
V zimě se mění nároky řidičů na služby čerpacích stanic. V sortimentu tak nesmí chybět nabídka autokosmetiky a provozních kapalin, která odpovídá potřebám zákazníků a jejich vozů v tomto období.
Příprava před zimou a nízkými teplotami je pro lak automobilu zásadní. A o to více, pokud není v nejlepší kondici. V průběhu jara a léta dochází k častému znečištění prachem, pylem, hmyzem a dalšími silničními nečistotami, například asfaltem. Péči, a to průběžně po celý rok, je třeba věnovat i interiéru vozidla. „Klasickou chybou je použití čisticích přípravků či leštěnek na rozpálenou kapotu. V tomto případě dojde k zapečení emulze a s přípravkem nelze pracovat. Různým šmouhám a nerovnoměrnému zapracování autokosmetiky se následně nelze vyhnout,“ vysvětluje Tomáš Skopový, marketingový ředitel společnosti DF Partner. Rovněž je potřeba dbát na co nejdůkladnější očistu laku před nanášením leštěnek a vosků, aby byla zabezpečena co nejlepší ochrana před povětrnostními vlivy a počasím. A jak zdůrazňuje Tomáš Trč, tiskový mluvčí společnosti MOL Česká republika, vhodný vosk pomáhá vozidlo v létě konzervovat proti slunci a v zimě jej chrání před solí.
Po ošetření je další čištění snazší
Samotná četnost mytí vozu je hodně individuální, záleží na osobních preferencích. „Dvakrát do roka, před zimní sezonou a na jaře, přitom doporučujeme provést hloubkovou dekontaminaci karoserie včetně odstranění poletavé rzi a nanesení ochranných vrstev, což díky svým vlastnostem usnadní následnou péči o vůz,“ konstatuje Kateřina Kyselová, brand manager značky Coyote společnosti AutoMax Group. Poletavá rez je z počátku okem téměř neviditelná, ale sama o sobě dokáže napáchat na laku veliké škody, obzvláště ve chvíli, kdy se doslova do laku zažere. Nejvíce se vyskytuje na discích a přilehlých částech karoserie, jako jsou blatníky a spodní části dveří. „Nejlépe se poletavé rzi lze zbavit produktem na železité kontaminace, jako je například Coyote Čistič disků Red, který se při kontaktu se železitými částicemi zbarví do rudofialové barvy,“ doporučuje Kateřina Kyselová.
Pokud je vůz ošetřen voskem či jiným coatingem, nečistoty hůře ulpívají a další čištění je snazší a efektivnější. „Nejčastější chybou je používání čisticích prostředků, které nejsou určeny přímo k ošetření laku vozu, tedy těch na nádobí či koupelny, což může vést k jeho narušení či dokonce poškození. Laku na voze neprospívá ani mytí vozu na přímém slunci,“ poukazuje Lada Gadas, tisková mluvčí společnosti Orlen Unipetrol RPA. Je proto důležité používat pouze přípravky ověřených značek, které jsou určeny přímo na mytí a ošetření automobilů. „Jednoduché řešení je využití našich automyček, ve kterých používáme pouze certifikovanou autokosmetiku šetrnou nejen k laku, ale i k přírodě,“ doplňuje.
Správné použití
Rovněž pravidelná údržba pomocí autokosmetiky Carlson či Velvana může zabránit korozi, poškození laku a dalším problémům, které mohou vzniknout v důsledku zanedbané péče. „Naše produkty umožňují udržovat automobily v perfektním stavu a prodloužit jejich životnost,“ uvádí Milan Demel, obchodní ředitel společnosti Filson. Výrobky české tradiční značky Velvana se u zákazníků těší velké oblibě, a to především v řadě autokosmetiky Autocleaner, jako jsou přípravek na předmytí vozidel, autošampon, rychlý lesk, nano čistič disků kol, čistič brzd, čistič potahů, leštěnky na metalické a staré laky, čističe palubní desky v několika variantách oblíbených vůní, čistič plastů a pryže, odstraňovač hmyzu, čistič oken či technické spreje.
„Před použitím vosku nebo autoleštěnky je nejdříve nezbytné důkladné umytí karoserie a následné použití příslušného produktu z naší široké škály vosků a autoleštěněk. Tyto produkty chrání lak před poškozením a dodávají mu vysoký lesk,“ podotýká Milan Demel. Leštěnky odstraňují drobné škrábance a oxidaci, zatímco vosky vytvářejí ochrannou vrstvu, která chrání před UV zářením a dalšími škodlivými vlivy.
