
Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA), jenž sdružuje 41 členů a 75 světových značek, prezentoval na 12. kongresu Čerpačka aktuální trendy ve vývoji vozového parku a infrastruktury v ČR. Data aktualizujeme podle statistik Svazu dovozců automobilů za říjen. Aktuální statistiky lze průběžně sledovat na webu SDA.
Ve své prezentaci upozornil tajemník například na to, že zatímco z hlediska paliva vede v tuzemsku stále benzin, podíl nafty zůstává stabilně nad 25 %, což je dvojnásobek evropského průměru. Proč je v tuzemsku tak vysoká obliba naftových automobilů? „Jednoduše proto, že zákazníci uvažují především ekonomicky. Český zákazník je navíc velmi konzervativní,“ míní Josef Pokorný. Lidé podle něj dobře vědí, že zvlášť u větších vozidel má dieslový motor menší spotřebu a jeho provoz je tedy ekonomičtější. „Zákazníci se tedy rozhodují především podle ceny a ekonomické výhodnosti, a není tomu tak ani jinak v Evropě,“ vysvětluje.
Lidé se rozhodují racionálně, důležitá je cena
Velmi podobné zákaznické racionální chování mají podle něj i další Evropané, což ilustruje i na příkladu zemí, které mají největší podíl elektrických vozidel. Nejlépe je na tom Norsko, ale zajímavá čísla vykazuje v rámci střední a východní Evropy třeba Rumunsko. Obě země totiž mají standardizovaný systém obnovy vozového parku a pro své obyvatele připravili řadu pobídek k nákupu elektro aut. „I v Norsku se zákazník rozhoduje především podle své peněženky a podle ceny – jednoduše se podívá, zda se mu to vyplatí. A norské pobídky jsou takové, že se lidem opravdu vyplatí koupit elektromobil.“
Vzhledem k tomu, že Česko to spíše nechává na zákaznících, urychlení rozvoje elektromobility se tu ve velkém měřítku nekoná. A to i přes spuštění programu „Záruka elektromobilita“ Národní rozvojové banky, který pomáhá s obnovou a modernizací vozového parku firmám a podnikatelům. Banka celou dobu evidovala vysoký zájem firem a výzva překonala očekávání. V programu, kde bylo připraveno 1,95 miliardy korun a jehož trvání se předpokládalo do konce září roku 2025, došly zdroje v říjnu letošního roku. Do 14. října, kdy byl příjem žádostí pozastaven, evidovala Národní rozvojová banka více než 6 100 projektů na nákup vozidel a podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic. Žádná další podpora zatím ale v dohlednu není.
Vozový park v tuzemsku stále stárne
Česká republika má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. U osobních automobilů je průměr 16,41 let (data za září 2024). Po českých silnicích jezdí zhruba 6,6 milionů aut, zatímco v roce 2009 to bylo něco přes 4,4 milionů. Meziročně stoupá počet registrací automobilů, není to ale u všech kategorií stejné. Tak například říjnové prodeje osobních automobilů byly letos nejvyšší od roku 2017. Meziročně vzrostly o devět procent (celoroční nárůst činí 3,3 %). Lehké užitkové vozy v říjnu naopak zaznamenaly pokles o 35,67 %, celoročně se však drží na podobných číslech jako loni. „Zbývající kategorie jsou v říjnu na podobných číslech jako v minulém roce,“ říká Josef Pokorný a dodává, že podíl plně elektrických osobních automobilů letos narostl na 4,51 %.
Pokles prodeje individuálně dovážených ojetin
„Je tu jeden zajímavý trend, a to je pokles prodeje individuálně dovážených ojetých vozidel,“ komentuje data Josef Pokorný. Přitom před lety byly registrace ojetých vozidel vyšší než registrace nových vozidel. Počet dovezených ojetých osobních aut klesl meziročně o 9,4 % na 119 546 ks. Jejich průměrné stáří je 10,5 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 49,17 %, starších 15 let je 23,23 %. Ve statistikách dovážených ojetých vozidel nově Svaz dovozců automobilů uvádí rozdělení dle paliva, z něhož vyplývá, že největší podíl u dovážených osobních aut má nafta (51,64 %), následuje benzin (41,92 %), elektro ( 2,59 %), plug-in hybrid (2,57 %) a LPG (0,62 %).
Počet elektroaut roste, do budoucna poroste i podíl ojetin
Registrace osobních automobilů s alternativním pohonem meziročně stouply o 30,32 % (ze 42 048 na 54 795 vozů). Počet registrovaných elektromobilů narostl o 62,33 % (z 5 363 na 8 706). Hybridní vozy celkově meziročně vzrostly o 26,04 % (z 33 538 na 42 270 ks), z toho plug-in hybridy o 3,9 % (ze 4 745 na 4930 ks).
Na celkovém počtu registrovaných osobních aut se čistě elektrické vozy podílejí 4,51 %, hybridní 21,89 %. V říjnu nejvíce elektrických osobních automobilů prodaly značky Škoda, Tesla, Volvo a VW. Josef Pokorný upozorňuje na další zajímavý trend – zhruba třetina z registrovaných elektrických vozidel jsou ojetiny. „To bude zajímavé do budoucna, protože pokud lidé investovali například do fotovoltaiky a nezbyly jim finance na pořízení elektromobilu, dovoz levnějšího ojetého auta pro ně může být zajímavou alternativou.“