V aktuální době je modernizace prodejny na benzince vhodnou příležitostí, jak zvýšit její efektivitu a konkurenceschopnost. Digitální cenovky, automatizace procesů či správně zvolené pokladní systémy přinášejí řadu výhod, které převažují nad pořizovacími náklady a pomáhají nejen optimalizovat provoz, ale dokonce i doporučovat, čemu v nabídce dát přednost. A to na základě získaných dat.
Pro čerpačky je důležité vybavení. A to nejen technologického zázemí pro tankování pohonných hmot či dobíjení elektromobilů, ale rovněž je nutno pamatovat na klimatizování a ohřev prodejních prostor, stejně tak zajistit vše potřebné k provozu ať už studené či teplé kuchyně. Neméně podstatné je zaručit bezpečnost prostřednictvím kamerového systému, mít funkční osvětlení a rovněž prodejnu vybavit dalším vybavením, které je vhodné pro efektivní a pohodlnou obsluhu zákazníků.
Digitální zobrazovače jako zdroj informací
Mezi technologickými inovacemi na pumpách by dnes neměly chybět ty, co jsou běžně dostupné v retailu. Jde tedy o možnost platit bezkontaktně (integrace moderních platebních systémů umožňuje zákazníkům rychlé a pohodlné platby bez nutnosti manipulace s hotovostí), používat digitální displeje (zobrazovat ceny, informace o palivu a nabídky dalších služeb na digitálních displejích zlepšuje čitelnost a interaktivitu) nebo efektivní až chytrou navigaci v obchodě (zákazníka vhodně provede celým obchodem čerpačky).
Moderní pokladní systémy s intuitivním uživatelským rozhraním a rychlými čtečkami čárových kódů umožňují zaměstnancům benzinek rychlou a efektivní obsluhu zákazníků. Mobilní, respektive věrnostní aplikace nabízejí zákazníkům provádět platby, monitorovat své transakce a získávat věrnostní body přímo z chytrých telefonů. Použití digitálních zobrazovacích zařízení umožňuje snadno aktualizovat nejen ceny paliv, ale v obchodě i poskytovat aktuální informace, upozorňovat na promoakce nebo dávat informace o cenách a nabízených produktech.
Technologie jsou finančně dostupnější
Aktuální revolucí jsou digitální cenovky (pracující na technologii e-ink) přímo v regálech u vystaveného zboží. Nejde přitom o žádnou novinku. Jejich přijímání však bylo postupné, a to i v retailu. Řada maloobchodníků nejprve vyčkávala. Někteří z nich je v omezeném množství testovali. Záhy však přišli na to, že jejich zapojení se opravdu vyplatí. Je totiž nezpochybnitelné, že v podnikání přináší velký přelom. A to i na čerpačkách. Umožňují totiž rychlou aktualizaci cen přímo z centrálního systému, což eliminuje potřebu ruční výměny cenovek a šetří čas pracovníků i náklady spojené s tiskem a výměnou papírových cenovek. Zaměstnanci proto mají více času na poskytování asistence zákazníkům a plnění dalších úkolů, což zvyšuje efektivitu pracovního procesu.
Navíc je technologie rok od roku finančně dostupnější. „Zaměstnanci nejsou nuceni přeceňování dělat, a mohou se věnovat jiné vhodnější činnosti, když toto lze plně automatizovat,“ uvádí Vojtěch Motl, country manager společnosti HL Display Česká republika. Podle něho patří mezi výhody především: úspora času (a nákladů) spojená s výměnou cenovek; zaměstnanci mají více času na jiné aktivity včetně asistence zákazníkům; přesnost, aktuálnost a rychlost změny cenovky na regálu; automatické propojení s cenami u pokladny; šetrnost k životnímu prostředí (papírová tištěná cenovka nahrazena e-cenovkou) a s tím snížení nákladů na tisk.
Nejprve by měl být plán
Další výhodou je automatické zobrazení vždy správné ceny u daného zboží a její libovolná změna v jakémkoliv okamžiku. „Cenu lze měnit v rámci otevírací doby prodejny, vytvářet různé specifické akční ceníky platné v určitou chvíli, šťastné hodiny a podobně,“ vyzdvihuje Radek Nachtmann, ředitel společnosti P.V.A. systems. Počítat je nutné i s environmentálními výhodami, jako je například ušetření nákladů za výrobu papírových cenovek. Díky digitálním cenovkám lze jednoznačně docílit významné úspory papíru a snížení dopadu na životní prostředí. „Nemůžeme pominout i estetickou stránku věci nebo dlouhodobou životnost baterií,“ popisuje Marek Jandejsek, projektový manažer společnosti Knowinstore.
Robert Klíma, key account manager společnosti Novum Global, upozorňuje: „Provozovatel by měl mít rozmyšleno, co nasazením digitálních cenovek chce vyřešit, samozřejmě by měl sledovat náklady a externí náklady, dále propojitelnost do stávajícího pokladního systému.“ Podle něj je neocenitelná rovněž zmíněná možnost automatického přecenění z pokladního systému, interakce s plánogramem, kooperace s marketingovými aktivitami, napojení na skladové hospodářství či propojení s mobilními věrnostními aplikacemi.