Celoroční verze
Správná péče a správný postup mytí zahrnuje důkladnou přípravu, použití vhodných nástrojů a šetrné metody, dobře zvolených přípravků a pomůcek, aby nedošlo k poškrábání laku. „Například u ručního mytí vozu je potřeba při prvotním oplachu postupovat od nejšpinavější části karoserie směrem nahoru, zatímco při samotném mytí autošamponem je vhodné postupovat přesně obráceně. Doporučujeme použít autošampon s dostatečnou lubrikací a kvalitní mycí rukavici či houbu, neboť při této kombinaci lze eliminovat poškrábání karoserie během mytí,“ sděluje Kateřina Kyselová. Pro naprosto bezpečné nanášení autošamponu je skvělou volbou metoda dvou kyblíků, kde se mezi nanášením šamponu ještě i rukavice oplachuje v extra kyblíku. Na povrchu vozu se i po oplachu stále mohou nacházet drobné prachové částice a nečistoty, které mohou ublížit laku během mytí.
„Snažíme se o to, aby naše produkty byly jednoduše použitelné pro naše zákazníky, bez složitých mezikroků a zároveň si zachovaly výborné čisticí a mycí vlastnosti,“ uvádí Kateřina Kyselová. Už při vývoji se soustředí na snadnou aplikaci produktů, aby každý ze zákazníků dokázal udržet své vozidlo v čistotě a výborné kondici. „Pokud si na přelomu sezony není řidič jistý, kterou kapalinu zvolit, doporučujeme naši celoroční verzi, která odolá mrazům do minus pěti stupňů Celsia a zároveň si zachovává některé mycí vlastnosti letní kapaliny,“ říká Lada Gadas. Je tedy vhodná pro toto překlenovací období.
Sklo se nemusí mlžit
„Na jaře jsme uvedli na trh letní kapaliny do ostřikovačů Crazy Edition. Tyto produkty měly výborný pozitivní ohlas a v jejich výrobě pokračujeme i se zimní variantou a oblíbenými vůněmi,“ vyzdvihuje Milan Demel. Očekávanou novinkou pro tuto sezonu je přechodová kapalina do ostřikovačů do -5 °C, která rovněž příjemně voní. Své místo na trhu si našly i kapaliny do ostřikovačů balené v uzavíratelných stojacích sáčcích či produkty proti zamlžování skel, což je dost častý problém, který může být nejen nepříjemný, ale i nebezpečný. „Proto jsme vyvinuli Carlson přípravek proti zamlžování skel, který je navržen tak, aby se uplatnil v každé situaci a byl schopen zvládnout i ty nejnáročnější podmínky,“ vysvětluje Milan Demel.
Produkt je určen na vnitřní stranu skel automobilu, ale stejně účinný je rovněž na skleněné plochy v domácnosti. Většina motoristů určitě zná i výrobek Velvana Clarin, tedy utěrku proti zamlžení oken o velikosti 34 × 31 cm. Je určena k ochraně všech druhů skel před zamlžením. Použitím této utěrky na orosené sklo se vlivem vlhkosti uvolní aktivní látka, která zde vytvoří ochranný film chránící před dalším zamlžením. „Vhodnými prostředky na sběr vlhkosti jsou speciální utěrky nebo jelenice. Oba tyto produkty nabízíme na našich čerpacích stanicích,“ zmiňuje Tomáš Trč.
Lihová složka
Řidičům je vhodné připomínat, že mezi autokosmetikou a provozními kapalinami pro letní a zimní období jsou rozdíly. „Stěžejní je to u směsí do ostřikovačů. V zimním období je klíčový obsah lihové složky, která zajišťuje nemrznoucí vlastnosti. Naopak v létě je třeba bojovat se zaschlým hmyzem na čelním skle. Proto jsou letní směsi, na rozdíl od zimních, vybaveny detergenty, které si s touto nečistotou umí poradit,“ deklaruje Tomáš Skopový. Některá autokosmetika je zaměřena vyloženě na zimní či podzimní použití, namátkově odmlžovače skel, pohlčovače vlhkosti, ošetření pryžových a gumových částí, rozmrazovače zámků a skel a podobně. „Náš odmlžovač skel nejenže pomůže sklo vyčistit, zbavit nečistot a mastnoty, ale současně jej ochrání před zamlžováním. Menšího efektu lze dosáhnout utěrkami proti rosení. Zde je jejich výhodou rychlost a snadnost použití, bohužel ve srovnání s tekutými přípravky nenabízí dlouhodobý efekt,“ konkretizuje Tomáš Skopový.
