logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Přestože hodně automobilových značek zdůrazňuje ekologické výhody svých elektrických modelů,...
  • Společnost Shell Czech Republic, která v loňském roce představila svou první LNG stanici v České...
  • V úvodních třech měsících roku zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii...
  • Skupina Orlen Unipetrol v rámci strategie udržitelného rozvoje a dekarbonizace posiluje rozvoj...

Průzkum odhalil, jak Češi využívají veřejné a domácí dobíjecí stanice

8. listopadu 2024
Data 0
137
Průzkum odhalil, jak Češi využívají veřejné a domácí dobíjecí stanice

Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo výsledky nového průzkumu zaměřeného na zvyklosti českých uživatelů bateriových elektromobilů při jejich dobíjení. Cílem studie bylo zjistit, jaké jsou návyky a preference uživatelů v oblasti dobíjení, a to jak v kontextu neveřejné, tak veřejné infrastruktury.

Tento výzkum přináší cenné informace pro subjekty zainteresované v oblasti Národního akčního plánu čisté mobility, provozovatele dobíjecí infrastruktury a všechny zainteresované strany v oblasti elektromobility. Zpráva čerpá z informací uvedených v recenzovaném článku, který byl publikován v zářijovém vydání časopisu Silniční obzor.

Přečtěte si také
Přes 108 tisíc elektrických dodávek se loni registrovalo v EU, v Česku to byly necelé čtyři stovky

Podle výsledků průzkumu, do kterého se zapojilo 746 respondentů, 69 % uživatelů elektromobilů uvedlo, že žijí v rodinném domě, s parkováním na vlastním pozemku a 12 % v bytovém domě, s vyhrazeným stáním pro vozidlo (v domě), což je z pohledu neveřejného nabíjení ideální varianta – jak z pohledu uživatelského komfortu, tak z pohledu ekonomiky provozu vozidla. Respondenti, kteří dobíjejí doma, uvádějí, že ročně dobíjejí maximálně 30 % elektřiny potřebné k provozu svých elektromobilů z veřejné infrastruktury. Přesně 68 % respondentů dobíjí ročně z veřejné infrastruktury maximálně 30 % elektřiny, přičemž 42 % z nich dobíjí pouze 1–10 %.

Přečtěte si také
V EU se v prvním čtvrtletí registrovalo 333 tisíc nových osobních bateriových elektromobilů, Česko je na chvostu

Téměř polovina respondentů využívá elektřinu z domácí fotovoltaiky

Zajímavým zjištěním je, že 46 % respondentů využívá k dobíjení elektřinu vyrobenou z domácích fotovoltaických elektráren, což má kromě ekonomických přínosů pozitivní dopad na ekologii provozu. „Poměrně překvapivým zjištěním byl fakt, že 13 procent uživatelů, kteří dobíjejí elektromobil doma, využívá jednotarifní sazby, které nejsou zcela vhodné pro ekonomiku provozu. Také zde spatřují autoři studie potenciál k větší osvětě uživatelů elektromobilů, která by mohla přispět k lepší ekonomice provozu. Naše zjištění ukazují, že uživatelé elektromobilů v České republice preferují v této stále ještě ranné fázi rozvoje elektromobility domácí dobíjení spolu s relativně vysokým podílem využívání obnovitelných zdrojů energie. Je však důležité zvyšovat povědomí o možnostech dobíjení a ekonomických výhodách, které s sebou přináší. K tomuto zjištění slouží například Palivová kalkulačka, která srovnává také různé způsoby dobíjení elektromobilů. Zároveň je třeba se zaměřit na dalším zlepšení veřejné dobíjecí infrastruktury tak, aby byla dostupná a uživatelsky přívětivá. Ministerstvo dopravy v nedávné době vyhlásilo nové výzvy na další podporu výstavby veřejných dobíjecích stanic, bližší informace jsou k tomu na webu Programu Doprava 2021–2027,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, jeden z autorů studie.

Jak budou dobíjet lidé na sídlištích?

Kvantifikace uživatelů elektromobilů bez přístupu k neveřejnému dobíjení dává do určité míry odpověď na často kladenou otázku: „Jak budou dobíjet lidé na sídlištích?“ Přibližně každý 9. respondent (11 %) neměl přístup k neveřejnému dobíjení, častěji tak (logicky) využívají veřejnou dobíjecí infrastrukturu – viz např. alespoň jednou týdně téměř 2/3 z nich (64 %) dobíjí na pomalých (AC) veřejných dobíjecích bodech vs. 13 % u respondentů, kteří mají přístup k neveřejnému dobíjení. Uživatelé bateriových elektromobilů, kteří nemají přístup k neveřejné dobíjecí infrastruktuře (NDI) využívají v o něco větší míře pomalé (AC) veřejné dobíjecí body (26,2 %) než v případě respondentů s přístupem v NDI (21,7 %). Poměr využívání výkonnějších/rychlejších veřejných dobíjecích bodů je pak velmi podobný (pozn. v rozmezí o 0,3–1,7 p.b. méně u respondentů bez přístupu k NDI).

