Společnost Shell představila svojí první LNG stanici v České republice v Dobšicích na exitu 50 dálnice D11. Jedná se o čerpací stanici pro nákladní vozidla, která je technologicky připravena jak na tankování LNG, tak do budoucna i na BioLNG. Tento krok je součástí závazku Shell být spolehlivým partnerem na cestě dekarbonizace nákladní dopravy, v níž hrají LNG a BioLNG důležitou roli celého energetického mixu. Jedná se o 69. LNG stanici Shell, která propojuje Českou republiku s dalšími 7 zeměmi Evropy, v nichž má Shell vybudovanou infrastrukturu LNG stanic.
Zkapalněný zemní plyn (LNG) představuje aktuálně jedno z nejúčinnějších řešení pro dekarbonizaci nákladní dopravy v Evropě. Využívání LNG u nákladních vozidel přináší snížení emisí CO2 z celého životního cyklu paliva o 18 % v porovnání s dieselem D7 v závislosti na typu motoru. BioLNG může být okamžitým řešením ve stávajících vozidlech na LNG díky svým chemickým vlastnostem, které jsou totožné s LNG. Přechod z LNG na BioLNG je snadný, bez nutnosti změny infrastruktury nebo zařízení.
„Česká republika se zavázala zmírnit dopady klimatických změn a přispět k dosažení uhlíkové neutrality v EU do roku 2050. V tomto směru ministerstvo podporuje vhodný energetický mix v dopravě, včetně LNG, aby čeští dopravci měli možnost podnikat udržitelně a zůstali konkurenceschopní,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka, který novou LNG stanici slavnostně představil společně s Gundenem Yilmanem, General Manager Global Commercial Road Transport Decarbonisation & Strategic Partnerships ze společnosti Shell, Vojtěchem Hromířem, generálním tajemníkem Sdružení ČESMAD Bohemia, Miroslavem Hnátem ze společnosti Iveco Czech Republic a Petrem Kučou a Danielem Vagaským ze společnosti Shell Czech Republic.
V letošním roce otevře Shell v Německu jeden z největších evropských závodů na zkapalňování BioLNG s kapacitou 100 000 tun ročně, který by pomohl snížit emise uhlíku vyprodukované 4 000 až 5 000 nákladními automobily na LNG.
Uhlíkové neutrality lze dosáhnout kombinací různých technologií
Nová LNG stanice Shell v Dobšicích přispívá k rozvoji nízkoemisní dopravy na koridoru, jehož je dálnice D11 součástí.
Dosažení uhlíkové neutrality v nákladní dopravě do roku 2050 je ambiciózní cíl, kterého nelze dosáhnout revoluční technologickou změnou, ale vyžaduje kombinaci různých technologií a postupné snižování uhlíkové stopy. Důležitou roli při tom budou hrát nákladní vozidla na LNG/BioLNG pohon, která jsou již několik let k dispozici pro komerční provoz.
V Evropě Shell nabízí řidičům provozujícím nákladní vozidla na LNG přístup k vlastním i partnerským LNG stanicím. Neustále se rozšiřující síť Shell LNG Card je jednou z největších na světě a zahrnuje již více než 150 míst, včetně 69 LNG stanic provozovaných pod značkou Shell v Evropě, z nichž přes 30 se nachází v Německu a devět v Nizozemsku.