A Kateřina Kyselová podotýká, že základem je mít servisovaný systém ventilace a klimatizace uvnitř vozu a pravidelně měněný kabinový filtr, aby se zabránilo hromadění vlhkosti v kabině. „Pokud i přesto přetrvává problém se zamlžováním čelního okna z důvodu vysoké vzdušné vlhkosti, je vhodné použít například Coyote Anti Fog, který po aplikaci na vnitřní stranu čelního skla zabraňuje nadměrnému rosení a pohlcuje přebytečnou vlhkost,“ dodává.
Přestože lze většinu autokosmetiky používat celoročně, výjimku tvoří zimní období, které vyžaduje použití specifických přípravků kvůli nízkým venkovním teplotám. „Zimní kapaliny navíc chrání například čerpadlo v nádržce před mechanickým poškozením, které může způsobit rozpínající se zamrzající kapalina,“ upozorňuje Kateřina Kyselová. Poněkud podceňována je impregnace gumových těsnění, dokud se mezi těsnicí gumy dveří automobilu nedostane vlhkost a voda, která po zamrznutí dokáže „pevně slepit“ gumu s rámem. Následně hrozí roztržení těsnění, pokud se dveře otevřou násilím.
„Pro tyto situace jsme uvedli na trh Rubber Stick, kterým lze během několika vteřin ošetřit těsnění a zároveň se jedná o přírodní produkt ve velmi kompaktním balení, jež nezabírá místo,“ poodkrývá Kateřina Kyselová. V případě rozmrazovačů na sklo jsou k dispozici aerosolové či s manuálním rozprašovačem. Navíc dobře poslouží k odstranění námrazy na světlometech, čímž se lze vyvarovat možnosti poškrábání polykarbonátových krytů světel škrabkou na led.
Zákazníci myslí na přírodu
Není to však jen autokosmetika, kterou je nutné kontrolovat, a to nejen před zimou. Důležité je věnovat péči i množství motorového oleje, a to buď prostřednictvím palubního počítače vozidla anebo fyzicky na měrce v motorovém prostoru. „Pokud ho je méně, doporučujeme použít oleje Carlson nebo Syntanol. Jestliže už je otevřena kapota, je vhodné se podívat i na hladinu chladicí kapaliny. Zde doporučujeme produkty české značky Fridex nebo Carlson Antifreeze Profi,“ radí Milan Demel. U produktů Carlson Profi je k dispozici nové praktičtější balení v tzv. chytrém kanystru.
Kontrolovat by se však měla i autobaterie včetně nabíjecího systému. V případě zjištění problému je vhodné ji vyměnit a rovněž se vybavit příslušenstvím, například nabíječkou a startovacími kabely. A samozřejmě by se nemělo zapomínat na výměnu a údržbu pneumatik. „I na pneumatiky nabízíme řadu kvalitních produktů. Do sortimentu jsme aktuálně navíc zařadili produkt Přísada do benzinu E10,“ prozrazuje Milan Demel. Toto aditivum do benzinu slouží pro potlačení negativních vlastností biosložky v palivech E10 a E5, respektive stabilizuje směs ethanol/benzin během celého provozu.
„V provozních kapalinách jsou stále více poptávány kapaliny do ostřikovačů s příměsí nano částic. V naší nabídce proto máme letní i zimní variantu,“ sděluje Lada Gadas. Společnost DF Partner rovněž zaznamenává požadavky spotřebitelů v oblasti obalů, a to důraz na jejich praktičnost, atraktivnost a zároveň recyklovatelnost. „Proto postupně naše výrobky převádíme do obalů z jednodruhových plastů anebo obalů, které jsou již ze sta procent vyrobené z recyklátů,“ představuje Tomáš Skopový. Takovéto výrobky nesou označení Eko obal. Na trh rovněž nově uvedli směs do ostřikovačů Sheron Shiny Ride, která svým neotřelým designem osloví i mladší spotřebitele. „U kapalin do ostřikovačů nabízíme takzvané doypack sáčky, které jsou lehčí, obsahují méně plastu a tím snižují dopad na životní prostředí. V oblasti chladicích kapalin přinášíme nejmodernější produkty bez obsahu sloučenin boru a solí kyseliny borité, které jsou vhodné pro všechny typy vozidel,“ uzavírá Tomáš Trč.
Článek vyšel také v tištěném Speciálu Čerpačka Podzim 2024.