V květnu letošního roku oslavila síť čerpacích stanic F1 Gas, kterou provozuje česká společnost Top Tank, dvacet let fungování na trhu. Postupně se rozrostla do více než třicítky čerpacích stanic, které se specializují na příhraniční oblast západních a severních Čech od Železné Rudy po Šluknovský výběžek.
Na otázku, proč právě hranice a proč právě tahle oblast, odpovídají majitelé přímočaře: „Protože jsme tady doma.“ A na pevných „domácích“ základech se Top Tank pustil do přeměny. Rozvíjí nový gastro koncept a s novou značkou One1 míří i do vnitrozemí. Víc nám o tom prozradil ředitel čerpacích stanic Pavel Hubáček.
Síť čerpacích stanic F1 Gas byla vždy známá svým designem Formule 1. Co stojí za novou značkou, na kterou se celá síť mění?
Ta původní myšlenka byla jasná. Chceme být „Formule 1“ mezi čerpacími stanicemi. A to se vlastně nemění, jen probíhá určitá transformace. Čerpací stanice, jako všechno kolem nás, procházejí celá léta vývojem. Mění se standardy, modernizuje se prostředí, proměňuje se sortiment. Majitelé mají rádi čistý design a minimalistický styl se zapojením přírodních materiálů. To všechno se promítlo do nového konceptu One1, kterým říkáme, že chceme být jedničkou pro naše zákazníky.
Hranice v západních a severních Čechách máte pokryté. Je v plánu „obsadit“ čerpačkami One1 i další části hranic ČR?
To není náš cíl. Spíše se více posuneme do vnitrozemí, to nám i díky obslužnosti z našeho velkoobchodu dává větší smysl. Máme čerpací stanici v Liticích u Plzně, která v brzké době projde modernizací. Připravujeme zde nové mycí centrum a vzhledem ke skladbě zákazníků tam vidíme prostor i na další služby. Je to jedna z našich velkých výhod. Čerpačky i to, co nabízí, přizpůsobujeme vždy konkrétnímu místu. To, co funguje na Železné Rudě, nemusí fungovat ve Šluknovském výběžku. Zákazníci mají v každém kraji trochu odlišné potřeby a my jim je umíme naplnit.
Všechny pumpy jsou vaše? Nebo pracujete na nějaké partnerské bázi?
Všechny pumpy jsou naše. Máme více než 250 zaměstnanců a jsme hrdí na to, že většina z nich je s námi dlouhá léta, někteří skoro od počátků firmy. To je docela fenomén. Všichni víme, jak to vypadá na pracovním trhu. A myslím, že za tím úspěchem stojí právě to, že jsme téměř rodinná firma. Majitelé nejsou „ztraceni“ někde na vrcholku korporace, ale jednoduše s lidmi v běžném provozu žijí. To se ve velké firmě nestane, aby ředitel nebo majitel jezdil za lidmi na pobočky. A i tohle zaměstnanci oceňují, je v tom taková každodenní opravdovost. O franšíze ale do budoucna uvažujeme. Máme rozpracované nějaké koncepty a uvidíme, jak se to bude vyvíjet.
Tuzemský trh je poměrně saturovaný, ať už velkými hráči nebo nezávislými čerpacími stanicemi. Je podle vás kam růst?
Trh saturovaný sice je, ale je tu spousta zajímavých lokalit, kde už lidé prostě čerpačku provozovat nechtějí. Buď nemají v rodině nástupce, došli jim síly, případně jim dochází trpělivost s aktuálním fungováním. Hledáme příležitosti, jednáme a uvidíme. Ale možnosti k rozvoji určitě pořád jsou, jde jen o to si vyhodnotit, jestli to pro nás má význam, nebo ne.
Podle čeho vybíráte lokality pro One1? Co je pro vás důležité?
Už jsem zmínil, že máme vlastní velkoobchod. To je určitě naše velká výhoda, důležitá pro zásobování. Strategická je pro nás poloha, a to jsou západní a severní Čechy. Aktuálně ale stavíme také jednu čerpací stanici v Praze na Slivenci, tu bychom rádi letos otevřeli. Hlavní město do naší strategické polohy patří.
Hraniční čerpačky cílí spíš na německé, nebo české zákazníky, nebo rovným dílem na oboje?
Nabízí se to, že se zaměřujeme zejména na německé zákazníky a samozřejmě jejich oblíbený sortiment nabízíme. Ale celkově cílíme na toho, kdo v dané lokalitě žije. Část jsou samozřejmě tranzitní zákazníci. Je to různé lokalita od lokality, hraniční čerpačky jsou samozřejmě specifické a tam je těch německých zákazníků víc.
