logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Přestože hodně automobilových značek zdůrazňuje ekologické výhody svých elektrických modelů,...
  • Společnost Shell Czech Republic, která v loňském roce představila svou první LNG stanici v České...
  • V úvodních třech měsících roku zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii...
  • Skupina Orlen Unipetrol v rámci strategie udržitelného rozvoje a dekarbonizace posiluje rozvoj...

Cebia: Loni se prodalo meziročně méně ojetých aut

3. února 2025
Data 0
173
Cebia: Loni se prodalo meziročně méně ojetých aut

V loňském roce se prodalo meziročně méně ojetých aut, a to o 2,4 %, což představuje 16 000 ks. Celkem se loni prodalo 655 000 vozidel. Nabídka ojetých aut se přitom zvýšila o 3,6 %. Přestože bylo více z čeho vybírat, a to především díky větší nabídce vozů s tuzemským původem, které z velké části pocházejí z firemních flotil, lidé s koupí více váhali, neboť se průměrná doba prodeje zvýšila z 66 na 70 dní.

V průměru o 15 dní rychleji se prodávala jen auta, u nichž prodejci zpřístupnili kupujícím Základní prověření od Cebia zdarma, díky němuž si lze mj. ověřit průběžný kilometrový nájezd a tedy to, zda nemá auto stočený tachometr. Základní prověření je dostupné na všech velkých inzertních portálech a na inzertních stránkách zejména významných prodejců.

Přečtěte si také
Škoda Auto spustila službu Pay to Fuel, dostupná je na čerpacích stanicích OMV

V nabídce je víc aut s českým původem

Větší nabídka vozidel a váhavost kupujících měly za následek pokles průměrné ceny. Ta meziročně klesla o 6,8 % z 304 700 Kč na 284 000 Kč. Jedním z důvodů poklesu ceny byl rovněž pokles cen nových vozidel některých značek a modelů, což se projevilo i do poklesu ceny těchto zánovních modelů.

Nejvíce se prodávala vozidla s deklarovaným českým původem, jejichž podíl v inzerci se meziročně navýšil o téměř 4 procentní body, když dosáhl bezmála 54 %. Jednou z příčin poklesu nabídky ojetých vozidel z individuálního dovozu byl pokles jejich dovozu, kdy počet aut dovezených ze zahraničí v loňském roce klesl o 8,8 % %, tedy o 13 516 ks na 140 397 ks. Pokles pokračoval již třetím rokem v řadě a loni opět zrychlil. Vyjma července se do České republiky dovezlo meziročně méně ojetých osobních aut v každém měsíci roku.

Přečtěte si také
CEBIA: Ojeté vozy začaly mezikvartálně zlevňovat, stále vedou Škodovky a naftové motory

Meziročně se stáří dovezených vozů prakticky nezměnilo

Průměrné stáří loni dovezených aut činilo 10,5 roku. Podíl aut starších 10 let dosáhl 49,1 % a nad 15 let 23,2 %. Meziročně se stáří dovezených vozů prakticky nezměnilo. Prakticky se loni nezměnilo ani průměrné stáří všech osobních ojetých vozů (tedy bez ohledu na zemi původu), které se prodávaly na českém trhu ojetých automobilů. Činilo totiž 9,6 roku, zatímco v roce 2023 to bylo 9,5 roku.

Stáří vozidel tak vzrostlo v průměru zhruba o pět týdnů. Stejné zůstalo také stáří vozů s českým původem, které opět činilo 8 let. Auta dovezená do České republiky bez ohledu na rok dovozu mírně zestárla z 11 na 11,2 let.

Nafta ztratila své jednoznačné prvenství

Průměrný stav najetých kilometrů činil v uplynulém roce u prodávaných ojetých vozidel 149 000 km, což je meziročně o 3000 km více. Loni přitom došlo ke sblížení podílu vozidel na benzín a na naftu. Zatímco v roce 2023 činil rozdíl mezi nimi 2,28 procentních bodů ve prospěch aut s dieselovým pohonem, loni rozdíl dosáhl pouhých dvou setin procentního bodu a vozidla na naftu ztratila své dosud jednoznačné prvenství.

