Státní společnost Mero letos dokončila modernizaci ropovodu IKL, kterým teče do Česka ropa z německého Ingolstadtu. Mero zároveň pokračuje v přípravách rozšíření ropovodu TAL v Itálii, na který IKL navazuje.
Podíl ropy z ruského ropovodu Družba loni na celkovém dovozu do Česka činil 58 procent, meziročně je to nárůst asi o dva procentní body. Zbylá část byla tvořena dodávkami z německého ropovodu IKL, který navazuje na italský ropovod TAL. Celkově loni do Česka přiteklo 7,4 milionu tun ropy, což je zhruba stejné číslo jako o rok dříve. Na tiskové konferenci to uvedl generální ředitel státní společnosti Mero Jaroslav Pantůček. Podnik v současnosti připravuje rozšíření ropovodu TAL, po jehož dokončení by se měla Česká republika stát nezávislou na ruské ropě.
Dovoz ropy ropovodem Družba tak stoupá i přes protiruské sankce zaváděné kvůli invazi na Ukrajinu. Předloni v prosinci začal platit zákaz dovozu ruské ropy do Evropské unie. Dovoz ropovodem Družba, jehož jižní větev vede přes Ukrajinu do Maďarska, na Slovensko a do České republiky a severní do Polska a Německa, má však z embarga dočasnou výjimku.
Objem ruské ropy by měl v budoucnu klesat
Mero loni spustilo práce na rozšíření ropovodu TAL. Projekt za přibližně 1,6 miliardy korun má od příštího roku zajistit zvýšení kapacity pro Česko o čtyři miliony tun ropy ročně, do země tak bude možné ropovodem dodat až osm milionů tun za rok. Česko by se tak mohlo podle současných plánů státu zcela odstřihnout od ruské ropy.
Mero je vlastníkem a provozovatelem české části ropovodu Družba a ropovodu IKL, je jediným přepravcem ropy do ČR.
Od plynu se ČR již odstřihla
Česko bylo v minulosti vedle ropy závislé také na dodávkách plynu z Ruska. EU však od roku 2022 v rámci protiruských sankcí začala omezovat dovoz ruského plynu. Zatímco před zahájením ruské invaze na Ukrajině byl podíl ruského plynu dovezeného do Česka kolem 97 procent, loni činil 3,8 procenta. Většina plynu tak nyní do ČR proudí z Norska a LNG terminálů v Nizozemsku a Belgii.
Modernizace ropovodu IKL si podle Mera vyžádala zhruba desetidenní odstávku, většinu času jinak pokračovala za plného provozu. Celkově trvala 30 měsíců. Ostrý provoz nový řídící systém zahájil letos v březnu. Mero zároveň pokračuje také v přípravě projektu na rozšíření ropovodu TAL, na který IKL navazuje. Projekt přibližně za 1,6 miliardy korun má od roku 2025 zajistit zvýšení kapacity pro Česko o čtyři miliony tun ropy ročně, do země tak bude možné ropovodem dodat až osm milionů tun za rok. Ropovod IKL je na takovou kapacitu připraven už nyní, jeho maximální kapacita dosahuje 11 milionů tun ropy ročně.
Letos se budou na ropovodu TAL instalovat nová čerpadla a motory. Připravuje se také zavedení nových průtokoměrů na všech dodacích místech. Fyzické práce by měly být hotové na konci letošního roku. Pantůček upozornil, že následně ještě bude v první polovině příštího roku nutné zajistit ověřovací testy, dokončení instalace rezervních čerpadel a motorů, provedení bezpečnostních zkoušek, aktualizaci provozní a technické dokumentace a další povinné náležitosti. ČR by se tak měla stát nezávislou na ruské ropě zhruba od poloviny příštího roku.