Za rok 2023 dosáhla celková spotřeba pohonných hmot 8 384 mld. litrů (6884 tis. tun), tedy o dvě procenta více než v roce 2022. Rozhodující podíl tvoří motorová nafta (73,5 %) a je třikrát vyšší oproti automobilovému benzinu.
U automobilových benzinů za hodnocené období loňského roku stoupla spotřeba na 2 224 mld. litrů (1679 tis. tun), v meziročním srovnání to představuje růst o 5,7 %. U motorové nafty za toto období vzrostla spotřeba na 6 160 mld. litrů (5205 tis. tun), což představuje nárůst o necelé procento (0,7 %). Spotřeba pohonných hmot za rok 2023 (8,3 mld. litrů) překročila předcovidová čísla roku 2019 (8,1 mld. litrů) o 2,5 %.
Od května do září
Nejvyšší nárůsty pak byly u automobilových benzinů v květnu (+ 17 %), červenci (+ 20 %), v září (+ 8 %). U motorové nafty byly největší nárůsty také v květnu (+ 15%) a v červenci (+ 16%). Naopak v prvním čtvrtletí 2023 byl pokles poptávky u nafty od dvou do pěti procent. Hlavním důvodem byl vývoj ekonomiky i pokles domácí spotřeby z důvodů vysokých cen energií v souvislosti s energetickou krizí, inflace doprovázená nárůstem cen potravin, dalšího zboží a služeb, a také poklesem kupní síly. Pozitivním faktorem pro růst poptávky u pohonných hmot byl pokles cen v roce 2023 v porovnání s rokem 2022 a také snížená sazba spotřební daně u motorové nafty do konce července 2023.
Obavy o nedostatek PHM se nenaplnily
I přes pokračování válečného konfliktu na Ukrajině v roce 2023 byly určité obavy motoristů z nedostatku pohonných hmot a ropy. Tyto obavy se v průběhu roku 2023 nenaplnily. V průběhu roku pak spotřebu pohonných hmot negativně ovlivňovaly inflace, vysoké náklady domácností na energie, bydlení a růst cen potravin.
Také spotřebu motorové nafty pak ovlivňovala stagnace nebo jen mírný nárůst výkonů v řadě odvětví náročných na spotřebu nafty, výkonů veřejné nákladní dopravy, mezinárodní kamionové dopravy, nebo mírný růst průmyslové výroby atd. Pozitivně se na růstu poptávky u motorové nafty podílela snížená sazba spotřební daně uplatňovaná do července 2023. Dalších pět měsíců v roce 2023 byla spotřeba nafty nižší než v roce 2022 v rozsahu od tří až do osmi procent.
Nárůst spotřeby za rok 2023 po pohonných hmotách úzce koresponduje s poklesem výkonnosti ekonomiky a s makroekonomickým ukazatelem HDP, který za rok 2023 vykázal hodnotu 0,4 %.
Spotřebu benzinu příznivě ovlivnil i vyšší zájem turistů v letních měsících
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za rok 2023 dosáhl 2 224 mld. litrů (tj. 1679 tis. tun). Proti stejnému období roku 2022 (2 103 mld. litrů, tj.1588 tis. tun,) vykázaly nárůst o 5,7 %. Srovnáním spotřeby s před covidovým rokem 2019 (2 140 mld. litrů) byla spotřeba automobilových benzinů za rok 2023 překročena o 3,9 %. Z údajů roku 2023 dosahuje průměrná měsíční spotřeba automobilových benzinů v ČR 185 mil. litrů.
Hlavním důvodem vývoje rostoucí poptávky byla zejména odstraněná veškerá proti covidová opatření omezující mobilitu a výrazný pokles cen automobilových benzinů. Obavy z nedostatku pohonných hmot vlivem válečného konfliktu na Ukrajině se neprojevily. Především je pak nutné zdůraznit další rozhodující vlivy, které vedly v letním a podzimním období k růstu poptávky. Vyšší zájem zahraničních turistů byl i v letních měsících. Vliv alternativních pohonů, elektromobilů a hybridních modelů na spotřebu pohonných hmot je zatím velmi malý.
Z pohledu celoročního vývoje spotřeba automobilových benzinů pokračovala v růstu v jednotlivých měsících od tří do 20 %, pouze v únoru a listopadu byl pokles o jedno procento.
Naftu ovlivnila nižší domácí spotřeba a pokles přepravních výkonů
Celkový objem dodávek motorové nafty na trh ČR za rok 2023 dosáhl 6 160 mld. litrů (tj. 5205 tis. tun). Proti stejnému období roku 2022 (6 117 mld. litrů, tj. 5 169 tis. tun) stoupla spotřeba o 0,7 %. Spotřeba nafty za rok 2023 byla vyšší než v před covidovém roce 2019, a to o 3,6 %. Z údajů za rok 2023 dosáhla průměrná měsíční spotřeba motorové nafty v ČR 513 mil. litrů.
Vývoj spotřeby motorové nafty v roce 2023 byl poznamenán především poklesem výkonnosti ekonomiky. Vývoj ukazatele HDP má 80 % vliv na spotřebu nafty. Ta v roce 2023 byla citelně ovlivněna nižší domácí spotřebou, poklesem přepravních výkonů, omezení v průmyslové výrobě, stavebnictví a dalších odvětvích náročných na spotřebu nafty.
K výraznému snížení spotřeby motorové nafty došlo ve čtvrtém čtvrtletí 2023, kde v jednotlivých měsících byl pokles v rozsahu od tří až do osmi procent.
„Opět se potvrdilo, že rozhodujícím faktorem pro vývoj spotřeby pohonných hmot je vývoj ekonomiky a potřeba mobility jak u osobní individuální dopravy, veřejné dopravy osob, tak v řadě průmyslových odvětví, stavebnictví, zemědělství veřejné nákladní dopravy, tedy odvětví náročných na spotřebu motorové nafty,“ říká k výsledkům Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Z celkové spotřeby pohonných hmot tvoří motorová nafta 73,5 % a automobiliové benziny 26,5 %.
„Spotřeba nafty je nejvyšší za posledních pět let, v roce 2023 dosáhla 6 160 mld. litrů a ve srovnáním s rokem 2018, kdy to bylo 5 859 mld. litrů, stoupla spotřeba nafty o 5,1 procenta. Automobilové benziny za uvedené období stouply o 4,6 procenta,“ doplňuje Václav Loula. I nadále se podle něj bez pohonných hmot neobejdeme, jsou stále strategickou komoditou, proto i v letošním roce je prioritou České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu zajištovat dostatek zdrojů, plynule zásobovat celý trh ČR kvalitními pohonnými hmotami a plnit ekologické cíle. Pokračuje rovněž rozšiřování nabídky alternativních paliv, především v budování dobíjecích stanic pro elektromobily a plniček CNG. Byly otevřeny i nové vodíkové stanice.