Pokladní systémy a věrnostní programy
Ruku v ruce s digitálními cenovkami jdou pokladní systémy, základ pro efektivní řízení prodeje a zákaznického servisu. „Pokladny, respektive dnes už spíše pokladní systémy, jsou srdcem maloobchodu,“ sděluje Vojtěch Motl. Tyto systémy nejsou pouhými nástroji pro evidenci prodeje, ale staly se strategickými platformami, které pomáhají zvýšit obrat a zisk. Moderní pokladní systémy zjednodušují a zrychlují procesy prodeje, což šetří čas i peníze jejich provozovatelům. Zároveň pomáhají minimalizovat chyby a optimalizovat zásoby, čímž chrání marže a minimalizují ztráty. Díky detailním analýzám poskytují cenné informace o prodejích, ziscích a trendech, což umožňuje provádět informovaná obchodní rozhodnutí. Pokladní systémy rovněž přispívají k optimalizaci nákupního zážitku a pomáhají budovat věrnost.
S nárůstem rozmanitosti obchodních potřeb se rozšiřuje i nabídka pokladen a pokladních systémů. „Čím je nabízený sortiment zboží a služeb rozsáhlejší, nebo práce se zákazníkem a s prodejními cenami či slevami rozmanitější, tím by měl být pokladní systém sofistikovanější a robustnější,“ vysvětluje Michal Říha, výkonný ředitel společnosti WinShop software. Pouze specializované pokladní systémy umožní nastavit mnoho variant zákaznických programů, slevových akcí a jejich vyhodnocení. „Při výběru vhodného pokladního systému je vhodné zvážit i budoucí plány obchodníka. Zda plánuje růst a rozšiřovat svůj byznys o další místa prodeje,“ podotýká Robert Klíma.
Terminály mohou mít hezký design
Při výběru pokladních systémů je zapotřebí věnovat pozornost flexibilitě. „Pokud chce čerpadlář růst, vždy nakonec narazí na limity neflexibilního pokladního řešení. V malých obchůdcích, kde stačí prodávat a nejsou zapotřebí inovace, postačuje režim prodeje, a naopak robustnost systému může být nevýhodou. Obecně se ale dá říci, že výhodou je mít pokladní systém, který se vždy přizpůsobí,“ zmiňuje Robert Klíma. Přizpůsobí se podle požadavků a nároků daného provozovatele. A to flexibilně a bez delšího otálení.
Obchodníci dnes mají na výběr mezi mnoha různými řešeními pokladen. Někteří preferují designové dotykové pokladní terminály, jiní subtilní pokladní tablety. „Výhodou pevných dotykových pokladních terminálů je možnost napojení velkého množství pokladních periferií, jako například vícesměrové čtečky čárových nebo QR kódů, zákaznické displeje různých velikostí, vkladomaty a karetní terminály,“ prozrazuje Michal Říha. Na takové pokladny lze napojit i zákaznické obrazovky pro prezentaci zboží a související marketingový obsah.
Analytické sestavy mapují prodeje
Trendy, které formují budoucnost pokladních systémů, zahrnují cloud, mobilní technologie, samoobslužné pokladny a umělou inteligenci. Specializované pokladní systémy zároveň umožňují aktivní práci se zásobami a jejich automatické objednávání u dodavatelů. Nebo například posílají upozornění, že nějaké zboží dochází, a mělo by se objednat. Pokladny přitom nemusejí akceptovat pouze platby kartou, mohou být vybavené pro bezkontaktní příjem bankovek a mincí. Automat je spočítá a případně podle potřeby vrátí zpět požadovanou sumu. Doporučenou metodou, jak se ujistit o správné volbě pokladního systému, je ověřené využívání vybraného řešení u dalších zákazníků s podobným sortimentem. „Naše společnost, ale i většina ostatních seriózních výrobců pokladních systémů na svých stránkách uvádí oborové reference, které mohou výběr pokladního systému významně ulehčit,“ míní Michal Říha.
Obecně se dá říci, že provozovatel čerpačky by si měl udělat nejdříve nějakou představu, co vše bude chtít pokladnou či pokladním systémem řešit. „Jakou má vizi, zda bude chtít nějaká inovativní řešení, jako je například umělá inteligence a tak dále. Prostě, mělo by dojít ke splnění účelu, pro který si pokladnu či pokladní systém pořizuje,“ uvádí Robert Klíma. „Významným kritériem při výběru pokladního systému je i množství poskytovaných analytických sestav,“ domnívá se Michal Říha. Zpětná vazba o prodejích a plnění obchodních cílů ve formě Power BI, kontingenčních tabulek a grafů by neměla ve vybraném pokladním systému rozhodně scházet. „Z pohledu poskytovatele platební brány a platebních terminálů bych řekl, že při výběru pokladního systému je důležité dbát na jeho propojitelnost s terminálem nebo bránou. Pokud pokladna s terminálem spolupracuje, zjednodušuje se práce obsluhy,“ sděluje Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti Comgate. Obsluha totiž zadává částku jen jednou, platební proces je rychlejší a snižuje se riziko chybovosti.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel také v tištěném vydání Speciál Čerpačka Jaro 2024