
V první polovině roku 2025 by měly Česko zásobovat už jen ropovody IKL a TAL. Státní společnost Čepro dokončilo fúzi, na trhu dál zůstávají obě obchodní značky EuroOil a Robin Oil. A počet čerpacích stanic s obchodem podle nejnovějších dat společnosti NIQ pozvolna klesá.
Tuzemský trh kromě jiného definuje další růst sítě nabíjecích stanic pro elektromobily nejen na čerpacích stanicích, ale rovněž u supermarketů a ve městech. Podíl elektromobilů ve vozovém parku v Česku je zatím stále velmi malý, ovšem pozvolna roste. Už více než půl roku přijímá Národní rozvojová banka (NRB) žádosti v programu připraveném Ministerstvem průmyslu a obchodu s názvem Záruka Elektromobilita. Jeho prostřednictvím nabízí NRB živnostníkům, podnikatelům a firmám bankovní záruku k úvěru na nákup bezemisních vozidel a dobíjecích stanic, přičemž k ní mohou obdržet také finanční příspěvek až 300 tis. Kč.
Během půl roku podnikatelé požádali NRB o zaručení úvěru na nákup 5 307 vozidel a 2 221 dobíjecích stanic, celý program tak má znatelný dopad na meziroční navýšení prodeje a registrace bateriových vozidel. O zájmu podnikatelů také vypovídá rychlost čerpání podpory, za prvních šest měsíců od spuštění programu je proplaceno nebo rezervováno 81 % z celkové částky alokovaných zdrojů, která činí 1,95 mld. Kč. „Vzhledem k vysokému zájmu firem se pravděpodobně stane Záruka Elektromobilita programem s nejrychleji vyčerpanými prostředky od dob covidu,“ říká Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod.
Konec Družby je blíž a blíž
Technologické úpravy se na ropovodu TAL naplno rozběhly a podle Jaroslava Pantůčka, generálního ředitele společnosti Mero ČR, jde vše podle plánu tak, aby se mohlo Česko na konci roku odstřihnout od ruské ropy, která k nám proudí ropovodem Družba. Na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi je instalováno nové potrubí s větší kapacitou, jež propojuje tankoviště s ropovodem IKL. „Do konce letošního roku dokončíme všechny technologické úpravy na TAL a povede se tak navýšit jeho přepravní kapacity. Na začátku roku 2025 dokončíme montáže záložních čerpadel, provedeme všechny potřebné testy a zkoušky a v první polovině roku 2025 se Česko od ruské ropy definitivně odstřihne,“ uvádí Jaroslav Pantůček. Průměrná roční spotřeba ropy v Česku je zhruba 7 až 8 mil. t. Přes TAL, respektive ropovod IKL, proudilo v roce 2023 do ČR zhruba 48 % spotřebované ropy, dalších 52 % bylo přivedeno ropovodem Družba. O jeho využití v budoucnu po odstřižení se od ruské ropy se zatím vedou diskuse.
Rozvoj infrastruktury pokračuje
Zatímco se v Evropě hovoří o přehodnocení emisních cílů CO₂ automobilů, rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu dál pokračuje nejen v jejím rámci, ale i v tuzemsku. Zatímco v zemích Evropské unie je zhruba 786 813 veřejných dobíjecích bodů, v Česku je jich 5 482, jak naznačují data webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů a Evropské observatoře pro alternativní paliva. Počet tuzemských dobíjecích bodů nás řadí na 18. místo v přepočtu na počet obyvatel a na 19. místo v přepočtu na délku silniční sítě. Síť dobíječek se buduje nejen na čerpacích stanicích, ale také mimo ně. Například společnost Shell Czech Republic uzavřela strategickou dohodu se dvěma řetězci ze skupiny Rewe (Penny a Billa) na rozšíření sítě rychlodobíječek Shell Recharge mimo čerpačky. První ultrarychlé dobíječky, kde mohou zákazníci dobíjet elektromobil z 0 na 80 % během 30 minut, byly otevřené v Polné na Vysočině a v Kostelci nad Labem. Do konce roku plánuje firma mít ultrarychlé veřejné dobíjení Shell Recharge v 18 lokalitách a poskytnout zákazníkům 62 dobíjecích bodů.
„Růst tabákových výrobků táhnou elektronické cigarety.
