
V červnu roku 2024 představila společnost OMV novou korporátní identitu a nový slogan „Forward for Good“. První z čerpaček v novém hávu je v Praze na Kačerově a kromě rebrandovaného loga OMV je v novém i značka Viva. Koncept kaváren Viva se vždycky tak trochu odlišoval od mainstreamu na trhu. Když ostatní hráči nabízejí párky v rohlíku, v OMV vsadili na čerstvé sendviče nebo speciality rakouské kuchyně. A když ostatní hráči vyzdvihují kávu, OMV jde rovnou do nabídky výběrové.
Chuť dělat věci „tak trochu jinak“ je i součástí filozofie nového rebrandingu. „Jsme stále sítí čerpacích stanic a náš hlavní produkt je samozřejmě palivo. Ale jak se náš průmysl vyvíjí a proměňuje, investice, které míří do shopů a do gastro nabídky, které jsou stále důležitější pro zákazníky, dynamicky rostou,“ říká Michal Janda, convenience retail & marketing manager společnosti OMV Česká republika.
Vizuální identita má vystihovat cestu k udržitelné energii, mobilitě a udržitelnému stylu pro každého. Jak rychle celou síť přebrandujete a co vše to zahrnuje?
Do tří let bude celá síť, což je dnes 140 čerpacích stanic, v novém layoutu. Nemáme přednostní plán pro konkrétní stanice, vše půjde postupně s tím, jak se budou jednotlivé čerpačky revitalizovat. Nová korporátní identita nezahrnuje jen výměnu loga OMV v externím prostředí, ale změny jsou i v shopech. Vizuální obměnou prošlo také logo Viva, revitalizovali jsme gastro sekci, máme modernější nabídkovou strukturu sortimentu. Celkově jsme změnili layout, modernizovali regály a přidali pár prvků, třeba samoobslužné kávovary.
Co zahrnuje modernější nabídková struktura sortimentu? Co je nové?
Podívali jsme se na shop očima zákazníka, nabídku tvoříme tak, aby naplnila jeho očekávání. Obměnili jsme například sortiment v impulzní zóně, která vždy patřila především sladkému zboží. Čím dál více se mezi ty klasické sladkosti dostávají spíš funkční a zdravější potraviny, třeba proteinové tyčinky apod. Ale stále více sem patří i slaný sortiment, který v posledním období výrazně roste. Samostatný prostor dostaly zdravé snacky, jako jsou oříšky, dlouhodobě tu spolupracujeme se značkou Mixit. Ta kategorie se rozvíjí tak dobře, že si zaslouží mít svůj vlastní prostor a zákazníkům ulehčíme navigaci v shopu. Poměrně specifickou nabídkou, která jde v tuzemsku velmi dobře na odbyt, je různě upravený jedlý hmyz.

V červnu 2024 představila společnost OMV novou korporátní identitu a slogan „Forward for Good“. První z čerpaček v novém hávu a s novým logem je v Praze na Kačerově
Zrušili jste nějaký sortiment, který vám už nedává smysl na čerpačkách mít?
Některé kategorie jsme omezili, týká se to například novin a časopisů. Na některých čerpacích stanicích to stále ještě dává smysl, zákazník to očekává, ale na větší části sítě už ne. Výraznou optimalizací prošla také nabídka autokosmetiky, olejů a maziv a autodoplňků, kde jsme ponechali jen zboží s rychlejší obrátkou.
A co vinotéka? Jak se jí daří?
Víno je pro nás doplňkovou nabídkou, není to nosná kategorie z hlediska obratu. Je ale velmi důležitá z pohledu image značky. Dlouhodobě spolupracujeme s vinařstvím Spielberg z Archlebova, máme i nabídku zahraničních značek a vinotéku máme vizuálně oddělenou, aby ji zákazníci nepřehlédli. Měnit to nebudeme, zákazníci vědí, že když potřebují kvalitní víno, najdou ho u nás.
Hned u vstupu si člověk všimne nových samoobslužných automatů na kávu. Proč jste se rozhodli je zavést? Přestala stačit servírovaná káva v porcelánu?
Káva je silně impulzní, velmi dobře se jí daří napříč všemi zeměmi, kde OMV podniká. Jen v ČR u nás zákazníci ročně vypijí na 4,5 milionů šálků kávy. Právě impulz tu hraje velkou roli, takže jsme si chtěli vyzkoušet potenciál samoobslužných kávovarů a věřím, že to prodej kávy ještě navýší. Lidé na čerpací stanici obvykle spěchají, ale vůně kávy a kávovar nadosah ruky mnohým z nich připomene, že vlastně mají chuť na kávu a tady si ji mohou jednoduše a rychle dopřát.
Říká se, že Česko je ve spotřebě kávy na čerpacích stanicích přeborníkem. Frčí takhle káva i jinde v Evropě?
Ano, to je trend, který jde napříč zeměmi. Ale má to svá specifika. Zatímco my prodáváme například nejvíce typ kávy americano, pak teprve je to espresso a cappuccino, v jiných zemích vede třeba právě espresso nebo cappuccino. Takže se liší forma, ale kávě se daří všude. I proto do ní hodně investujeme.