Zvyšuje se podíl vozidel na elektrický pohon či hybridních

Zatímco předloni tvořila elektroauta 0,93 % nabídky, loni jejich podíl narostl na 1,68 %, což představuje navýšení v počtu kusů o 85 %. Zajímavé je, že ve třetím kvartálu činil jejich podíl „jen“ 1,32 % a v roce 2022 dokonce pouhých 0,47 %. Je tedy evidentní, že vozidel s tímto pohonem na trhu ojetých aut stále přibývá a loni se jednalo o každé zhruba 60. ojeté auto nabízené k prodeji. V kategorii předváděcích vozidel jsou elektrovozidla zastoupena z vice než 10 %.

Hybridní vozidla dosáhla loni mezi prodávanými ojetými auty podílu 2,59 %, zatímco v roce 2023 to bylo 1,77 %. V počtu kusů se jedná o meziroční navýšení o 49 %. Vozidla na CNG a LPG naopak v zastoupení mezi prodávanými ojetými auty mírně klesají.

IMG_9323.JPG

Ojetinám vévodí Škoda

Jako každoročně vévodila ojetým vozům Škoda Octavia se stabilními 10 %. Modely Hyundai i30 se posunuly již na 6. příčku a vyměnily si pořadí s vozy Ford Focus, kterých dlouhodobě ubývá. Před lety se mezi TOP 10 dostával pravidelně i model Ford Mondeo. K přelomu došlo v roce 2021, kdy se Mondeo umístilo na 11. pozici a do TOP 10 se tenkrát nově dostaly vozy Hyundai i30.

Podíl deseti nejprodávanějších modelů ojetých aut se loni meziročně opět mírně snížil z rovných 33 na 31,54 %. Podíl vozů značky Škoda činil 20,73 % a podíl všech vozů koncernu Volkswagen dosáhl 27,46 %.

Z hlediska barev došlo k poklesu podílu bílých aut, a to z 23,9 na 19,8 %, čímž bílá auta klesla z první na druhou pozici. Nejčastěji se prodávaly vozy šedé (22,1 %), třetí příčku pak obsadila černá vozidla (17,9 %).

Podíl prodávaných ojetých vozidel, která neměla platnou STK, se loni meziročně zvýšil z 22,86 % na 23,42 %, což mohlo být dáno i delší dobou prodeje v loňském roce, kdy mohlo častěji docházet k tomu, že platná STK během delší doby prodeje prošla.

Podíl aut, u kterých se v inzerci uvádělo, že jsou po prvním majiteli, činil loni 46,74 %. Podíl těchto aut v inzerci zůstává dlouhodobě prakticky neměnný. Ve dvou případech ze třech se ale bohužel jedná o klamavou informaci, která má za úkol zatraktivnit auto a zvýšit jeho cenu až o 5 %.

Nejčastější nekalou praktikou je zatajování havárií a poškození

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni stabilních 99,46 %, což samozřejmě neodpovídá realitě a ukazuje to na to, že zatajování havárií a poškození je nejčastější nekalou praktikou. Například u pětiletých aut je po havárii či poškození 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Někteří prodejci však nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují. Zatajování havárií je dlouhodobě nejen nejčastější, ale také nejvýnosnější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.

Související články:

Škoda Auto spustila službu Pay to Fuel, dostupná je na čerpacích stanicích OMV CEBIA: Ojeté vozy začaly mezikvartálně zlevňovat, stále vedou Škodovky a naftové motory Cebia: Průměrné stáří auta v ČR je přes 16 let Cebia: Na trhu ojetin přibývá aut s českým původem, dovozy se propadají

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Video: Čerpací stanice Adam v Chotěboři

Za rozhodnutím provozovat čerpací stanici se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba navázání na rodinné tradice. Jakub Adam, jednatel čerpací stanice Adam v Chotěboři, sází v rodinném podnikání hlavně na osobní přístup k zákazníkům. Kromě stojanů s palivem u něho najdete také myčku, nabídku stáčeného vína, stánek se zmrzlinou a populárním bubble tea nebo pivní speciality […]

Video: Čerpací stanice Fuel Rokytno

Za rozhodnutím stát se majitelem čerpací stanice se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba mít jako majitel kamionové dopravy kde tankovat a také nabídnout lidem poctivé jídlo na dálnici za velmi dobré ceny. Na čerpací stanici Fuel Rokytno čeká na zákazníky osm výdejních stojanů, dva tankomaty a jeden pro smluvní partnery, čtyři dobíjecí stání pro elektromobily, […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required