemsko (9 971) a Švédsko (8 667), nejvyšší tržní podíl těchto vozidel dosáhlo Švédsko (19,8 %), Finsko (14,5 %) a Nizozemsko (14,4 %). V České republice bylo loni registrováno 392 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, v ostatních zemích V4 pak v Polsku 2 450, v Maďarsku 674 a na Slovensku 258 vozidel. V podílu elektrických lehkých užitkových vozidel byla Česká republika čtvrtá mezi zeměmi Visegrádské čtyřky,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „V České republice bylo k 31. 12. 2023 provozováno téměř 1 400 bateriových elektrických lehkých užitkových vozidel kategorie N1 (do 3,5 t), nejčastěji jsou registrovaná v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji.“
V Česku se nejlépe daří značce Mercedes-Benz
Nejvíce nových elektrických lehkých užitkových vozidel si v loňském roce v Česku připsal Mercedes-Benz, Ford a Volkswagen. „V segmentu elektrických LUV měl Ford v loňském roce zastoupení pouze v podobě elektrické dodávky E-Transit, která bezkonkurenčně vévodí registracím dvoutunových elektrických dodávek v ČR i v Evropě, takže celkové druhé místo na našem trhu považujeme z tohoto pohledu za úspěch. Našimi zákazníky se loni staly např. společnosti DHL či Všeobecná fakultní nemocnice v Praze. Nabídka užitkových vozů Ford právě prochází generační obměnou a v roce 2024 spustíme prodej dalších dvou elektrických modelů – elektrické verze nejpopulárnější evropské 1t dodávky E-Transit Custom a kompaktní dodávky E-Transit Courier. Naše ambice jsou tedy pro letošní rok i roky následující samozřejmě mnohem vyšší, a již nyní z kraje roku se nám na poli elektrických LUV úspěšně daří oslovovat, jak menší, tak strategické fleetové partnery,“ říká Libor Beneš, Country Manager Ford Česká republika.