Tabulka 1 Podíl využití veřejných dobíjecích bodů v členění dle výkonových parametrů uživateli s/bez přístupu k neveřejné dobíjecí infrastruktuře (NDI)

Využití veřejných dobíjecích bodů s přístupem k NDI (n=661) bez přístupu k NDI (n=85)
(n) (%) (n) (%)
Na pomalých (AC) VDB 438 21,7 % 79 26,2 %
Na rychlých (DC do 50 kW) VDB 509 25,2 % 73 24,2 %
Na rychlejších (DC 51–149 kW) VDB 494 24,5 % 73 24,2 %
Na ultra rychlých (UFDC 150-350 kW) VDB 409 20,3 % 56 18,5 %
Na ultra rychlých (UFDC nad 350 kW) VDB 169 8,4 % 21 7,0 %

 

Z grafů níže lze kvantifikovat rozdíly ve zvyklostech respondentů při dobíjení s/bez přístupu k neveřejné dobíjecí infrastruktuře. „Veřejnou dobíjecí infrastrukturu častěji a logicky využívají respondenti bez přístupu k té neveřejné. Obecně lze konstatovat fakt, že s rostoucím výkonem dobíjení klesá četnost jeho využití, což souvisí se skutečností, že méně výkonné dobíjecí body jsou mnohem více rozšířeny. Vazba je zde i na cenu, neboť obecně platí, že čím pomalejší (méně výkonné) dobíjení, tím je nižší cena – mj. provozovatelé mají nižší náklady spojené jednak s investicemi a také s provozem, kdy výkon je přímo úměrný ceně za rezervovanou kapacitu u distributora elektřiny,“ uvádí Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu, spoluautorka studie.

V případě respondentů, kteří nemají přístup k NDI, dobíjí na pomalých (AC) veřejných dobíjecích bodech alespoň jednou týdně téměř 2/3 z nich (64 %), na rychlých (DC do 50 kW) 34 %, na rychlejších (DC 51–149 kW) 19 % a na ultrarychlých (UFDC 150-350 kW) pak 9 %. U respondentů s přístupem k NDI je četnost dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích (nepřekvapivě) výrazně nižší, když na pomalých (AC) veřejných dobíjecích bodech alespoň jednou týdně dobíjí 13 % z nich, na rychlých (DC do 50 kW) 6 %, na rychlejších (DC 51–149 kW) 7 % a na ultrarychlých (UFDC 150–350 kW) pak 5 %.

Lidem vadí nedostatečné značení, dlouhé přihlašování i roztříštěnost aplikací

Průzkum také odhalil některé výzvy, kterým uživatelé čelí. Respondenti poukazovali na nedostatečné značení dobíjecích stanic, obtížné a zdlouhavé procesy přihlašování a fakturace na některých dobíjecích stanicích, a také na roztříštěnost aplikací pro dobíjení. Tyto připomínky naznačují klíčové oblasti, ve kterých je potenciál ke zlepšení infrastruktury a služeb pro dobíjení elektromobilů v České republice.

S rostoucím počtem bateriových elektromobilů na českých silnicích, kterých bylo na konci října provozováno 33,5 tis. kat. M1 (0,5 %) a 1,9 tis. kat. N1 (0,3 %), je důležité pokračovat v rozvoji a zlepšování dobíjecí infrastruktury, aby byl podpořen udržitelný rozvoj dopravy v České republice.

 Zdroj: Čistá doprava 

Související články:

Přes 108 tisíc elektrických dodávek se loni registrovalo v EU, v Česku to byly necelé čtyři stovky V EU se v prvním čtvrtletí registrovalo 333 tisíc nových osobních bateriových elektromobilů, Česko je na chvostu V EU bylo od ledna do května registrováno meziročně o dvě procenta více e-aut, v Česku o 11,4 % Elektromobilita v Česku: 5 200 veřejných dobíjecích bodů pro 28 tisíc osobních bateriových elektromobilů, nejčastěji lze potkat Tesly

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Video: Čerpací stanice Adam v Chotěboři

Za rozhodnutím provozovat čerpací stanici se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba navázání na rodinné tradice. Jakub Adam, jednatel čerpací stanice Adam v Chotěboři, sází v rodinném podnikání hlavně na osobní přístup k zákazníkům. Kromě stojanů s palivem u něho najdete také myčku, nabídku stáčeného vína, stánek se zmrzlinou a populárním bubble tea nebo pivní speciality […]

Video: Čerpací stanice Fuel Rokytno

Za rozhodnutím stát se majitelem čerpací stanice se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba mít jako majitel kamionové dopravy kde tankovat a také nabídnout lidem poctivé jídlo na dálnici za velmi dobré ceny. Na čerpací stanici Fuel Rokytno čeká na zákazníky osm výdejních stojanů, dva tankomaty a jeden pro smluvní partnery, čtyři dobíjecí stání pro elektromobily, […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required