Novinkou čerpacích stanic OMV jsou samoobslužné kávovary. Od těch si firma slibuje další navýšené prodeje kávy
Co nového chystáte v kategorii kávy? Představili jste novinku, výběrovou kávu z Brazílie. To je pro čerpací stanice poněkud výjimečné.
U kávy máme dvě změny. Proměnou prošel náš standardní blend VIVA Classic selection, směs robusty a arabiky, která je pražená středně až tmavě, aby poskytovala standardní chuťový profil. Pro nás ji speciálně praží italská pražírna Gimoka a je to káva, která má spíše charakter italského espressa. Blend nám dává prostor si dlouhodobě držet stejnou chuť na všech čerpacích stanicích, což je pro zákazníky důležité. Zhruba před dvěma lety jsme se ale rozhodli, že kávová kultura v tuzemsku pokročila natolik, že zákazníkům nabídneme single origin výběrovou kávu. Jedna země, jedna farma a jeden producent. Nabízíme 100% kávu arabicka, která pochází z brazilské rodinné farmy Familia Peixioto z regionu Minas Gerais v údolí řeky Rio Grande. Přešli jsme na systém direct trade, kdy kávu odebíráme přímo od farmářů. Troufám si tvrdit, že je to jedna z nejlepších káv, které na čerpacích stanicích v ČR dostanete, protože to není komoditní, ale výběrová káva. A rozdíl oproti komoditní je v tom, že je to káva velmi vysoké kvality, která musí splňovat řadu parametrů. Více se kontrolují zrna, jsou tu speciální postupy sběru, řeší se udržitelnost. Na škále od 80 do 100, která definuje výběrovou kávu, má ta naše číslo 82,5.
Opravdu jsou zákazníci na výběrovou kávu připraveni?
,Myslím si, že nabídnout výběrovou kávu na čerpací stanici, by ještě před pár lety nebylo možné, ale kávová kultura se v tuzemsku opravdu velmi posunula. Víme, že zákazníci jsou na ni připraveni a dokládají to i čísla. Jen za listopad tvoří výběrová káva pětinu všech nákupů kávy. Znalost kávy obecně roste, lidé vědí, co je arabika a robusta, mají povědomí o jejím pražení a všímají si toho, odkud káva pochází a že právě to hraje v její chuti velkou roli.
Jak se z tradičního hráče v byznysu s pohonnými hmotami stanou kávoví specialisté?
V posledních letech jsme na poli kávy udělali obrovský pokrok. Kolegové na centrále se zabývají nejen výběrem kávy i přímo na místě u farmářů, ale vším, co je s tím spojené – vybavením, výběrem kávovarů a mlýnků, zajištěním servisu, proškolením personálu. Ve spolupráci s centrálou také lokálně děláme různé testy kávy, zkoušíme, na co je zákazník připraven a kde by mohl být potenciál pro uvedení nového druhu. Na Slovensku třeba měla úspěch káva El Salvador. Teď nabízíme kávu z Brazílie, příště to může být třeba Afrika, která je známá ovocnými tóny kávy. Chceme zákazníky překvapovat.

„V kávě chceme jít opravdu do hloubky a myslíme si, že každá čerpací stanice si zaslouží mít svého ambasadora na kávu,“ říká Michal Janda. Sám prošel baristickým kurzem, který firma nabízí zaměstnancům
Pro kvalitní kávu je ale taky třeba mít kvalitní vybavení. Jsou na všech čerpacích stanicích?
Na všech čerpacích stanicích máme italskou značku kávovarů La Cimbali. Dokonale servisované kávovary jsou opravdu základ. Zvlášť když se na kávovaru připravuje víc druhů kávy, musí se vše správně nastavit a někdy to trvá i několik týdnů, než vše vyladíme. Pak je tu samozřejmě kontrola kvality a denní čištění. Hodně investujeme do vzdělávání zaměstnanců, sám jsem prošel baristickým kurzem, který chystáme i pro naše zaměstnance. V kávě chceme jít opravdu do hloubky a myslíme si, že každá čerpací stanice si zaslouží mít svého ambasadora na kávu. A naše zaměstnance to baví, protože jim právě káva dokáže zajímavě zpestřit pracovní náplň.
Jak se proměnila gastro nabídka? Dříve jste novinky představovali ve spolupráci se známými kuchaři nebo osobnostmi. V tom už pokračovat nebudete?
Potřebovali jsme v gastru impulz zvenku a kuchaři a známé osobnosti nám v minulosti hodně pomohli s vyvíjením receptur a kreativitou. Ve své době, tedy před covidem, to byl velmi úspěšný koncept, tváře kuchařů byly spojeny s konkrétním produktem a zákazníky to bavilo. Tohle změnil covid. Společnost se vyvíjí a lidé dnes chtějí vědět spíš víc o tom, co se za produktem skrývá – odkud jsou ingredience, jak a z čeho se dělá pečivo, jestli je losos z divokého chovu nebo z farem apod. Přišlo nám vlastně líto tohle všechno upozadit a „přebít“ to tváří kuchaře, který je jejich ambasadorem. Rozhodli jsme se, že ambasadory uděláme samotné produkty. Ale nevylučuju, že to do budoucna zase nezkusíme, až budeme potřebovat třeba nějaké další nasměrování v gastro trendech. Třeba naše aktuální nabídka, která zahrnuje specialitu rakouské kuchyně – sendvič Leberkäse, který je před servírováním čerstvě rozpékaný v pecích – žádného ambasadora nepotřebuje. Sám je ambasadorem a je nositelem informace, kterou chceme zákazníkům předat.