Zaznamenaly nárůst prodejů 246 %.“
Elektromobilita proniká pomalu
Podle Jana Pokorného, tajemníka Svazu dopravců automobilů (SDA), je v ČR předpoklad časového zpoždění elektromobility oproti Evropské unii. Rozvoj zde jde v tomto směru poněkud pomalu a zákazníci si svou cestu k elektrickým vozům hledají jen pozvolna. Od ledna do srpna letošního roku si tuzemští zákazníci registrovali 100 925 nových osobních vozů na benzin (to představuje podíl 65,64 % na celkových registracích nových vozidel), 39 932 na naftu (25,97% podíl) a třetí příčku obsadily elektromobily; nově registrovaných bylo 5 768 vozů, které se na celkových registracích podílí 3,75 %. Už teď je podle SDA zřejmé, že lze očekávat vyšší podíl elektrických vozů u dovozu ojetých vozidel a existuje značné riziko snížení prodejů nových vozidel. „Urychlení rozvoje elektromobility závisí i na státních podporách,“ sděluje Jan Pokorný. A dodává, že rozhodování zákazníka má ovšem stále primárně ekonomické důvody.
To si uvědomují i společnosti, které v ČR nabízí slevy na dobíjení. Například skupina ČEZ pro věrné zákazníky až do konce roku zlevňuje dobíjení na ultrarychlých stojanech o 15 %. Ty má subjekt nainstalované už ve 12 ze 14 krajů. „Elektromobilita v České republice sílí a ČEZ provozující největší a nejvýkonnější síť veřejných dobíjecích stanic chce dlouhodobě pro řidiče zachovávat přijatelné ceny za odebranou elektřinu. Soustředíme se hlavně na nejvyužívanější ultrarychlé stojany, kterých jsme jen letos postavili asi šedesát a v říjnu dosáhneme hranice 100 stanic. Oslavíme to kampaní Z 0 na 100 s dočasně upraveným ceníkem služby futurego. Na tarifech Standard a Premium je do konce roku 2024 připravena sleva až 15 procent ve srovnání s neregistrovanými řidiči. Věříme, že to pomůže zvýšit vytížení nejrychlejších stojanů,“ informuje Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ. Kampaň Z 0 na 100 symbolizuje blížící se dosažení mety 100 ultrarychlých dobíjecích stanic v síti ČEZ.
Podle Libora Hladíka, vedoucího sekce Emobility v Pražské energetice, by současná síť veřejných dobíjecích bodů zvládla obsloužit i pětinásobek stávajícího množství elektromobilů: „Ve srovnání se zbytkem Evropy jsme v počtu registrovaných elektromobilů stále na chvostu a jejich počty rostou relativně pomalu. Státní dotace na pořízení elektromobilů se pozitivně projevují i na rostoucím počtu registrovaných bateriových aut. Podle dat Centra dopravního výzkumu tak v Česku aktuálně jezdí přibližně 27 600 elektromobilů. To se samozřejmě pozitivně promítá i do využití námi již vybudované dobíjecí infrastruktury. Spotřeba elektrické energie v síti Pre Point za druhý kvartál meziročně vzrostla o 39 %.“
Tahounem je hotové jídlo
Z aktuálních dat společnosti NIQ vyplývá, že počet čerpacích stanic s obchodem v České republice trvale klesá. Zatímco v roce 2000 jich bylo 2 198 a jejich počet se následující tři roky snižoval na 2 067 čerpaček, od roku 2005 počty stoupaly a v roce 2010 jich bylo 2 414. Aktuálně český trh disponuje 2 247 čerpacími stanicemi s obchodem.
Pokud jde o to, jaký sortiment hraje na čerpacích stanicích prim, data společnosti NIQ, která monitoruje sítě MOL, OMV, Orlen a Shell, jednoznačně dokládají, že vítězem jsou tabákové výrobky, jež pokrývají polovinu tržeb (49,9 %). Další velkou skupinu, 21,3 %, představuje rychloobrátkové zboží, 8,6% podíl patří hotovým jídlům, 6,3 % tvoří káva s mlékem. Následuje černá káva, kategorie ostatních auto produktů, strojové mytí aut, motorový olej a mazivo a balené sendviče. V meziročním nárůstu tržeb jednotlivých kategorií je tahounem hotové jídlo (růst o 12 % v období 8/2023 – 7/2024), káva s mlékem (7 %) a černá káva (5 %). Největší propad měly v daném období ostatní auto produkty (pokles o 7 %).
Obr: Výdaje na tankování a další nákupy na čerpací stanici
Pětinový podíl tvoří energetické drinky
Pohled na potravinové a drogistické kategorie na celém trhu čerpacích stanic nabízí trochu jiný obrázek. „Více než polovina prodejů je tvořena pouze čtyřmi kategoriemi,“ popisuje Lukáš Lyčka, analytic insights associate společnosti NIQ. Pětinový podíl tvoří energetické drinky (20,2 %), následované kategorií piva (12,6 %), minerálními vodami (12,1 %) a colovými nápoji (9,8 %). Data potvrzují známý fakt, že na čerpačku jedou zákazníci načerpat především energii a uhasit žízeň.