Na co se aktuálně v nabídce pro zákazníka soustředíte nejvíce?
Více se profilujeme do gastro oblasti, což je určitě trend. Na některých příhraničních čerpacích stanicích máme už dlouho velké gastro provozy, všechna jídla vaříme z čerstvých surovin, žádné polotovary nevedeme. Teď ale tvoříme nový gastro koncept, který bychom si rádi odpilotovali v Praze a potom ho rozšířili i na ostatní čerpací stanice. Uvedli jsme na trh privátní značku One1 a Café1 a v jejím rámci nabízíme vody, energy drinky, ledové kávy a také vysoce kvalitní zrnkovou kávu včetně dnes moderního POD balení. Káva je na čerpacích stanicích stále fenoménem, lidé mají kávu rádi, potrpí si na kvalitu, a proto neustále modernizujeme všechny kávovary v celé síti. Majitelé sítě mají kávu rádi, osobně ji vybírali v malé rodinné pražírně na Sicílii a odtud kávu vozíme. Může to vypadat jako drobnost, ale celkově to zapadá do naší filozofie. Dělat věci s nadšením, aby to dávalo smysl. Káva je výraznější, má silnou chuť, připravujeme z ní nejen klasickou kávu a kávové speciality, ale také filtrovanou kávu, kterou na jiných čerpačkách běžně nenajdete. Zákazníci si ji oblíbili, její prodeje měsíc od měsíce rostou.
Co se týče gastro specialit, máte na každé čerpačce jinou nabídku? Všimla jsem si, že třeba tady v Alžbětíně máte louhované preclíkové pečivo.
To máme právě proto, že jsou na něj lokální zákazníci, i z německé, přesněji řečeno bavorské strany, zvyklí. Nabízíme jim to, co mají rádi. Na každé naší čerpací stanici zákazník najde základ, který je všude, a pak sortiment, který je žádaný v dané lokalitě. Jsme malá firma, a díky tomu je naše rozhodování pružné a umíme na poptávku rychle reagovat.
A co shop? Co má TOP prodeje?
V klasické nabídce shopu vedou samozřejmě tabákové výrobky, ale je tu citelný odklon od klasických cigaret k elektronickým variantám. Další výraznou kategorií je alkohol nebo káva. Teď se nacházíme na čerpačce One1 v Alžbětíně na Železné Rudě a tady jsou zákazníci zvyklí na velká balení. Na odbyt jdou nejen kartony cigaret, ale i velká balení prémiového alkoholu, kilogramová balení zrnkové pražené kávy Café1 nebo exportní varianta plzeňského piva. České pivo je za hranicemi jednoduše velmi oblíbené. Na vybraných čerpacích stanicích nabízíme značkové zboží, jako jsou parfémy nebo cukrovinky, pro které zákazníci míří do příhraničních free shopů. U nás to mají pod značkou GlobalFree na jednom místě.
Z hlediska pohonných hmot u vás vede benzin, nebo nafta?
Na čerpacích stanicích, kde převažují zákazníci s fleetovým programem, jde na odbyt hlavně nafta. Na klasické čerpací stanici je více zákazníků, kteří čerpají benzin.
Jak se připravujete na budoucí alternativy v pohonných hmotách?
Určitě se intenzivně připravujeme na elektromobilitu. Stále ale podle nás nenazrála doba, kdy by mělo smysl mít na každé čerpačce dvě dobíjecí stanice. Máme několik stanic, kde nabízíme LPG, do dalších alternativ se ale zatím po hlavě pouštět nebudeme. Sledujeme situaci, vyhodnocujeme, a budeme dobře připraveni, až to bude třeba.
V retailu je teď poměrně boom s automatizovanými prodejnami, které jedou v různých plně automatických či hybridních režimech. Dalo by se o tom uvažovat i na čerpacích stanicích? A jak u vás probíhá digitalizace?
Na příhraničích stanicích díky širokému spektru zákazníků nejen z Německa o tom zatím neuvažujeme. Ale u těch vnitrostátních by to možné bylo. Analyzujeme možnosti a spíše bychom uvažovali o hybridním režimu. V rámci digitalizace automatizujeme řadu procesů uvnitř firmy, ale i směrem k zákazníkům. Přecházeli jsme například z klasických věrnostních karet na aplikaci.
A kdy bude celá síť v novém kabátě, tedy kdy bude z F1 GAS One1?
Aktuálně máme v síti 32 stanic, přeměnou na nový brand procházejí postupně. Všechny práce běží na plné obrátky, v tuto chvíli máme v konceptu One1 šest čerpaček a do konce roku budou v novém konceptu všechny.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Rozhovor vyšel také v tištěném vydání Speciál Čerpačka Jaro 2024