O rakouskou „sekanou“ je mezi zákazníky velký zájem. Aktuální klasickou a chilli variantu doplní v lednu i varianta sýrová
Co přesně to je?
Že jde o kvalitní produkt s čistými ingrediencemi, protože je to pro nás důležité stejně jako pro naše zákazníky. Trend convenience, rychlého a zároveň teplého občerstvení do ruky roste, zároveň zákazníky víc zajímá, co jedí, odkud jídlo pochází, řeší i zdravotní stránku. Leberkäse je vlastně taková rakouská „sekaná“, ale je to chuťově i strukturou velmi odlišný produkt. Je to jemná masová pěna, která neobsahuje žádná barviva ani konzervanty. A my si dokážeme pohlídat celý proces výroby a jednoduše dohledat konkrétní zvíře, ze kterého maso pochází.
Zvykli si na rakouskou sekanou zákazníci?
Reakce jsou skvělé. Aktuálně máme v nabídce klasickou a chilli variantu, která je atraktivní i vizuálně. V lednu budeme mít i sýrovou variantu. Od té máme velké očekávání, protože čeští zákazníci mají sýrové varianty v oblibě.
Čerpací stanice jsou v Česku pověstné hlavně nabídkou párků v rohlíku. U vás zatím nic takového není.
A zřejmě to tak ještě zůstane. Věříme spíš v čerstvě připravované sendviče a zajímavé receptury s důrazem na čerstvé suroviny, v tom jsme byli vždy tvůrci trendů. A stejně tak to vnímají i naši zákazníci.

Sladkému pečivu aktuálně vévodí croissanty plněné pistáciovým a lískoříškovým krémem. Krémy se do croissantu plní až na čerpací stanici, takže si zákazník může dopřát klidně i obě varianty najednou

Nová korporátní identita se netýká jen změny loga OMV. Proměnou prošlo i logo Viva, které je teď vizuálně samostatné

V rámci privátních značek nabízí OMV na českém trhu vitamínové vody a ledové kávy pod značkou Viva. „Oba produkty mají silnou základnu zákazníků, takže vnímáme, že to má smysl. Privátní značky pro nás ale nejsou největší prioritou, další řady tedy aktuálně nechystáme,“ říká Michal Janda

„Je to nejlepší káva, kterou na čerpacích stanicích v ČR dostanete,“ říká o novince, výběrové kávě z Brazílie, Michal Janda. 100% arabika pochází z brazilské rodinné farmy Familia Peixioto z regionu Minas Gerais v údolí řeky Rio Grande. OMV ji nakupuje přímo systémem „direct trade“

Čerpací stanice OMV na Kačerově v hávu nové korporátní identity. Změnou prošlo nejen logo OMV, ale také logo Viva, které je teď vizuálně samostatné

Stále dobře na odbyt jdou proteinové snacky, v novém layoutu na Kačerově mají nepřehlédnutelnou pozici a lákají k impulznímu nákupu

Od loňského roku rozvíjí OMV ve spolupráci s maloobchodním řetězcem Billa convenience koncept pod značkou Viva Billa, která aktuálně funguje na čtyřech čerpacích stanicích. „Spolupráce funguje dobře, naučili jsme se řadu nových věcí v oblasti category managementu a uvažujeme o dalším rozšíření,“ říká ke spojení obou značek Michal Janda. Podobná spolupráce funguje i na Slovensku a v Rakousku

Tři čerpací stanice v Praze nabízí zákazníkům občerstvení Do rohlíku. „Projekt má naši podporu, jde o českou inovaci, autentickou a společně s tvůrci konceptu máme společnou řeč – líbí se nám, že základ jídel je přísně kontrolován, za projektem stojí lidé, kteří mají letité zkušenosti s gastronomií,“ přibližuje Michal Janda. I tady je podle něj prostor pro rozšíření konceptu na další čerpací stanice