U většiny nejvýznamnějších kategorií je nárůst v uvedeném období na čerpacích stanicích výraznější než na tradičním trhu. Týká se energetických drinků (růst o více než 10 %), piva nebo minerálních vod. Tradiční trh bodoval v ledových kávách, zmrzlinách či ledových čajích. Na čerpacích stanicích i v tradičním obchodě poklesly tržby za kategorii čokoládových tyčinek nebo džusů. Elektronické cigarety jsou tahounem celé kategorie tabákových výrobků, která ve sledovaném období rostla na čerpacích stanicích o 5,3 % na 19,3 mld. Kč. Elektronické cigarety zaznamenaly nárůst prodejů 246 %.
Nejčastěji káva, nealko a čerstvé potraviny
Na dotazníkovém šetření založené studie NIQ Petrol Shopper Trends dále vyplývá, že nejčastější frekvence tankování je několikrát nebo jednou měsíčně. Průměrná velikost nákupního košíku u nákupu pohonných hmot je 2 424 Kč, zatímco u nákupu nesouvisejících s pohonnými hmotami činí 224 Kč.
Proklamovaný postoj k nákupům na čerpacích stanicích je stále spíše konzervativní, přičemž 39 % respondentů uvádí, že téměř nikdy nekupují nic jiného než pohonné hmoty. Pouze sedm procent respondentů udělá nákup v obchodě pokaždé, když se na čerpací stanici zastaví. A více než polovina (54 %) respondentů uvádí, že v shopu nakupují jen tehdy, když něco nutně potřebují. „Pro ty, kteří na čerpacích stanicích nakupují i další produkty, jsou nejčastěji kupovanými kategoriemi káva, nealkoholické nápoje a čerstvé potraviny. Technické produkty pro auta, jako je motorový olej nebo kapalina do ostřikovačů, jsou nakupovány stejně často jako sladkosti,“ dodává Lukáš Lyčka.

Pro ty, kteří na čerpacích stanicích nakupují i další produkty, jsou nejčastěji kupovanými kategoriemi káva, nealkoholické nápoje a čerstvé potraviny
Stále pestřejší gastro
Všechny sítě čerpacích stanic, ale i menší hráči na trhu rozvíjí svou gastro nabídku, ať už jde o oblíbené párky v rohlíku, doplněné celou řadou chuťově rozmanitých omáček nebo netradičních novinek, které mají přilákat chuťové buňky zákazníků. Síť Orlen například v roce 2023 prodala více než 11 milionů kusů párků v rohlíku. A k nim patří možná trochu netradičně, ale na českém trhu zcela tradičně, na čerpací stanici káva. Podle průzkumu společnosti MOL Česká republika se 9 z 10 Čechů při delší cestě zastaví na čerpací stanici na kávu, a to i tehdy, když zrovna nepotřebují tankovat. Pro téměř 90 % z nich je také kvalita kávy klíčovým faktorem při výběru čerpací stanice. Od ledna do srpna letošního roku prodala firma na svých čerpacích stanicích více než 40 milionů šálků kávy. V průměru se tam vypije 120 šálků kávy za minutu.
Společnost OMV Česká republika představila v září na 20 čerpacích stanicích tradiční rakouskou sekanou leberkäse v čerstvě rozpečené velké kaiserce. Podle convenience retail managera Michala Jandy tak firma rozšiřuje nabídku a zároveň zdůrazňuje svůj původ. Síť Shell zase vsadila na odlehčenou notu a zákazníkům už v dubnu nabídla portfolio čerstvých, převážně rostlinných produktů. Nechybí ani bezmasá alternativa k párku v rohlíku a v nabídce jsou poké misky, které obsahují falafel, hummus, červenou řepu, quinou, špenát či pečené batáty.
Konflikt může zamávat s cenou ropy
Ceny pohonných hmot se v posledních měsících na českém trhu ustálily: Je ale otázkou, jak trvalý stav to bude. Rok trvající konflikt na Blízkém východě přerostl v otevřenou válku mezi Izraelem, Libanonem a Íránem. Případné poničení íránské ropné infrastruktury může vyvolat paniku na trhu s ropou a následný růst cen.
Článek vyšel také v tištěném Speciálu Čerpačka Podzim 2024.